Skrammel i bromsservot.

Moderatorer
Post Reply
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Skrammel i bromsservot.

Post by Jungletime »

Bilen är en -69:a orginal, med det nya stora bromsservot. Har ett skrammel i bromsservot som uppträder(hörs) mest vid tomgång , men bara ibland. När ljudet uppträder försvinner det om jag ger en aning gas.
Är det nån ventil eller dylikt i anslutningen till servot som ger detta ljud eller..? Kan man byta ut anslutningen? I såfall hur?
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Skrammel i bromsservot.

Post by sotarn »

Hej o hallå :D . Har själv en 69:a som jag meckat en del med speciellt bromsservon :cry: .
Jag har ett par teorier om vad ditt problem kan vara, det ena som är lite lättare att åtgärda är att en "lås"bricka kan ha skakat loss som sitter inne i servon. Det andra som kanske är lite värre :? är att den såkallade tallriken inne i servon har sprukit sönder så att flisorna ligger o skramlar när man kör. Om det nu är tallriken som är sönder så kan det vara lite problem att få tag på en ny för den finns inte (vad jag har sett) hos dom vanliga försäljarna. Hur som helst så kanske du måste dela på servon för att åtgärda problemen. Du kanske vet hur man delar den annars kan du fråga mig :D . Lycka till.
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Skrammel i bromsservot.

Post by Jungletime »

Skramlet är av den lättare sorten, varför jag kan tänka mig att det är en lös bricka. Hur fixar man den då?
VP säljer backventilen men då måste man ju få lös den gamla om felet är en defekt/skramlande ventil. I nån tråd såg jag att ventilen skulle gå att lossa om vrider den 90 grader. Min lossnar inte, går bara runt
RD 350
Posts: 53
Joined: Fri Jun 19, 2009 11:43 am
Location: Hörby

Re: Skrammel i bromsservot.

Post by RD 350 »

Låt du den gamla ventilen sitta, när du sätter dit ersättningen på slangen så kommer ljudet att försvinna.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Skrammel i bromsservot.

Post by sotarn »

Har för mig att det finns två olika modeller av servos o jag har meckat med båda o på den ena sorten har jag för mig att backventilen var lite marig (om inte omöjlig) :shock: att få av.Är du föresten säker på att det är backventilen som låter :? för det verkar lite mysko tycker jag :roll: . Ps försök o få upp en bild på servon så vet man vilken modell det handlar om :wink: . MVH
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Skrammel i bromsservot.

Post by Jungletime »

Det där med lägga upp bilder klarar jag inte av.
Men servot är som på andra Amazon B20 och tror jag även tidiga 140. På min har anslutningen till vakumhuset en sex-kantfattning i foten. På en reserv jag hittade är anslutning rund i foten.
Skramlet eller rasslet kommer från servot och då är anslutningen /backventilen eller som nån trodde en bricka som är lös. Brickan förresten var sitter den.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Skrammel i bromsservot.

Post by A-masen »

Jungeltime: Jag är nog mest känd på det här forumet för att propagera för http://www.forumbilder.se för att lägga upp bilder på forumet. Och det gör jag till dig nu också. Det är så förvånansvärt enkelt, så man blir häpen över vad man har missat i sitt tidigare digitala liv. Försök du också.

Det finns många inlägg om hur man gör med bilder. Säg till om du trots allt inte greppar det, så skriver jag en lite längre instruktion.
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Skrammel i bromsservot.

Post by Jungletime »

Ja,jag skall göra ett försök med bilder senare.
När det gäller servot så testade jag att ömsom blåsa, ömsom suga i slangen och nu är det ingen tvekan, ljudet kommer från ventilen! Om ljudet kommer från ventilen när den öppnar/låser då kan det väl inte hjälpa med att hänga på en till på slangen??
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Skrammel i bromsservot.

Post by Jungletime »

Här kommer bild på servot
Image
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Skrammel i bromsservot.

Post by sotarn »

Hej igen :D . Va bra att du fick upp en bild på servon,det verkar ju som det är den servon som man lätt kan skruva av backventilen på. Och om det inte går att få av ventilen genom att skruva på den (kom ej ihåg vilket håll) så är det förmodligen något vajsing med den. Man kan om man vill dela på servon o komma åt ventilen den vägen, eller om man väljer den enkla vägen :roll:att man sliter bort ventilen med lätt våld (om den nu ändå är kass) men som sagt det gäller o va säker på att det är ventilen som krånglar :? det kanske slutar med att du ändå får dela på servon :roll: . MVH
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Skrammel i bromsservot.

Post by Jungletime »

Har kanske glömt bort att nämna det, men servot gör sitt jobb!. Inga fel på bromsarna. Ny besiktad u.a.
RD 350
Posts: 53
Joined: Fri Jun 19, 2009 11:43 am
Location: Hörby

Re: Skrammel i bromsservot.

Post by RD 350 »

Funkar din servo som den ska så klipp av slangen och sätt den nya ventilen där, servon kan du aldrig dela och få ihop igen! Hela operationen tar ca två minuter! Originalventilen är ersatt av den slangmonterade.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Skrammel i bromsservot.

Post by sotarn »

Min bromservo har jag lyckats dela o få ihop igen och få att fungera :roll: . Men som sagt det finns en till variant av servon o den går kanske inte att dela :? .
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Skrammel i bromsservot.

Post by Jungletime »

Ny backventil från VP monterad på slangen och skramlet är borta. Den gamla backventilen sitter kvar.
Kan någon förklara varför inte den gamla skralar nu då. Den måste väl jobba i takt med den nya och då borde ju skramlet finnas kvar!??
RD 350
Posts: 53
Joined: Fri Jun 19, 2009 11:43 am
Location: Hörby

Re: Skrammel i bromsservot.

Post by RD 350 »

När du har en fungerande ventil går "luften" bara på ett håll genom den gammla, därför slutar den slå fram och tillbaka :wink:
Post Reply