240 elsystem till en amazon med b230f

Moderatorer
Post Reply
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

240 elsystem till en amazon med b230f

Post by Sellstedt94 »

Hej har bytt motor och undrar om jag måste ha hela elsystemet från en 240 eller räcker det med de som sitter i motor utrymmet och boxarna?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: 240 elsystem till en amazon med b230f

Post by A-masen »

Kanske inte det som hör till lampor, kupéfläkt och vindrutetorkare etc. etc. Men allt som hör till motorstyrningen, bränslet och avgaskontrollen samt tillhörande boxar.
Hur var det på donatorbilen, var det automatlåda eller manuell? Var det ABS-bromsar? Krockuddar? Har du projekterat något på instrumentpanelen? Amazon har en "mekanisk" motortempmätare. 240 har en elektronisk*. Gäller samma sak med tankmätaren. Har du siktat in dig på en sådan Cable-X-omvandlare för hastighetsmätaren?

*Tempmätaren för instrumentpanelen är inte kopplad till motorstyrningen. Den har egen tempmätare. Men vill det sig illa så kräver den en speciell spänningsmatning. Har du ett kopplingsschema för donatorbilen? Om inte, bör du skaffa fram ett sådant.

Jag har sagt det förut, men upprepar: Klipp inga kablar förrän du har allt på plats och du vet att allt fungerar. Då kan man möjligen justera längder, om det behövs.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: 240 elsystem till en amazon med b230f

Post by A-masen »

Jag ser framför mig att du får bygga ungefär en sådan mittenkonsoll som 140 och 240 har eftersom du kommer att få ett utökat elsystem. (4 säkringar i Amazon. 22 säkringar i 240) Då får du samtidigt plats med extra strömbrytare och omkastare, radio, eventuellt någon extra mätare m.m på ett annat sätt. Men det gör ju inget för du skall väl ha växellådan från 240 med spaken längre bak?
Last edited by A-masen on Mon Mar 17, 2014 6:03 pm, edited 1 time in total.
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

Re: 240 elsystem till en amazon med b230f

Post by Sellstedt94 »

Donatorn hade manuell låda tror tror inte att de var nå ABS på den och de var ingen airbag på den. Tempmätare har jag redan bytt till en elektrisk och hastighetsmätare tänkte jag köpa en elektrisk och göra nytt mätarhus.

Men på elhärva från 240in så satt härvan i motorrummet ihop med den inne med 2 kontakter en vit med 9 stift och en grå med 4 stift och jag kollade å den grå gick rakt upp på tändningslåset men den vite delar sig åt flera håll så inne i bilen men den vita med 9 stift går ju från boxarna å då borde den ju gå till tändningslåset och till pumparna bara för boxarna styr väll inte mätare å så?
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

Re: 240 elsystem till en amazon med b230f

Post by Sellstedt94 »

A-masen wrote:Jag ser framför mig att du får bygga ungefär en sådan mittenkonsoll som 140 och 240 har eftersom du kommer att få ett utökat elsystem. (4 säkringar i Amazon. 22 säkringar i 240) Då får du samtidigt plats med extra strömbrytare och omkastare, radio, eventuellt någon extra mätare m.m på ett annat sätt. Men det gör ju inget för du skall väl ha växellådan från 240 med spaken längre bak?
Jo de kan jag ju göra. Har monterat m47an från samma bil.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: 240 elsystem till en amazon med b230f

Post by A-masen »

Hastighet och varvräknare går ju till styrdatorn. Men jag tror inte något mer är ihopkopplat.
Det är i ett sådant här läge som ett kopplingsschema är guld värt. Kolla i någon Haynesbok om det finns med där. Sådana kan man ju köpa begagnade på nätet.

Ett tillägg: Startproceduren jobbar ju ihop med styrdatorn och tändning, bränslerelän m.m.
Så här är det. När man vrider tändningsnyckeln till driftläge, läget innan startmotorn, så går bränslepumparna ett kort ögonblick. Detta för att få upp trycket på bränslet. Sedan vrider man över till startläget och vevaxeln går runt. Då står pumparna stilla ända tills att styrdatorn har fått signal från vevaxelgivaren. Den talar om för styrdatorn att "NU" kom nolläget, eller övre dödpunkt som det också heter. Då vet styrdatorn att den skall ge signal till tändningsboxen och ge puls till insprutningsventilen, spridaren, samt bränslepumparna att starta. Vilken cylinder det är som står på tur av alla fyra vet nog styrdatorn, eller så skickar den signal till två möjliga. Sedan visar det sig vilken som var den rätta när den tänder och datorn rättar sig snabbt efter det. (Jag har hört båda förklaringarna och båda låter rimliga)
Men detta är ju inget som syns i några instrument eller så. Dock bör man ju vara medveten om det när man planerar sådant här.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: 240 elsystem till en amazon med b230f

Post by QV »

Efter att ha plockat i en Subaru boxer i en folka :mrgreen: så kan jag säga följande

Steg ett är att få motorn att gå,
Steg två blir att få instrument att fungera.
Om steg två blir original eller inte beror vad som finns kvar av bilens originalsystem. Man vill nämligen ha bort så mycket som möjligt.

Tre dagar tog det att koppla upp nya elsystemet. Just i detta fall gick det inte att följa A-masen´s instruktioner om att inte klippa först. Det var förmånga skarver på vägen och mycket "skit" som skulle bort för att få härvan till en rimlig storlek.

Märkte sedan att vi inte hade något el kvar till den vattenkylda intercolern men det är sådant som händer

200hk i 700 kg öppen bil :twisted:

/Janne
Bilen startade på andra försöket, saknade en + till tändspolen
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

240 elsystem till en amazon med b230f

Post by Hasse63 »

Har för mig jag sett nån som säljer elsystem till ex. Volvomotor och den ska det typ vara universal så man "lätt" ska kunna montera i vilken bil dom helst.

Sen tror jag att elsystemet innehåller i stort sett bara det nödvändigaste. Allt extra har eget system som man pluggar i. Så som vilken vxl, centrallås mm. Var så på upp till 84 och även på 85-8x som har annat/nyare kabelhärva.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

Re: 240 elsystem till en amazon med b230f

Post by Sellstedt94 »

A-masen wrote:Hastighet och varvräknare går ju till styrdatorn. Men jag tror inte något mer är ihopkopplat.
Det är i ett sådant här läge som ett kopplingsschema är guld värt. Kolla i någon Haynesbok om det finns med där. Sådana kan man ju köpa begagnade på nätet.

Ett tillägg: Startproceduren jobbar ju ihop med styrdatorn och tändning, bränslerelän m.m.
Så här är det. När man vrider tändningsnyckeln till driftläge, läget innan startmotorn, så går bränslepumparna ett kort ögonblick. Detta för att få upp trycket på bränslet. Sedan vrider man över till startläget och vevaxeln går runt. Då står pumparna stilla ända tills att styrdatorn har fått signal från vevaxelgivaren. Den talar om för styrdatorn att "NU" kom nolläget, eller övre dödpunkt som det också heter. Då vet styrdatorn att den skall ge signal till tändningsboxen och ge puls till insprutningsventilen, spridaren, samt bränslepumparna att starta. Vilken cylinder det är som står på tur av alla fyra vet nog styrdatorn, eller så skickar den signal till två möjliga. Sedan visar det sig vilken som var den rätta när den tänder och datorn rättar sig snabbt efter det. (Jag har hört båda förklaringarna och båda låter rimliga)
Men detta är ju inget som syns i några instrument eller så. Dock bör man ju vara medveten om det när man planerar sådant här.
Ok men om hastighetsmätaren går via boxarna hur vet jag vilken av kontakterna bak på mätarhuset som är ditt? Eller går det å dra kablar direkt från bakaxeln om man har eftermarknads mätare?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: 240 elsystem till en amazon med b230f

Post by A-masen »

Eftersom ditt projekt är så intressant och spännande så önskar jag att jag hade svar på det. Men det har jag inte. :shock:

Men vi tänker oss detta upplägget: Du har en 240 bakaxel som ger pulser. Normalt går det dels till styrdatorn och dels till hastighetsmätaren. Nu har du inte elektronisk hastighetsmätare utan en "gammal" mekanisk. (Den är faktiskt lite elektronisk ändå, men det är överkurs i detta läget) Därför får du sätta in en Cable-X som gör om elektroniska pulser till en snurrande hastighetsmätarvajer via en liten motor. Om styrdatorn nu vill ha uppgifter på hur fort det går så skulle i alla fall jag ha gjort en avgrening på kabeln så att en går till instrumentet och en går till styrdatorn.

Och då återkommer vi till behovet av ett kopplingsschema igen. Vi måste ha ett schema för att se vilka kablar som går vart och gärna en beskrivning på vad det är för signal i kabeln.

Detta är hypoteser från min sida. Det är fullt möjligt att det är en helt annan lösning, men det borde man få fram med kopplingsschemat och lite annan dokumentation.

Det finns ju två debattörer här på forumet som har satt i en insprutningsmotor i sin Amazon. Men det skiljer sig på en viktig punkt, dom har använt en B20-motor (om jag minns rätt?) och ett Megasquirt-system. Det är inte riktigt detsamma som Bosch LH 2.4. Därmed inte sagt att det ena skulle vara bättre än det andra. Skall man se det så, då finns det säkert tio olika system till att välja på och då måste man veta vad som är bra eller dåligt för att välja det bästa. Ditt Bosch är avpassat för din motor (eller tvärtom?) och miljoner bilar fungerar med det. Kör vidare med det.
Men leta upp deras inlägg och försök förstå hur dom har gjort och löst problemen. Det är signaturerna Stoffe och Hillman. Dom kanske inte beskriver just dina funderingar med hastighetsmätaren, men deras resonemang kanske triggar dig och säkert många andra, till att klura ut något fungerande.
Post Reply