Montera bakrutefläkt

Moderatorer
Post Reply
jimpa
Posts: 11
Joined: Tue Jun 12, 2018 9:49 am

Montera bakrutefläkt

Post by jimpa »

Hej Amazon-fantaster!

Min sambos jobbarkompis dök upp med en original oanvänd BAKRUTEFLÄKT och sa att den skulle vi ha i vår Amazon 121 -66. Frågade om han ville ha något för den för de kan vara rätt dyra. Men det gick inte för sig. Jag får bjuda igen på något vis.

Hur som helst, tänkte jag nu montera denna raritet och sökt runt lite är på forumet och fann att det skall finnas kablage framdraget.
Så jag söker efter lite fler ledtrådar var jag kan finna denna kabel innan jag skruvar isär hela bilen? :)

Vidare är det någon som har sett hur omkopplaren ser ut, sett den på bild i någon av reservdelsböckerna etc?

Likaså var på instrumentpanelen var omkopplaren placerad?

Mvh
Jimmie
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Montera bakrutefläkt

Post by A-masen »

Elscheman finns här: http://www.malartorp.com/amazon/el/ELSCHEMA12VOLT.PDF

Jag bläddrade lite ostrukturerat, men såg ingen fläkt. Och som jag minns allmänt i tiden, det var nog efter Amazonens tid som det hette att man drog kablar vid tillverkningen även om dom aktuella bilarna inte skulle utrustas med tänkbara tillbehör. (Jag är så gammal)
Men om man säger så här: Det finns flexislang att köpa på bl.a Clas Ohlson, katalognr: https://www.clasohlson.com/se/Flexslang ... /p/36-2080
Då kan du dra kablarna i den och gömma under mattorna eller annat lämpligt utrymme och det kommer att se "proffsigt" ut. Som i moderna bilar. Även strömbrytare bör du kunna hitta på Clas Ohlson.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Montera bakrutefläkt

Post by Lars Bd »

Har för mig att det finns en oanvänd kabel i original kabelstammen mellan instrumentbräda och skuff men är inte säker på detta.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Montera bakrutefläkt

Post by QV »

ja en grå om minnet inte sviker.

Du finner den i slangen som slutar vid vänster bakljus (sett från skuffluckan)
andra änden är vid kontakten under instrumentbrädan (till vänster)

Finns ingen fabriksmonterad strömbrytare där men väl 2 hål för en dragströmbrytare.

Det jag gjorde på min bil var att:
När taket var nedmonterat så var jag på skroten och hämtade en härva (den vi nyss pratade om)
Denna vart lagd på höger sida
Kompletterad med en lågnivåkabel

Då har jag ett gäng med kablar att välja på vid tillfälle.

Min fläkt är inkopplad på denna härva.

Den grå kabel är nog till för bagagerumsbelysning
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jimpa
Posts: 11
Joined: Tue Jun 12, 2018 9:49 am

Re: Montera bakrutefläkt

Post by jimpa »

Hej igen,
nu är fläkten monterad! Tänkte jag skulle återkoppla här vad jag kom framtill.
Kabeln som QV tipsade om finns mycket riktigt där. I varje fall på min 121 1966:a.
Men den va brun och fanns alldeles jämte den grå kabeln till backljuset på vänster baklykta.
Andra änden på den bruna kabeln finns längst till vänster under instrumentpanelen. Där är en liten kabelbunt alldeles ovanför ett ca 10 mm hål i kanten.

Jag satte en brytare av samma typ som till handsfacksbelysningen (högersidan) och kopplade den bruna via en säkring till tändningslåset.
Sedan är det bara koppla från den bruna till fläktens plus med ca 1 m kabel. kabeln går att dra genom ett stansat fyrkantigt hål tillvänster under mattan i hatthyllan. Jorden från fläkten drog jag till en av skruvarna som fäster fläkten i plåten under mattan.

Tack för all tips och hjälp jag har fått här i forumet!

Mvh
Jimmie
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Montera bakrutefläkt

Post by QV »

Gratulerar till monteringen.

Fläkten behövs fuktiga dagar eller om det kommer in nytt folk i bilen när det är kallt ute.
Tror att kabeln är för bagegebelysningen men fungerar ju lika bra till en fläkt.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply