Bromsen drar år höger

Moderatorer
Post Reply
amazoncabrio
Posts: 1
Joined: Sun Jan 24, 2010 9:17 pm
Location: Göteborg

Bromsen drar år höger

Post by amazoncabrio »

Hej,
har en amazon 64:a med enkelkrets trummor runt om, och det är något fel på bromsarna fram,
när man bromsar drar den bara åt höger nåt kopiöst.
Vänster bromscylindern fram är bytt även bromsslang på samma sida.
men utan framsteg den drar fortfarande lika mycket åt höger.
Kollat så att det inte läcker också.
Någon som har en idé om vad det kan vara ?
Tacksam för svar
Mvh Morgan :)
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Bromsen drar år höger

Post by hakano »

Att det är bromsslangen på höger sida som behöver bytas. Den har svällt invändigt och fungerar som en backventil.
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Bromsen drar år höger

Post by PeterB »

Om det inte skulle fungera med att byta slangen på höger sida så kan det kanske finnas någon annan förklaring.

Har du justerat bromsarna ordentligt efter byte av grejor på vänster sida?
Bara ett par spontana tankar, jag är ingen expert på området.
Har själv renoverat hjulcylindrarna fram på min bil, min bil tar bromsarna mycket jämnare än förut men jag har inte lagt ner någon större möda på att få till det helt 100%, vid försiktig inbromsning drar bilen lite åt höger men jag upplever att de tar jämnare vid lite hårdare inbromsningar...jag kanske inbillar mig...

Du skriver att det är bytt cylinder och slang på vänster sida, vet du om det var nåt läckage tidigare?
Bromsbackarna kan fara lite illa av bromsolja.
När det byttes hjulcylinder, rengjordes trumman och beläggen ordentligt med bromsrengöring?

Du kan prova att justera bromsarna fram, det kan vara så enkelt att den tar "mindre och senare" på vänster sida.
Jag vet inte exakt hur det ser ut på en 64:a men på min 61:a sitter det en avlång gummiplupp i nederkant på bromsskölden, därinne ser det ut som ett kugghjul som man ska snurra på med t.ex. en lämplig skruvmejsel, kniv eller dylikt.

Försök få grepp med verktyget på nån kugge av kugghjulet och få den att rotera neråt.
"Upprepa tills du upplever en viss anliggning när du snurrar hjulet, backa sedan 12 kuggar".
Ungefär så står det i verkstadshandboken. Lycka till!
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bromsen drar år höger

Post by QV »

Har du monterat banden rätt?
är banden inslitna mot trumman?
är det ett HPD eller nya delar


på min med gamla band mot väl inslitna trummor (fram) så drar den jämt vid belastning men just i början drar den vänster, höger eller inte lite beroende på humöret...

Det finns en "framband" och ett "bakband" på trumbromas och dessa måste sitta rätt. (alltså ett "framband" och ett "bakband" i varje trumma)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply