bromsproblem.

Moderatorer
Post Reply
M@rQz
Posts: 144
Joined: Thu Jan 14, 2010 11:22 pm

bromsproblem.

Post by M@rQz »

hej. har en duett som stått i 12 år som ja tänkte gå genom bromsarna på, de tog ojämt och behöver nog egentligen en helrenovering. skulle lufta bromsarna, lossa på nippeln och vätsa rann ur. problemet är att bromsen försvann helt efter de när ja skruvade åt nippeln igen. vet inte riktigt va som kan ha hänt men de är inget tryck alls i pedalen. vad kan problemet vara och finns de något man kan göra för att få tillbaka trycket i systemet? köpa nytt och kasta de gamla?
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: bromsproblem.

Post by Blomquist »

Jag har varit med om samma sak på min Duett. Då vätskan minskade hamnade kolven inne i huvudcylindern
en aning längre fram och där var det rost. Returfjädern förmådde inte att trycka tillbaka den.
Mängden rost var minimal, men det skall tydligen inte så mycket till.
Jag plockade ner alltihop och honade men tydligen hade rosten tagit för mycket så det slutade
med montering av en ny huvudcylinder.
210 -64, 223 -68
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: bromsproblem.

Post by Micke_932 »

Om bilen har stått i tolv år så är det i stort sett lönlöst, troligtvis så behöver huvudcylindern renoveras och alla hjulcylindrarna är troligtvis kassa också, dessutom är risken stor att rören är dåliga också.

Det handlar ju inte om några jättesummor så det lämpligaste är nog att plocka bort allting och se vilket skick det är i och se vad som behöver bytas, men efter 12 år skulle jag för egen del byta alltihop för säkerhets skull (huvudcylinder, hjulcylindrar, rör och slangar).

Det samlas vatten i botten på huvudcylindern och hjulcylindrarna och sen rostar det där så att det inte håller tätt och vätskan läcker förbi, slangarna tar mycket stryk också med åren och kan ställa med alla möjliga spännande konstigheter.
Post Reply