Reläer i motorutrymmet vänster sida

Moderatorer
Post Reply
Vanheden
Posts: 56
Joined: Mon Nov 22, 2010 12:19 am

Reläer i motorutrymmet vänster sida

Post by Vanheden »

Det sitter två st runda reläer på vänster sida i motorutrymmet, vad är dessa till?
Jag har googlat efter ett elschema, någon som har ett?
Min bil är Amazon 1964.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Reläer i motorutrymmet vänster sida

Post by A-masen »

Ljussignal och blinkdon. Håll handen på det medan du, eller en assistent blinkar så känner du vilket relä som jobbar.
Om du går till ett inlägg av Hasse63 så ser du tre länkar i hans presentation. Där finns alla kopplingssheman.
Stubben66
Posts: 9
Joined: Tue Dec 30, 2008 7:47 pm

Re: Reläer i motorutrymmet vänster sida

Post by Stubben66 »

Hej
Är det inte ljustuta samt backljus relän ?
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Reläer i motorutrymmet vänster sida

Post by Hasse63 »

Är det elscheman man vill ha så är det HÄR man ska klicka för det är bäst, är det allt annan till amazon så är det i länken nedan
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Reläer i motorutrymmet vänster sida

Post by A-masen »

Stubben66: Det behöver inte med självklarhet vara så att enheter sitter bredvid varandra när dom är ritade på schemat bredvid varandra. På bilden finns inget backlamperelä, även om det existerar och finns med på schemat. Sedan kan det ju naturligtvis variera med årsmodeller etc. etc. Men det garderar jag mig emot här.

Image
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Reläer i motorutrymmet vänster sida

Post by QV »

Det känns som om dom har missat i korrekturläsningen. Har aldrig sett ett blinkdon i motorrummet. Eftersom den går till blinkersspaken så blir det en "lättare" montering där den sitter (under instrumentbrädan). De gjorde trots allt en "mera praktisk" kabeldragning på denna tid.

Min första röst faller iallafall på att det står fel i boken. På alla jag har kollat på sitter det ett backlamperelä och ett ljussigansrelä där på alla Amazoner jag sett. gäller B16, B18 och B20

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Vanheden
Posts: 56
Joined: Mon Nov 22, 2010 12:19 am

Re: Reläer i motorutrymmet vänster sida

Post by Vanheden »

Helt riktigt, ett relä är till ljustutan, det andra vet jag inte, men blinkreläet sitter under panelen i alla fall.
Nu skall jag koppla ur det och se vad som slutar fungera.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Reläer i motorutrymmet vänster sida

Post by QV »

Det är backlampans relä men beroende på årsmodell måste parkeringsljuset vara tänt för att backlampan skall " fungera".

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Vanheden
Posts: 56
Joined: Mon Nov 22, 2010 12:19 am

Re: Reläer i motorutrymmet vänster sida

Post by Vanheden »

Då förstår jag varför "allt" fungerade då jag kopplade ur reläet, jag har nämligen ingen backlampa.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Reläer i motorutrymmet vänster sida

Post by A-masen »

Jo, även jag kan hålla med om att det är naturligare att ha blinkrelät inne i kupen eftersom det samtidigt skall höras. Så vi säger att det är en korrekturmiss i boken.
Men som sagt, det är bara att känna med handen på reläet medan någon medhjälpare manövrerar det för att fastslå vad det har för funktion. Det känns ett tydligt mekaniskt knack i höljet.
Post Reply