bromsbackar bak

Moderatorer
Post Reply
94482
Posts: 32
Joined: Wed Jan 13, 2010 2:43 pm
Location: sala
Contact:

bromsbackar bak

Post by 94482 »

bil amazon -66 1-krets trummor bak skivor fram,
jo backarna sitter fel tror jag(på bakaxeln), har köpt nya, och hittade in ytte pytte bild på nätet och där sitter bromsbanden högt bak och lågt fram, medans mina sitter högt på höger sida och lågt på vänster sida eller om det var tvärs om , men det känns i alla fall fel, tror ni bilden är rätt, länken nedan
http://images.google.se/imgres?imgurl=h ... 6%26um%3D1
jag snackar om bandens plasering på backarna
mvh peter
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: bromsbackar bak

Post by Lars Bd »

De ska sitta lågt fram och högt bak se sid 23 i detta pdfdokument (sid 20 i den scannade boken) http://volvo1800pictures.com/document/v ... msar_2.pdf
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
94482
Posts: 32
Joined: Wed Jan 13, 2010 2:43 pm
Location: sala
Contact:

Re: bromsbackar bak

Post by 94482 »

har bytt backar på bägge sidor bak, bytt justerare bägge sidor bak, bytt broms-sylinder vänster sidor bak, anledningen till att jag böt vänster broms-syl var att det var lite fuktit i bromsdammet(mera mörk-svart) justerade bägge sidor innan (jag och tanten) luftning, luftade endast vänster, men fär fortfarande att den går i botten första trampet medans tramp2 tar där den ska, så var det innan bakbroms byte också, vad göra
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: bromsbackar bak

Post by Lars Bd »

Det finns normalt bara 2 olika orsaker till detta och det är dåligt luftat eller dåligt justerat, ev kan en halvdålig huvudcylinder också ställa till problem.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
94482
Posts: 32
Joined: Wed Jan 13, 2010 2:43 pm
Location: sala
Contact:

Re: bromsbackar bak

Post by 94482 »

får lufta mer i morgon, då och på bägge sidor bak kanske även fram, det var någon som skrev att vänster fram var svår att lufta ur riktigt, tidigare ägare kanske har kört med låg nivå i burken och på det sättet fått i luft i systemet? kan det inte va Reduseringsventilen som spökar(den ser torr ut )? fins det något bra sätt att utesluta huvudcyl?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: bromsbackar bak

Post by QV »

Om tramp två "tar som den skall" och därmed är helt stum utan "svampighet" så är inte trummorna grundjusterade.

Om du släpper bromsen snabbt (efter andra pumpningen allså) och trycker ner igen och detta resulterar i att bromsen är "OK" men om du släpper, väntar några sekunder, och bromsarna tar inte då har du inte grundjusterat trummorna bak.

Problemet är att du trycker in bromsvätska i hjulcylindern. När inte volymen räcker till för att pressa ut banden, så tar man ett nytt tag med pedalen och trycker in mera volym bromsvätska. När man sedan släpper bromsen så drar fjädrarna tillbaka bromsbanden och därmed samtidigt trycker ihop bromscylindern till viloläge.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
94482
Posts: 32
Joined: Wed Jan 13, 2010 2:43 pm
Location: sala
Contact:

Re: bromsbackar bak

Post by 94482 »

man vill ju kunna snurra på hjulen(utan att ta i för kung och fosterland), ska titta lite till på det men jag tror att det(justeringen) vart bra
94482
Posts: 32
Joined: Wed Jan 13, 2010 2:43 pm
Location: sala
Contact:

Re: bromsbackar bak

Post by 94482 »

det gick att justera lite till på ena sidan men ingen skilnad, det blir dubbeltramp endå,
har pumpat upp bakaxeln några grader(ytterst lite), så att cylindern ligger vågrätt ska testa att lufta igen när tanten kommer hem
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: bromsbackar bak

Post by 940 »

hej i boken står det spänn juseringen så att du precis orkar dra hjulet runt lossa sedan 4 spärrhack när man spänner dra till ordentligt kan låsa på vissa ställen men bara dra åt ordenligt lossa sedan dom 4 hacken har själv strulat med det lite innan man spänner alltid för lite
prova att spänna till båda sidorna så dom låsar testa sedan om pedalen fortf går i botten
Post Reply