Är det svårt att montera ett bromsservo

Moderatorer
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Post by sunkmaster »

men då stämde ju det som jag hade hört att det skulle kopplas tvärtom. då e det ju fel på min bil eftersom jag har B20 i den. hoppas inget gått sönder på grund av detta nu då.

sen om vi ska gå tillbaka till bromsservot så undrar jag om det finns nåt knep eller tips om man kan se om det är en bra servo eller inte. eller om det finns nåt speciellt man ska tänka på innan man köper en.
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Post by UKRUSE »

Av erfarenhet vet jag att " gamla " servon alltid måste renoveras. Lita absolut inte på " garantin " att det funkade när jag tog ur det.
Är det fel på packningarna så kan servot suga bromsoljan ur huvudcylindern på stört och då är du helt utan bromsar.
Det är lite trixigt att ta isär om det legat länge så kolvar har fastnat i loppen.
Vid hopmontering så är det viktigt att se till gummipackningarna vändes åt rätt håll och att loppen smörjes väl med det röda fettet.
Att observera också är att lädermanchetten på den stora kolven inte är skadad eller hård.
Tänk på att servot kan vara närmare 45 år gammalt.
// Uno
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Post by sunkmaster »

tackar för svaret. då har jag lite mer kött på benen. finns det möjligen satser att få tag på så man kan renovera ett bromsservo?
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Post by UKRUSE »

Repsatsen till GIRLING Mk2A har artikelnummer 276556 och finns hos bl.a VP autoparts och CVI.
Repsats till Mk2B ( Mk2B har ett spännband på mitten av vakuumburken ) finns inte i Sverige utan måste köpas från England.
//Uno
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Post by sunkmaster »

aha ok. tack så mycket. det råkar inte vara nån som har bild på dem två olika servona så man kan se hur dem skiljer sig.
Post Reply