Köpa nya bromstrummor bak, 64årsmodell

Moderatorer
Post Reply
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Köpa nya bromstrummor bak, 64årsmodell

Post by gullberg86 »

Tjenare.
Renoverar bromsarna på min amazon 64årsmodell för att få den körbar. Nu är det så att varken mekonomen eller kgtrimning säljer bromstrummor-trummor, så jag sitter å funderar om skroten är någon idé att skringa runt å leta på. Eller om ni vet nån som vill kränga av ett par bättre begagnade trummor till en stackars sate.

Nu till huvudfrågan: Vilka årsmodeller hade samma/passande trumma som 64an? Vad skiljer trummorna åt på olika årsmodeller?
Känns som att det är lättast att få tag på delar till de senare årsmodellerna, men mycket går inte ihop med min 64:a.

Mina trummor jag har nu är lövtunna, och det är redan problem att få handbromsen spänd och så för att det skall ta något.
Vill få bilen rullande så fort som möjligt, redan missat några veckors crusing me den :cry:
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Köpa nya bromstrummor bak, 64årsmodell

Post by A-masen »

VP-Autoparts har bromstrummor. Jag skall dock inte påstå att dom passar just din modell, men det fanns ett flertal att välja på: http://www.vp-autoparts.com/index_sv.htm
För att enkelt utröna vilka som passar olika årgångar etc. etc. så är ju den lättaste metoden att jämföra katalognumren. Är dom samma för flera bilmodeller, så passar dom.
Det finns säkert fler leverantörer, men detta "låg närmast till hands".
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Köpa nya bromstrummor bak, 64årsmodell

Post by hakano »

gullberg86 wrote:Nu till huvudfrågan: Vilka årsmodeller hade samma/passande trumma som 64an? Vad skiljer trummorna åt på olika årsmodeller?

Känns som att det är lättast att få tag på delar till de senare årsmodellerna, men mycket går inte ihop med min 64:a.

Alla trummor bak på B18 och B20 Amazoner är likadana. Alltså 1962-70.

Hur det är med B16 vet jag ej men dom är ju i minoritet så risken att köpa en begagnad trumma från B16 är nog rätt liten.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Köpa nya bromstrummor bak, 64årsmodell

Post by QV »

Det skiljer på trummor mellan olika årsmodeller.

Visst är det kul att man får helt olika svar från olika personer :D

Däremot passar alla trummor. Det som skiljer är hur man kommer åt justeringen av backarna.

jag har "fått på skallen" för att jag har blandat ihop olika Volvomodeller förut så viss reservation får det bli.

Min en 63á juster man bromsarna från skölden via ett avlång hål. På de nyare modellerna så justerar man via ett hål i trumman. Förmodar att du har samma justering som jag och då passar alla trummor rent praktiskt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Köpa nya bromstrummor bak, 64årsmodell

Post by hakano »

Jag tittade på en web-sida från en av de större leverantörerna av delar till våra bilar och där fanns det nu bara ett art.nr på trumman bak som var gemensamt för alla Amazoner 1962-70.

Hurvida detta är rätt eller ej har jag ej gått vidare med. Facit finns ju i reservdelskatalogerna för de olika modellerna så klart.
Men man kan ju kanske anta att om trummorna en gång varit olika på bilarna på sextiotalet m.a.p. ett eventuellt hål i trumman eller inte så kanske det är så att det bara finns ett utförande av trumma att köpa idag över disk som får ersätta ev. tidigare versioner.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Köpa nya bromstrummor bak, 64årsmodell

Post by QV »

jo har man en trumma med hål så passar den både nya och gamla, så köper man en ny så kommer det att passa.

Om man jagar en på skroten och har den äldre varianten så passar alla på skroten.

Har man en senare variant av Amazon så kan man åka på att borra ett hål i trumman så passar det.

så bekymret är inte om man köper en ny utan om man jagar en på skroten.

så svaret som du gav var korrekt för den årsmodellen.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Köpa nya bromstrummor bak, 64årsmodell

Post by gullberg86 »

xyz

Okej?!, så eftersom jag har en 64:a, så kommer en trumma på en nyare årsmodell utan problem passa?! Låter ju bra isåfall. Hur är det med bromsbackar? de passar väl inte? eftersom de är olika bromscylindrar från 64 och tex 65:an
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Köpa nya bromstrummor bak, 64årsmodell

Post by hakano »

Ja, du får ju då ett hål i trumman men inte behöver använda:

http://www.cvi-automotive.se/images/2.7 ... rumma-bak-


Ang. bromsbackar skall du ha den satsen som heter 271813 på Volvospråk. Den sträcker sig fram till och med 1964 års modell för bilar som har trummor fram.

Satsen med bromsbackar bak för bilar 1965-70 med skivor fram heter 271814.
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Köpa nya bromstrummor bak, 64årsmodell

Post by gullberg86 »

Ändras inte bultcirkeln under något år å frammåt på amazon? Typ samma som 140, 240, 740osv. Medans min 64:a har den gamla.. Om det nu stämmer så måste jag byta fälgar när jag byter till förnya trummor?


Om jag får för mig att byta till skivor fram i framtiden, har jag för mig att det blir trögbromsat utan bromsservo, är det lätt att installera dit bromsservo efterhand? är bilen besiktningsdugligen/trafikduglig utan bromsservo, men med bromsskivor fram? :?:
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Köpa nya bromstrummor bak, 64årsmodell

Post by UKRUSE »

Att montera ett servo är inga problem då det är fristående och sitter med 3 skruvar på innerskärmen.
Vad du behöver förutom servo med konsol är 2 nya bromsrör samt att du har uttag på insugningsröret för vakuumslanganslutning.
Det blir tungtrampat utan servo. Om bilprovningen har synpunkter vet jag inte. Om det krävs regbesiktning också kanske ???
Och hur är det... om du byter till skivor fram så tror jag du måste byta hjulcylindrar bak också ( TROR JAG )
//Uno
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Köpa nya bromstrummor bak, 64årsmodell

Post by hakano »

gullberg86 wrote:Ändras inte bultcirkeln under något år å frammåt på amazon?
Om det nu stämmer så måste jag byta fälgar när jag byter till förnya trummor?

Svaren är nej och nej.
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Köpa nya bromstrummor bak, 64årsmodell

Post by gullberg86 »

UKRUSE wrote:Att montera ett servo är inga problem då det är fristående och sitter med 3 skruvar på innerskärmen.
Vad du behöver förutom servo med konsol är 2 nya bromsrör samt att du har uttag på insugningsröret för vakuumslanganslutning.
Det blir tungtrampat utan servo. Om bilprovningen har synpunkter vet jag inte. Om det krävs regbesiktning också kanske ???
Och hur är det... om du byter till skivor fram så tror jag du måste byta hjulcylindrar bak också ( TROR JAG )
//Uno
Okej, finns det någon how-to:guide för att uppgradera till skivbromsar?
Post Reply