Kolv till bromsservo MK2A

Moderatorer
Post Reply
richardn
Posts: 2
Joined: Tue Dec 29, 2009 7:16 pm

Kolv till bromsservo MK2A

Post by richardn »

Jag har plockat isär mitt bromsservo och har köpt packningssatsen till Girling MK2A. Jag köpte även gummitätningen till vakumkolven. Min tanke var att det bara var att kränga av läderpackningen och byta den mot den nya i gummi. Enkelt! men tji fick jag! Det första som händer är att lädret spricker och att behålla läderpackningen är inte längre ett alternativ. Så, är jag helt fel ute? Är det inte meningen att läderpackningen ska kunna bytas ut? Passar gummipackningen från CVI 662775-NS? Ska gummipackningen användas tillsammans med "gummirepet"? Någon som gjort detta förut? Många frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

//Richard
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Kolv till bromsservo MK2A

Post by UKRUSE »

Är det repsats 276556 du köpt ? I den satsen ingår allt du behöver UTOM lädermanchetten, den finns inte som reservdel heller.
Detalj 662775 NS från CVI är en utbyteskolv dvs den ersätter hela kolven med lädermanchetten. Lädermanchetten kan man göra själv genom att skära till en ring i rätt storlek. Läder i lämplig tjocklek kan man köpa vid tex en sadelmakare. För ca 1800 kr som utbyteskolven kostar får man läder till massor av ringar.
Jag förstår inte vad du köpt.... gummitätning till vakuumkolv? På kolven sitter ju bara lädermanchetten med cellgummisnöret innanför.
richardn
Posts: 2
Joined: Tue Dec 29, 2009 7:16 pm

Re: Kolv till bromsservo MK2A

Post by richardn »

Hej
Jag har köpt rep satsen och den har fungerat, men sen tänkte jag att det var lika bra att även byta kolvpackningen och köpte då "662775-NS Tätning (modern), Girlingservo" i tron att läderpackningen var utbytt mot en modern gummipackning.
Men så var det inte. Kan det vara så att den nya "moderna" packningen endast passar till utbyteskolven. I såfall är de tidiga med packningen då den gamla i läder höll 50 år;-)
Det verkar som jag ska försöka få tag i en sadelmakare.

Har du bytt dessa läderpackningar förut? Har du måtten på manschetten?
Jag mätte upp Inv Dia113 på kolven och att den gamla packningen var 20mm bred. Men jag skulle gissa att den ska göras med undermått för att överskottet i ytterkant inte ska bli för stort när det viks.
Sen ska gissningsvis lädret mjukas upp för att kunna krängas på plats. Har du några tips?
//Richard
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Kolv till bromsservo MK2A

Post by UKRUSE »

Du har ett PM från mig.med min mail adress.
// Uno
Lovoarn
Posts: 1
Joined: Sat Mar 04, 2023 11:09 pm

Re: Kolv till bromsservo MK2A

Post by Lovoarn »

Hej,
Ska byta lädret till gummi på min, hur göra?
Post Reply