Renovering av Smiths varvräknare

Moderatorer
Post Reply
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Renovering av Smiths varvräknare

Post by QV »

Jag har fått en Smiths varvräknare.
Inte en sån som sitter i GT:en men en "Look a like"
För den nördige är det en RVI 5414/00

Jag håller i alla fall på att jaga nya kablar till den eftersom de är klippta.
Att skarva på klipta kablar ingår inte riktigt i mina renoveringsplaner för denna.
Nu har jag inte kollat om den fungerar men det är ju i så fall ett "positivt bekymmer" :mrgreen: då får man ju löda också...

Har kollat upp lite leverantörer i UK men inte funnit någon som har de 3 tunna ledarna.
De är 14 kardeler förtennta. Förmodar att de är runt 0,5mm2 totalt men har inte kollat det ännu.
De vita ledarna är ju 14 kardeler koppar så det är ju "inget bekymmer"

Är det någon som har gjort detta eller är det några som vill ha kablar av rätt sort om vi finner några?

Nu har jag inte sett vilken längd på kablarna som är original men jag tänkte satsa på 1,2 meter (4 fot)
Det känns som en rimlig längd och så tror jag att det har jag sett någon stans också.

En liten bild skall det bli också
Image

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Renovering av Smiths varvräknare

Post by QV »

Tänkbar leverantör av den vita kabeln http://www.autosparks.co.uk/product_inf ... ts_id=1285

/Janne

skulle mistänka att den vita är runt 1.0mm2
Den svarta plasten runt ena vita kabeln är för att man skall få "rätt riktning" på strömmen.
Den skall alltså finns där. Den som klippt kabelstammen har i alla fall haft lite koll...
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: Renovering av Smiths varvräknare

Post by rascar »

Den här brittiska firman är experter på Smiths om det kan vara till någon hjälp.

http://www.speedycables.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
Post Reply