Måste pumpa för bromsverkan, 1-krets på en 64:a,

Moderatorer
Post Reply
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Måste pumpa för bromsverkan, 1-krets på en 64:a,

Post by gullberg86 »

Tjenare.. min första tråd här på forumet inleder jag med att fråga.. typ mestadels om en bekräftning om det är för min del att lufta systemet, eller om det finns andra tillvägagångsätt som gäller i mitt fall.. och hur jag nu skall gå tillväga..

Bromssystemet: 1-krets, trumbromsar runt om, ingen vakumpump eller något kopplat till motorn, antagligen det primitivaste bromssystem som finns i en amazon.

Symtomet: Bromspedalen går i botten utan bromsverkan, så man får pumpa ett par gånger för att vid tredje få en riktig bromsverkan.. Alltså första å andra nedtrycket inget alls.. hm..
När jag väl pumpat upp å håller nedtryckt bromspedalen så sjunker den INTE, men trycket försvinner försvinner efter några sekunder..
Jag kollade bromsväskenivån och de va typ halvfullt.. så ja fyllde upp till locket med DOT4-bromsvätska.

Just d.. ja.. jag haft bilen över en månad nu, har kört den varje dag.. Den tog snett och nöp högerfram, men när jag trycks hårt i pedalen så tog den jämnt och slutade nypa, men den började nypa å dra snett dan efter.. då tryckte ja hårt på pedalen igen, å det slutade nypa å dra snett.. höll på så några dar..
Men plötsligt så började pedalen gå i botten istället, å det va att börja pumpa.. som bilen är nu.. är den ju trafikfarlig.. så vill ha fixat det så fort som möjligt.. då detta är för tillfälligt min enda bruksbil..

//Robban
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: Måste pumpa för bromsverkan, 1-krets på en 64:a,

Post by sunkmaster »

xyz
det kanske e så att cylindern läcker inne i trumman. jag hade samma fel på min ama. annars kan du testa att dra handbromsen lite och sen testa att bromsa om det går bättre.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Måste pumpa för bromsverkan, 1-krets på en 64:a,

Post by QV »

gullberg86 wrote:När jag väl pumpat upp å håller nedtryckt bromspedalen så sjunker den INTE, men trycket försvinner försvinner efter några sekunder..//Robban
Om inte pedalen sjukner så skall inte trycket minska.... Trött i benet kanske :P

nåväll när jag plockade ihop mitt bromssysstem (en 63'a med trummor runt om) så vart jag tvungen att pumpa många gånger innan jag fick tryck (fast pedal, fungera kalas) men så fort man släpper pedalen i några sekunder så vart man tvungen att pumpa igen.

Problemet var att trummorna inte var grundjusterade så att bromsbackarna låg för långt ifrån trumman.

I och med att alla trummor jobbar samtidigt så är det lite marigt att veta vilken trumma som djävlas. Men eftersom den drar snett så är det lämpligt att plocka bort trummorna fram först.

Du har ju liksom jag enkrets, så det aldrig fel att helrenovera bromsarna innan de slutar att fungera.
Renoveringssatser till cylindrarna är lätta att använda.
Det åtgår bara 9 meter bromsrör på din bil så den kostnaden är inte så hög. (be modern sponsra med pengar om ekonomin knipper)

Trummbromsar: att tänka på
Det brukar vara en "framback" och en "bakback" kolla på sprängskissen så att de kommer rätt
"tårtbiten" i ovankant av bromsskölden har en pil tryckt på sig. Den skall peka i färdriktningen samt gå lätt på axeln.
När man har rivit systemet får man grundjustera några gånger innan det blir bra igen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Måste pumpa för bromsverkan, 1-krets på en 64:a,

Post by gullberg86 »

hehe.. ja.. de va typ så jag menade, att så fort ja släpper pedalen så försvinner trycket..

okaj.. låter ju lättare än att lufta? Något ja kanske skall testa först..
Som jag kanske skrev tidigare.. detta är inget som uppkom efter en renovering eller nåt pill.. utan när jag börjare trycka hårt på pedalen.. för att "väcka upp" nån bromscylinder, typ.. har inget garage.. så att helrenovera bromssystemet får nog vänta till sommarn.. men självklart vill jag få det gjort så småningom.. så får jag hoppas på att inget pajar under vintern.. (kommer att vinterköra bilen, som min brukis)..

Är det inte så att det hände något med nån kärvande bromscylinder.. typ en som kärva vaknade till liv, å på så vis måste en omjustering köras för att man skall slippa pumpa?
xyz
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Måste pumpa för bromsverkan, 1-krets på en 64:a,

Post by QV »

Bromsar "bör" fungera. Eftersom det är enkrets så bör du omvärdera ditt beslut.

OK hyr väll fortfarande ut GDS hallar?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Måste pumpa för bromsverkan, 1-krets på en 64:a,

Post by Ragge »

om bromssystemet är original och orört, el möjligtvis draget som originalet är det svårt att få ur luften på höger fram upp tom 64. problemet ligger i att bromsröret är så långt och går högt upp strax under batterihyllan, så sitter det en luftbubbla i det röret så räcker inte pedalvägen till för att få blåsan ut ur luftnippeln. du får koppla på tryck i huvudbromscylindern och trycka oljan tills luften kommit ur bromscylindern, men ta ej för mkt tryck ... då kan det bli "malör" och du får bromsolja i hela motorrummet.
SandManiaC
Posts: 103
Joined: Sun Jul 25, 2004 8:44 am
Location: KIRUNA
Contact:

Re: Måste pumpa för bromsverkan, 1-krets på en 64:a,

Post by SandManiaC »

Kan vara att du har ett spår i trumman och sedan har backen slitits ner så det blivit ett utstående spår i backen. och när du sedan bromsar och spåren kommer i varan så kan de lätt nypa. Så hade jag på min. men har bara tagit bort backarna och slipat bort spåret. så slutade den att nypa. dock är ju inte felet åtgärdat, skulle behöva en ny trumma egentligen..
Rock 'n Roll Amazon -64
Post Reply