B18 tänder inte

Moderatorer
Knas-n
Posts: 11
Joined: Tue Oct 26, 2010 5:11 pm

Re: B18 tänder inte

Post by Knas-n »

Jag slipade den gamla tändstiften med sandpapper så dom blev blanka och fina igen för att jag tyckte dom nya såg på tok för sotiga och eländiga ut och för att jag tyckte gnistan inte verkade särskilt stark. Då hoppade faktiskt motorn igång. nu går den ungefär som innan den blev livlös. Tomgången varvar upp ungefär var femte sekund och motorn är otroligt orkeslös och man måste ibland varva lite för att hålla den vid liv.
När man kör så kommer det tillfällen då ingenting händer, hur mycket man än pumpar i soppa och kopplar ur, vilket egentligen utesluter den tvivelaktiga zenithförgasaren då det aldrig varit något problem med att accelerera (förutom ryckningarna och orkeslösheten). Svårt att förklara kortfattat dethär.

Jag har idag också mätt upp ca 9000Ohm på tändspolen mellan stift 1 och i anslutningen för tändspolekabeln, vilket verkar stämma, även en spänning på ca 10V.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B18 tänder inte

Post by Hasse63 »

Kan vara lågtänd så prova vrid fördelaren lite medurs.
Varför den går med de gamla stiften kan vara för att de nya är för hårda.

Stromberg saknar accpump så det går inte att pumpa fram bränsle med foten,,, men det var kanske inte det du menade?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Knas-n
Posts: 11
Joined: Tue Oct 26, 2010 5:11 pm

Re: B18 tänder inte

Post by Knas-n »

Tack för svar!
mm, jag ska prova att vrida fördelaren igen. men det var det första jag gjorde när jag märkte att han började gå dåligt i höstas. har provat flera gånger sedan dess men ingen större skillnad ens när jag vred den till dom mest extrema lägena, inte heller oljeblandningsskruven gjorde sig påmind.


Stiften är köpta på samma ställe och ser likadana ut så jag hoppas dom är likadana, och han gick på dom nya tills dom blev för sotiga och gnistan inte orkade hela vägen (antagligen).

Jag har en zenith och jag menade att det finns alltid bensin i flottören och i 'accelerationsventilsdelen' som sprutas in i förgasaren manuellt så fort man trycker gasen. jag har blåst rent allt där två gånger för att jag trodde det var tomgångsmunstycket som gjorde att han dog så fort man inte varvade lite manuellt. Nålventilen är bytt för max två år sedan då förgasaren ville flöda över.
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: B18 tänder inte

Post by jånn »

Hej

Jag hade problem med tändningen och det visade sig senare att det var det brytarlösa systemet som krånglade, = dyrt att fixa.
Vid felsökningen köpte jag en tändspole på Biltema för ca 200 kr som jag kopplade in. För mig kvarstod felet men att prova med en annan tändspole
kanske kan funka för dig.
40 år med GT
Knas-n
Posts: 11
Joined: Tue Oct 26, 2010 5:11 pm

Re: B18 tänder inte

Post by Knas-n »

Tänkte dra mitt strå till stacken och berätta vad felet var.

Det visade sig vara förgasaren som gav på tok för mycket bränsle. köpte en bättre begagnad för att prova. blåste rent munstyckena och drog dit den. då startade bilen och gick som för tre månader sedan på en gång. fantastisk känsla.
Post Reply