B18 tänder inte

Moderatorer
Knas-n
Posts: 11
Joined: Tue Oct 26, 2010 5:11 pm

B18 tänder inte

Post by Knas-n »

Hallå!
Jag har en Amazon -66a med Zenith och den är i princip helt orörd. Har gått felfritt i många år men nu inom loppet har fler och fler konstiga symptom påträffats angående tändning eller förgasartrassel. Jag har blåst rent förgasaren ett par gånger, bytt alla tänddelar, kontrollerat och filosoferat ändå så har det gått stadigt utför. Så nu i helgen så kom punkten då det inte ens gick att starta utan den tuggade bara på startmotorn. så nu börjar idéerna sina.

Kort och gott så har jag flertalet gånger kollat att alla stift ger gnista, alla kablar sitter rätt, tänder inte ens på startgas. känns som att en b18 borde hoppa igång då.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B18 tänder inte

Post by Hasse63 »

Pumpar bränslepumpen fram bränsle?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Knas-n
Posts: 11
Joined: Tue Oct 26, 2010 5:11 pm

Re: B18 tänder inte

Post by Knas-n »

Ja det gör den, och även om den inte gjorde så borde den väl tända på startgas?
Jag har också kollat att första kolven är i högsta läget när rotorn pekar på första tändkabeln ( som också sitter där den lilla markeringen på fördelaren är.)

Stiften är sotiga, det blev dom nya på en gång också. Den har antagligen fått för mycket soppa och på sistone så har den druckit en hel del mer än vanligt.
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: Sv: B18 tänder inte

Post by ricke »

Har du bytt kondensator och brytare? Har du ström från tändspolen ner till fördelaren?

Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: Sv: B18 tänder inte

Post by ricke »

Såg att du bytt allt .. är du säker på att du inte fått drevet till fördelaren ett halv varv fel? Står motorn på noll när rotorn står på ettans cylinder?

Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B18 tänder inte

Post by A-masen »

En bildillustration till Rickes inlägg:
Image
Man ser tydligt att spåret för fördelaraxeln inte ligger i centrum. Det skall vara på den övre halvan och 35° i förhållande till motorns längdriktning. Det går alltså med lite våld att sätta fördelaraxeln 180° fel.
Du tänker väl på att motoraxeln gör två varv medan fördelaraxeln gör ett varv? Ettans kolv är alltså i topp två gånger på ett fördelaraxelvarv/motorvarv. Men det är bara ett läge som är det rätta tändläget.
Knas-n
Posts: 11
Joined: Tue Oct 26, 2010 5:11 pm

Re: B18 tänder inte

Post by Knas-n »

Okej, tack för svar!
Det låter absolut som att det skulle kunna vara problemet men jag har aldrig haft borta hela fördelaren (bara locket och tänddelarna) under dom år jag ägt bilen och den har aldrig gått konstigt eller stannat på vägen tidigare. så såvida det inte är nått som kan hända bara när man åker så vet jag inte.

jag kan absolut kolla men jag förstår inte riktigt vad bilden i fråga visar. hur mycket måste man skruva bort för att komma ner dit och om den skulle sitta fel, är det bara att vända på den då?

Att motorn står på noll vid första tändläget går att kolla genom att titta där man blinkar med stroboskop när man ställer tändningen va? strecket och klacken borde bara lika när rotorn pekar på nr1?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B18 tänder inte

Post by A-masen »

Njaaa, har du inte lyft ur fördelaren, så kan vi avskriva den felteorin. Då skulle i så fall bilen alltid ha gått dåligt. Men den har ju bevisligen fungerat för dig.

Bara som lite överflödigt vetande: Det du ser på bilden är en fördelare sedd "underifrån". Det är fördelarens drivaxel och dom två "klackarna" sitter i ett spår på en annan axel. Den drivs av kamaxeln med ett kuggdrev och jobbar dels för fördelaren och i andra änden på den axeln sitter oljepumpen. Det går alltså att göra fel här, men om man inte har lossat fördelaren så är det inget fel på detta i nuläget.

En annan fundering i sammanhanget. I mitten på insidan av fördelarlocket sitter ett kolstift. Det är fjäderbelastat för att trycka mot rotorn och leda över högspänningen från tändspolen. Det händer att stiftet och fjädern sprätter lös och flyger iväg när man inte ser det. Och man går i den tron att allt fungerar.
Det kan visserligen "hoppa" en tändgnista till rotorn trots att kolstiftet saknas i bästa fall, men gnistan blir betydligt försvagad. Den försvagade gnistan kan gå vidare i tändkablarna och när man provar gnistan på sedvanligt vis med ett löst tändstift på utsidan mot motorblocket så syns den. Då är vi ute i fria luften och allt verkar fungera. Men inne i motorn är lufttrycket ungefär 10 gånger högre än ute i fria luften. Luft är en bra elektrisk isolator. Men inne i motorn under kompressions- och tändningsögonblicket är luften en "10 gånger bättre" isolator. Därför orkar inte en försvagad gnista hoppa mellan tändstiftelektroderna.

Detta är bara ett höftskott i felteorier, men man får tänka sig alla möjligheter från det du har beskrivit. Så kolla upp det här om du verkligen har gnista även när tändstiften sitter på plats.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: B18 tänder inte

Post by QV »

Jag skulle prova med en annan tändspole.

Det är som Arne skriver ingen garanti att den orkar driva fram en gnista under tryck.

Har man ingen möjlighet eller lust att byta tändspolen är 13mm gnista en riktpunkt att kolla upp.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: B18 tänder inte

Post by Blomquist »

Hej, jag har själv haft en svårstartad period. Motorn har nästan velat starta, dock i allt svagare omfattning.
Det löste sig i mörkret.
På en becksvart parkeringsplats lyckades jag gnaga igång motorn
efter lång tid. När den väl gick kunde jag se en blå gnista mellan tändspolekabeln och en av tändkablarna
strax ovan fördelarlocket. Både smuts och fukt var närvarande. (fy!)
Motorn gick rent och på alla cylindrar när motorn väl var varm

Eftersom att tändspolekabeln gav stötar då jag rörde vid den
bytte jag ut den morgonen därpå, varefter kablar och lock tvättades och torkades.

Du kanske skulle ta och kontrollera dina kablar?
210 -64, 223 -68
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: B18 tänder inte

Post by Arne »

Gör en koll på tändläget genom att vrida vevaxeln till tändläget (märkningen på remskivan ska sammanfalla med märket på transmissionskåpan, ca. 10-14 grader föd) då ska rotorn peka mot 1:ans tändstift, det är ett litet sträck på fördelaren som visar var. Teoretiskt sett så kan kamaxeldrevet ha pajat så tändningen hamnar fel. Det är bara ett tips som du kan kolla eftersom du säger att den började strula alltmer.
AVG
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B18 tänder inte

Post by A-masen »

Bara en liten kommentar eller komplettering till vad Blomquist skriver.
Byter man tändkablar så är det ju brukligt att byta fördelarlock och rotor samtidigt. Även bakeliten slits med tiden. Men om man av någon nu okänd anledning inte kommer över ett nytt fördelarlock så kan man "renovera" det gamla under förutsättning att det inte är sprucket eller skadat på annat sätt. Man kan vaxa locket.
Ta loss alla kablar och eventuellt också kolstiftet som sitter i mitten på insidan om det sitter löst. Spara det på ett säkert ställe. Sitter det fast bra, så låt det sitta men var försiktig så att det inte sprätter iväg. Tvätta locket med någon T-sprit eller annat. Sätt papperstussar eller tygtussar i kabelhålen så att det inte kommer ner vax där. Stryk på vanligt bilvax. Dom gånger jag har gjort detta har jag använt vanligt pastost vax, men det är möjligt att även flytande vax fungerar också. Polera vaxet i sedvanlig ordning. Vaxa även insidan på samma vis. Men som sagt, var rädd om kolstiftet.
Detta förlänger livet på ett åldrigt lock. Jag har upplevt en omedelbar förbättring av bränsleekonomin när jag har gjort så här.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B18 tänder inte

Post by Hasse63 »

prova även andra tändstift, om du inte har en kraftigare/fullt fungerande tändspole
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Knas-n
Posts: 11
Joined: Tue Oct 26, 2010 5:11 pm

Re: B18 tänder inte

Post by Knas-n »

Är nu tillbaka och kan fortsätta skruva lite. Verkar inte som att tomten varit här och lagat den.

Verkar som att tändspolen står på tur men jag funderar på om tändspolen sakta går sämre och ger mindre och mindre gnista och till slut så liten att den inte orkar tända bensinen. Men då så kan man ju tycka att det skulle förbrännas lika mycket och lika bra ända till den inte tänder alls. för kraften på gnistan kan väl inte bestämma hur mycket/hur fort bensinen tänder?

Det var under en månad ungefär som bilen gick stadigt sämre vad jag än bytte, med olika symptom nästan dag för dag och tillslut inte startade alls.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B18 tänder inte

Post by A-masen »

Har du mätt på tändspolen? På primärlindningen mellan anslutning 1 och 15 skall det bara vara ca 1 - 2 Ohm. Mellan 15 och utgången med den tjocka tändkabeln, sekundärlindningen skall det vara ca 12 000 - 15 000 Ohm. Detta mäter man med alla anslutningar bortkopplade. Om du nu har en armerad kabel från tändningslåset så får du mäta där inifrån, på tändningslåset. Där heter anslutningen också 15. Det är alltså den kabeln som matar 12 volt till tändspolen.
En Ohmmeter är en del av en multimeter och borde ingå i verktygslådan hos varje hobbymekaniker. Det finns billiga för kanske en hundralapp eller två, men dom är mest skräp. Gå upp till 4 - 500 kr så får du en bra som räcker långt.
Glöm inte att sätta tillbaka alla kablar på rätt plats när du har mätt färdigt.
Post Reply