Dobbeltramp på Amazon 67

Moderatorer
Post Reply
umbrellas
Posts: 4
Joined: Tue May 18, 2010 7:38 pm

Dobbeltramp på Amazon 67

Post by umbrellas »

Hei.

Jeg har en 67 Amazon som er under totalrenovering. Problemet oppstod når jeg skulle lufte bremsene. Men først litt om hva som er gjort og hva som er nytt.

Nye stempler og pakninger i caliptrene forran
Nye bremsesylindre begge sider bak
Nyoverhalt hovedbremsesylinder
Nyoverhalt bremseservo
Nye bremserør

Først ble bakbremsene grunninnstilt i henhold til manual, så ble hovedbremsesylinderen luftet, videre ble utgående bremserør på bremseservoen koblet av i henhold til manual, for så å pumpe til det kommer bremseveske ut der. Videre ble venstre foran, høyre foran, høyre bak og venstre bak luftet. Med dette fikk man trykk på tramp nummer to. Alle koblinger ble dobbeltsjekket for lekkasje.

Det ble så skiftet hovedbremsesylinder til en som ble tatt ut av fungerende bil for to dager siden, for å eventuelt se om det ble noen forskjell, noe som det ikke ble. Det er også prøvd å koble forbi bremseservoen uten hell.

Caliptrene foran står også riktig vei med luftingen på toppen.

Er det noen som har noen gode råd? Ny hovedbremsesylinder! Grunninnstilling gjort feil!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dobbeltramp på Amazon 67

Post by QV »

När du får tryck på tramp nr2, är det stumt eller svampigt.

Stump pedal = grundjustering fel
Svampig pedal = luft i systemet

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
umbrellas
Posts: 4
Joined: Tue May 18, 2010 7:38 pm

Re: Dobbeltramp på Amazon 67

Post by umbrellas »

Takk for svar.

Pedalen er stum som du sier, så jeg og sikter imot grunnjusteringen. Det er vel verdt å nevne at bremsebandene bak er nye, samt klossene fram, mens tromler og bremseskiver er gamle.

Min foreløbige konklusjon er at selve justeringen av tromlene er god, bare at jeg må kjøre meg en tur før ting går seg litt til, for så å justere på nytt! (Bilen har ikke vært kjørt på 5 år grunnet helrenovering.)

Når jeg tok grunnjusteringen bak så skrudde jeg justeringsskruen inn til jeg så vidt klarte å dra hjulet rundt med én hånd, for så å skru fire turn tilbake i henhold til manualen. Er dette korrekt?

Mvh Andreas Hepsø
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dobbeltramp på Amazon 67

Post by QV »

Jag dra åt trummorna bak till ska inte kan dra runt dom med två händer, sedan släpper jag tills de går runt.
Kör gärna några meter och bromsa så bromsbanden hittar sina rätta lägen. Efter en renovering får man grundjustera trummbromsar några gånger till bromsbanden ligger "rätt".

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply