kraftig vibration vid inbromsning

Moderatorer
Post Reply
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

kraftig vibration vid inbromsning

Post by sunkmaster »

ja som topic lyder. när jag bromsar min amazon så skakar det utav bara h*****e plus att den drar riktigt ordentligt till vänster så man får hålla emot rätt kraftigt. när jag besiktiga bilen för ungefär 2 månader sen tog dem hur fint som helst och fick ingen anmärkning på att det skulle ta ojämnt. det enda jag fick anmärknig på var bägge undre spindellederna, styrstaget som sitter längst ut och en bussning till styrarmen på höger sida.

bilen har alltid betett sig så ända sen jag köpte den och tycker det e lite konstigt att det inte märkers på besiktningen i bromsprovaren.
e det kanske nån som varit me om samma kanske som vill dela me sig av sin expertis eller om nån vet vad som behöver göras så e jag tacksam för svar

mvh
Fredrik
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: kraftig vibration vid inbromsning

Post by Arne »

Kan vara: Vind bromsskiva, nernötta bromsklossar, jag utgår från att du har skivbromsar fram.
AVG
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: kraftig vibration vid inbromsning

Post by 940 »

hade liknande problem var då glapp i hjullager
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: kraftig vibration vid inbromsning

Post by sunkmaster »

hjullagren har också slått mig att det kanske e glapp men jag har känt lite fram och tillbaka och jag känner iaf inget glapp sen borde den väl inte dra så snett heller. att den drar snett kan ju vara oken men då borde det ju visat sig på besiktningen, för på besiktningen tog dem hur jämt som helst
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: kraftig vibration vid inbromsning

Post by 940 »

ett av hjulen kan ju glappa om du har ett dåligt styrstag, då kan hjulet vibrera när du bromsar typ höger vänster så att säga,kolla om du hissar upp fram o vrider hjulet lite åt höger respektive vänster om det finns glapp då. annars har du väl någon av kolvarna i oket som går trögt
tror JAG
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: kraftig vibration vid inbromsning

Post by LABBE »

om någon av bromskivorna e tokhet när du har kört kan du ju ha ett något kärvande bromsok. i övrigt kolla det som nämde i trådarna innan.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: kraftig vibration vid inbromsning

Post by sunkmaster »

jag har faktiskt vart och känt om det e nåt som blir varmt men det har inte det blivit, men det får väl bli till att kolla lite bussningar och leder. fast lederna borde det inte vara nåt me eftersom han inte sa nåt om det på besiktningen. det enda han anmärkte på var det högra styrstaget och båda undre spindellederna och dem har jag ju bytt.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: kraftig vibration vid inbromsning

Post by A-masen »

Den här tråden är någon vecka gammal, men jag snubblade över det här när jag satt och bläddrade:
http://www.vp-autoparts.com/Products/By ... skivor.pdf

Kan ju vara som en kunskap att lägga på hyllan tills behovet uppstår. :wink:
Post Reply