Avdragare

Moderatorer
Post Reply
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

Avdragare

Post by johannes0506 »

Hej jag gjorde en tråd häromdagen om hur man får bort trummorna bak om dom sitter hårt. Så tänkte kolla om någon vet om man kan köpa en avdragare som passar? Har bara lånat innan och skulle behöva en egen :) :?:
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Avdragare

Post by einar- »

Biltema men dom behöver filas lite i hålen
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
jonny cash
Posts: 3
Joined: Sun Jan 11, 2009 10:58 am

Re: Avdragare

Post by jonny cash »

ja gjorde en själv av en 10mm plåt borra efter en fälg eller skiva,utvändigt fyrkantig så stor att man kan ta den med en stor tvåklo avdragare,fördelen med att göra så iaf va jag själv tycker är att man då kan värma samtidigt som man kan spänna åt avdragaren.med avdragare modell biltema får man ju värma sen skynda dit med avdragaren så inte trumman hinner börja kallna (krympa) å fastna än värre
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Re: Avdragare

Post by Raggarn »

CVI automotive har en avdragare...
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Re: Avdragare

Post by Leffe_sthlm »

Man får vad man betalar för...
Behövder en avdragare för bromstrummorna och kollade vad som finns.
CVI har en som säkert passar perfekt, men den kostar 900 kronor.
Biltema hade en för 299:- så jag åkte dit.
Det är en generell med massor med hål som ska passa "alla" bilar.
Men inte passade den en Volvo...
Ser ovan i denna tråd att det behövs filas, men att fila i 12 mm stål tar en stund...
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Avdragare

Post by 123GT »

Stämmer att det "tar en stund" frågan är väl om det är värt 600 SEK + frakt, som är skillnaden !? :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Avdragare

Post by Blomquist »

Tips, köp avdragaren på Biltema och köp samtidigt
en roterande fil när du är där. En luftdriven borr eller slip att montera den i behövs också
om man inte allaredan har en. Blir fortfarande än CVI-vadragaren även om man behöver köpa
alltihopa. Slipningen går där efter i ett nafs och den roterande filen kan härefter
användas till allt möljigt annat framöver.

Fila med en fil går också. har gjort det. Tog två och en halv timme...
210 -64, 223 -68
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Re: Avdragare

Post by Leffe_sthlm »

Blomquist wrote:Tips, köp avdragaren på Biltema och köp samtidigt
en roterande fil när du är där. En luftdriven borr eller slip att montera den i behövs också
om man inte allaredan har en. Blir fortfarande än CVI-vadragaren även om man behöver köpa
alltihopa. Slipningen går där efter i ett nafs och den roterande filen kan härefter
användas till allt möljigt annat framöver.

Fila med en fil går också. har gjort det. Tog två och en halv timme...
Jag köpte inga slipstift, utan använde några jag hade hemma. Men dom förbrukades snabbt, så det blev manuell filning i slutat i alla fall. Tog totalt inte mer än en timme, så det var klart värt jobbet (samt att jag slapp vänta på paket).
Fick bort bromstrumman ganska enkelt på första sidan, men som vanligt jävlas det alltid i slutet.
Men till slut fick jag även bort den på andra sidan.
Misson complete, i alla fall vad det gäller demonteringen.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Avdragare

Post by Blomquist »

Jag menade roterande fil (som jag skrev), slipstift är alldeles för klent i detta sammanhang.

Grattis till demonteringen, kan gå hur knas som helst med den operationen, avdragare eller ej.
210 -64, 223 -68
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Re: Avdragare

Post by Leffe_sthlm »

Blomquist wrote:Jag menade roterande fil (som jag skrev), slipstift är alldeles för klent i detta sammanhang.

Grattis till demonteringen, kan gå hur knas som helst med den operationen, avdragare eller ej.
Såna ska jag skaffa. Klarar dom att slipa/fila metall utan att bli slöa direkt?
Jag låter gärna en maskin göra grovjobbet, så jag bara behöver "hålla i" :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Avdragare

Post by Hasse63 »

Om man köper kvalite så håller dom "länge", fast det beror oxå på vad man slipar i.
Biltemas stift som säljs styckevis har jag avnänt bla. till då jag grejade med toppen... funkade. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Avdragare

Post by A-masen »

Man kan få till även ett hembygge om man inte har krav på chrome-vanadium etc. etc.

Jag gjorde denna där jag tog måttet från anliggningsytan på en fälg. Bottenringen är av 13 mm stål. Skruven är en M30. Nu blev kameraprojektionen lite missvisande, men det blev sådan tur att muttern passade precis i mellan dom tre benen som jag hade svetsat i hålet. (Inte planerat eller uträknat). Benen står vinkelrätt upp från ringen.

Image
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Re: Avdragare

Post by Leffe_sthlm »

A-masen wrote:Man kan få till även ett hembygge om man inte har krav på chrome-vanadium etc. etc.

Jag gjorde denna där jag tog måttet från anliggningsytan på en fälg. Bottenringen är av 13 mm stål. Skruven är en M30. Nu blev kameraprojektionen lite missvisande, men det blev sådan tur att muttern passade precis i mellan dom tre benen som jag hade svetsat i hålet. (Inte planerat eller uträknat). Benen står vinkelrätt upp från ringen.

Image
Den ser gedigen ut och fungerar säkert utmärkt även utan chrome-vanadium :)
Jag har dock inte tillgång till dessa dimensioner i min "skrotlåda", så Biltemas variant för 288:- var rätt val för mig.
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Re: Avdragare

Post by Dyngklumpen »

Jag shoppade biltemas och malde på mot kanten med en borr, tog kanske 15min sedan passade det
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Post Reply