Bromssytem kontra chassienummer

Moderatorer
Post Reply
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Bromssytem kontra chassienummer

Post by UKRUSE »

Någon som vet eller var man kan hitta uppgifter vid vilka chassienummer de olika bromssytemen ändrades. Enligt verkstadshandboken
så fanns 1 krets B18 till aug -68, 2 krets B18 ( för bl.a USA ) mellan aug -67 och aug -68, 2 krets B20 f.o.m aug 68.
Gäller en 123 GT -68 som ska renoveras till ursprungligt skick och där huvudcylinder och servo troligtvis bytts ut.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Bromssytem kontra chassienummer

Post by Ragge »

gissar att detta gäller den gröna som bytte ägare i somras och hamnade i lilla edet ... hade en liknade fråga från den killen på amazonträffen i fristad sista torsdagen i oktober . jag har 2 st 123 GT -68 or och på dom är det samma som på 67.orna. Den gröna som killen köpt har ch nr :292633 och på mina är det 288861 resp 312068. det finns endast 1 st 123 GT kvar i sverige som har 69 som årsmod och hur bromservot ser ut i denvet jag ej, men chassinumret på den är 320808. om någon vill kan jag kolla chassinumren på samtliga -68,or då det inte är så många.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Bromssytem kontra chassienummer

Post by Ragge »

gjorde en snabbkoll och fann att på 133351 P (-68) låg chassinumren från 281518 till 312177.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bromssytem kontra chassienummer

Post by Lars Bd »

Reservdelskatalogen har nog samtliga upgifter du söker.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Bromssytem kontra chassienummer

Post by ClassicVolvoShop »

UKRUSE:

Vad är det eksakt du vil veta? - Det går inte als att sammenställa US 2-krets systemet med "vårt" 1 eller 2 krets system. 2 krets systemet i US export bilerna var av en helt annorlunda typ - från huvudcylinder till bakre trumsystem.

Om 1968 123GT'an skal väre som ursprunglig ifrån fabrik - är det "bara" att kolla typ-skyltet - är det INTE en US export - är den med vanlig (som vi kännar det) 1 krets.
13134VD, 22134VD, 22244VD
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Bromssytem kontra chassienummer

Post by Ragge »

tror han menar fr,om vilket chassi nr som 2 krets började ? killen som frågade mig hade tydligen 2 krets servo + huvudcyl monterat, men om de hade fortsatt med 2 krets ok vet jag inte ... men det får han svara på då jag inte vet om det gäller samma bil.

Jag hade själv en -66 sport för en tid sedan som jag sålde , och på den hade någon tidigare monterat 2 krets huvudcyl och servoklocka, men ej följt efter med 2 kretsok, men då det funkade bra som det var lät jag det vara .
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Bromssytem kontra chassienummer

Post by Kalle »

Satt inte huvudcyindern till 2-kretssystemet med tre skruvar?
Så om det är tre svetsmuttrar på torpeden så borde det vara en 2-krets bil.
-68 Combi
-65 Sport
Post Reply