elschema volvo 240 tändningslås och amazon tändningslås

Moderatorer
Post Reply
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

elschema volvo 240 tändningslås och amazon tändningslås

Post by Sellstedt94 »

Hej har fått in 240ins elsystem i amazonen nu men jag tänkte ta kablarna som går till tändningslåset på 240ins system och löda på dom på kablarna som sitter på amazonens tändningslås men vilken kabel ska vart isånnafall?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: elschema volvo 240 tändningslås och amazon tändningslås

Post by A-masen »

Du får börja med att ta fram schemat för rätt Amazonårgång. Det finns här på forumet under avdelningen Övrigt, Amazonrelaterade företag och länkar. Sedan väljer du Dokumentation och Elschema. Där väljer du ut det som gäller för din bil.
I en Amazon är det i princip bara en kabel från batteriet som kommer in på nr 30 och går ut på nr 54 när nyckeln är TILL. Den nr 54 går vidare till säkringspanelen och matar allt som skall ha spänning vid drift genom säkring 4 (25 Ampere). I tändningslåset finns också en kabel för startmotorns solenoid. Det är i stort sett det enda.
I en 240 har du ju förmodligen en hel drös med kablar som skall ha spänning när nyckeln är TILL.
Jag har inget schema här så jag kan inte säga hur det ser ut. Därför skulle jag skaffa ett sådant som steg nr 1. Sedan skulle jag ansluta alla 240'ins aktuella kablar som skall ha spänning när nyckeln är TILL i en sorts skarvpanel. Sedan skulle jag sätta ett relä som får sin styrning från Amazontändlåset, motsvarigheten till nr 54 och matar ut alla dom olika drivspänningarna från batteriet. Kanske inte direkt från batteriet, men från någon lämplig spridningspanel.
Alltså bygga upp en sorts elcentral som matar dom 240-enheter som krävs.

Till din hjälp kan vi börja med den här tabellen: http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?f=13&t=6071" onclick="window.open(this.href);return false;
Här hittar du förklaringen på alla "okända och mystiska" nummer på anslutningarna. Det är en fördel om man vet vad numren går till.
Den observante har redan i det här skedet hittat en oklarhet. Ingången till Amazontändlåset heter 30 och utgången heter 54 enligt det Amazonschema jag har tillgång till. Tittar vi i kopplingsnummertabellen så betyder 54 Bromsljus!!!
Jag kan inte svara på varför det har blivit så. Kanske äldre tabeller som har reviderats under åren? Därför är det viktigt att ha rätt schema för den aktuella Amazonen och rätt schema för 240-donatorbilen.
Nummertabellen är en så kallad Boschnummertabell. Bosch är stora på området och gjorde en tabell som dom flesta bilfabrikat använder. I alla fall dom fabrikat som är Bosch kunder. I dagens bilar där det är datorer och "superelektronik" kanske tabellen har spelat ut sin roll, men i Amazon fanns det och i viss mån i 240.
Ett tips till: Skriv ut och helst förstora kopplingsschemorna och fäst dom på några stora wellpappark (IKEA-kartonger) och häng upp dom på väggen i garaget. Om du gör markeringar eller andra noteringar så använd blyertspenna av den händelse att du behöver ändra igen. Då är det enkelt att sudda det som skall ändras. Spara sedan all dokumentation inför framtiden (och eventuella felsökningar :roll: )
Post Reply