tändspoleproblem?

Moderatorer
Post Reply
stenskott
Posts: 3
Joined: Wed Mar 19, 2014 7:55 pm

tändspoleproblem?

Post by stenskott »

hej undrar om det är någon som vet hur högt motståndet är i våra 12v originaltändspolar? (mellan minus på spolen och plus anslutningen på startlåset) har köpt ett ignitor2 system och det vill inte ha högre än max 2ohm. har ingen lös spole liggandes och vill helst slippa jobbet med att ta loss alla anslutningar för att kolla.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: tändspoleproblem?

Post by A-masen »

Mellan 1 och 15 skall det vara 1 - 2 Ohm. Mellan 15 och högspänningsutgången på tändspolen skall det vara 12 000 - 15 000 Ohm.
15 i det här fallet motsvaras av anslutning 50 i tändningslåset.
stenskott
Posts: 3
Joined: Wed Mar 19, 2014 7:55 pm

Re: tändspoleproblem?

Post by stenskott »

Ok tack så mycket. då borde det ju funka med den, då måste det vara något annat som är problemet. får testa vidare.
den går nämligen inte rent utan missar ibland med en hel del baktändningar som följd. det är en p1800-66 jag har med V8 i och har i vanliga fall en Mallory dubbelbrytare och då går den rent. men skulle vilja få det att funka med det brytarlösa systemet, bättre bränsle ekonomi samt effekt utlovas.(om det nu bara funkar förstås,hmm)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: tändspoleproblem?

Post by A-masen »

Det stog något om att du inte kan använda vanliga koppartändkablar: http://www.dougsheaders.com/prod/ig/ign ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Undersök det.
stenskott
Posts: 3
Joined: Wed Mar 19, 2014 7:55 pm

Re: tändspoleproblem?

Post by stenskott »

har bytt till kolfiberkablar, hjälpte inte. skickade upp fördelaren med allt installerat till BM-classics (generalagent för ignitor i sverige) allt var perfekt han körde den i sin testbänk, perfekta gnistor hela tiden. felet måste vara i bilen sa han. tändstift eller tändspole! tändstiftena jag hadde var i princip nya har kört ca 400 mil med dom,(fungerar perfekt med brytarna?) har dock köpt nya med ett annat värmetal får se om det hjälper. har även testat med ett par andra tändspolar, inget har hjälpt?.. har varit inne på att köpa en Flamethrover tändspole, det är den som man skall ha till ignitor systemet sägs det. men BM-classics tyckte jag skulle prova med att mäta upp min spole höll den inte mer än 2ohm så skall det funka säger han.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: tändspoleproblem?

Post by A-masen »

Man kan ju komma med lite hypoteser. Har du kollat centrifugalvikter och fjädrar? På bilar som har sett några år brukar ju fjädrarna slackas med tiden och delarna bli slitna och glappa. Har du vacuumförtändning? Fungerar den utan läckage etc. etc?
Påverkas förtändningen elektroniskt? Alltså sköter elektroniken förtändningen eller är det fortfarande mekaniskt?
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: tändspoleproblem?

Post by Torbo »

2 ohm er litt lite, da det tar hard på tandstiftene i fordeleren (ikke tennpluggene).
4 ohm er tilstrekkelig, om du ikke har problemer med kaldstart.
Også litt lavt for Ignitor. Og ikke nødvendig, da da tenneingen henger lengre med opp i turall i forhold til vanlig tenning (stiftetenning).

Tndstift fra enkelte leverandører passer ikke til våre biler. De må ha anerkjent kvalitet. Jeg har selv opplevd at plasten har smeltet i den bevegelige delen.
Og med 2 ohm coil smeltet den helt...

Tenningen må uansett ikke stå på når motoren ikke går! Det kan medføre smeltede ledninger og ledd på stiften.
Last edited by Torbo on Sun Feb 22, 2015 9:12 pm, edited 3 times in total.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: tändspoleproblem?

Post by QV »

Är det samma Mallory dubbelbrytare med och utan Ignitor?

Om Mallory dubbelbrytare (med brytare) fungerar som önskat är det inget problem med tändspole, kablar eller stift.

När man då byter till ignitor och den misständer (har haft detta problem själv) så har man problem med installationen.

När man provkör en fördelare så (inbillar jag mig) att den går mycket jämnare i sitt varvtal.
I en motor så kommer drivningen av rotorn gå lite mera ryckigt (mindre på en V8 en rak4a) och därmed sätter montaget på andra prövningar.

Sitter magnetringen fast ordentligt?
Min gjorde det inte.

Går magnetringen ner ordentligt, min gjorde det inte till följd att rotorlocket gjorde märken i rotorn...

Har du en annan fördelare till Ignitor så kolla glapp i alla led...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply