Justera ljusbild

Moderatorer
Post Reply
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Justera ljusbild

Post by Gravis »

Hej,

Har lite funderingar runt justering av ljusbild på Amazonen. Idag så har jag försökt justera ljusbilden enligt internets alla recept.
Tyvärr så blir jag inte klok på hur dom ska stå. Dels individuellt i höjdled samt i förhållande till varandra i sidled.

Körde in grannens besiktade cheva 57'a och ritade av hans ljusbild på väggen men då Chevans lyse sitter högre och bredare isär
så vete tusan hur jag ska få till ljusbilden i sidled samt på vilken höjd dom ska stå på.

Tips mottages tacksamt, med lite tur så får jag hjälp på besiktningen men det skulle vara trevligt att ligga i närheten innan besiktningen.

Mvh Gravis
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Justera ljusbild

Post by A-masen »

Jag inbillar mig att strålkastarna skall vara parallella. Så den bredden som är mellan strålkastarna gäller framåt. Sedan är det ju lyktglasets linser som står för sidospridningen.
Jag gjorde ett Google bildsök på stålkastarinställning halvljus och det fanns en hel del bilder och mått etc. etc.

https://www.google.se/search?q=inst%C3% ... 80&bih=899" onclick="window.open(this.href);return false;
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Justera ljusbild

Post by rolwig »

Att ställa lyset mot en vägg går alldeles utmärkt. Halvljuset ska sjunka 1 cm per meter. Du ställer bilen på plant underlag mot en vägg och mäter hur många meter från väggen lyktorna är och mäter sedan höjden i centrum av lyktan markerar de centimeter lägre som du har meter på väggen, sedan är det bara att höja eller sänka till märket. I sida får du försöka se att lyktan är riktad rakt fram. Har gjort så många gånger och aldrig haft någon anmärkning på lyset vid besiktning.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Justera ljusbild

Post by QV »

Står väl utförligt i Volvos Gröna häften om jag inte missminner mig.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Justera ljusbild

Post by Gravis »

Suveränt, Tack!
Post Reply