Kan ett batteri lägga av plötsligt!?

Moderatorer
Post Reply
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Kan ett batteri lägga av plötsligt!?

Post by rascar »

Min bil har stått i garage under vintern och jag har varit där och startat då och då. Batteriet har känts helt friskt och motorn har gått igång som en klocka med lite choke. I vår har den tvekat två gånger, det var knappt så motorn vreds runt men så gick den igång och jag körde runt och laddade ordentligt. Andra gånger under våren har allt varit som vanligt, dvs batteriet har känts friskt och bilen har startat.

Men så idag: på morgonen startade bilen friskt och vi körde till en bilträff 45 minuter bort, normalt sett betyder det fulladdat. Efter 1.5 timme där var det dags för en runda och då kom bara ett tveksamt klick. Helt död alltså - och inga lampor el.dyl glömda. Testade startkablar och då gick den igång hur fint som helst. Men sen hemma i garaget, bara ett klick och inte en rörelse i motorn.

Kan ett batteri lägga av "bara så där"? Batteriet har väl ca 4 år på nacken.

Andra detaljer: laddlampan lyser då tändningen slås på men släcks då motorn går igång. Det borde väl betyda att det inte är generatorn. Har en gammal original likström från -64.

Utgår ifrån att det inte är startmotorn, den startar ju fint med startkablar...
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Kan ett batteri lägga av plötsligt!?

Post by Kalle »

Tja antagligen.
Har själv råkat ut för det nån gång, kortslutning i någon av cellerna sa de mer kunniga.
Hur som helst, enklast är väl att byta till ett annat batteri och testa.
Glöm inte att byta tillbaka och göra en extra koll med det gamla igen bara så att du inte råkar köpa ett nytt i onödan. :)
-68 Combi
-65 Sport
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Kan ett batteri lägga av plötsligt!?

Post by A-masen »

Nja, så "jättetvärt" skall det nog inte lägga av. Men när det kryper neråt så kommer det ju till en brytpunkt där det inte vill vara med längre. Det gäller ju naturligtvis att veta var den brytpunkten är.
Du skall få en bild här som du kan skriva ut och hänga på garageväggen. Samtidigt bör du skaffa dig en multimeter och följa upp batteriet.
Image
Det är så här med batterier i hobbybilar att dom skall alltid vara fulladdade. Batterier med sviktande spänning far illa av att inte laddas. Även om du startar motorn några gånger på vintern så är det förmodligen för kort laddningstid. Du måste ju återställa det strömuttaget som du tog ur batteriet vid starttillfället.
Även om laddlampan slocknar när motorn är igång så är det ju inte säkert att batteriet kan ta emot laddning. Det gäller speciellt om det är ett dåligt batteri. Samma sak om det är för lite destillerat vatten i det. Det har påverkan på om batteriet tar emot laddning.
Vad har du för generator? En växelströmsgenerator laddar ofta med (minst) dubbla laddströmmen mot en likströmsgenerator.
När bilen står uppställd långa tider på vintern t.ex. så skall man underhållsladda regelbundet. Det finns ju moderna laddare med automatik som sköter sig själva. Har man en äldre laddare, typ plåtlåda, så kan man faktiskt koppla den över en veckotimer så att den går några timmar varje vecka. Naturligtvis bör man kolla upp så den inte torrkokar batteriet.
Och en annan viktig sak, ett batteri skall inte förvaras varmt! Vanlig rumstemperatur 20°C är max. Om det är varmare påskyndas självurladdningen och batteriet bryts ner av det. Ett friskt och fulladdat batteri tål utomhuskyla mycket väl.
Försök nu så fort som möjligt ladda upp batteriet, om det går? Välj ut en multimeter i prisnivån runt 500 kr. Och ha den till hands. Lyckas du inte med batteriet så är det ett nytt som gäller.
När man mäter laddningen på ett batteri i drift, så mäter man på batteripolerna. Inte på generatorn. Följ dom värdena som är på bilden.
Batterier är en hel vetenskap, så vi avrundar så här. Men stöt på om du vill veta mer.
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: Kan ett batteri lägga av plötsligt!?

Post by rascar »

Tack, vilken källa du är masen.

Tyvärr står bilen i flerbilsgarage så jag kan inte ha underhållsladdare (finns inga uttag). Jag ska ta dit multimetern igen. Mätte i vintras, då var vilospänningen 12.1 volt (ostartad). Med motorn igång och choke (dvs högre varv än tomgång) låg laddningsspänningen på 14.5-14.7. Låter ju lite högt mot din bild (förresten, får jag stjäla bilden till min blogg?? - skriver om alla mina haverier där... :-).

Jag ska ta med mig multimetern till garaget i veckan och mäta batteriet. Vad jag förstår är 11.6 eller lägre lika med tomt batteri (!).

Tror du min amatörgissning är korrekt dvs att generatorn är ok eftersom laddlampan slocknar då bilen är igång? Vore skönt ifall det "bara" var batteriet.
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Kan ett batteri lägga av plötsligt!?

Post by A-masen »

Jo, din gissning är säkert rätt om generatorn, men jag gissar (från mitt håll) att ditt laddningsrelä kan vara dåligt. Dom spänningarna är lite i överkant. I alla fall någon sorts "max takhöjd". Det kan vara dom som har knäckt batteriet.

På vissa äldre laddningsrelä kunde man justera spänningarna. Jag vågar inte säga vilka det var eller vilka modeller etc. etc, men i dom gröna verkstadshandböckerna som finns i länksamlingarna här på forumet vill jag minnas att det beskrivs.
Men försök att reda ut detta innan du ändrar på något. Det vore ju illa om du blir missledd av mina hypoteser och sänker laddspänningen trots att det kanske inte behövdes.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kan ett batteri lägga av plötsligt!?

Post by QV »

Laddspänningen är beroende av temperaturen i motorutrymmet.
Är det kallt (minus) så har man 14,5 Volt
Är det hett så har man 13,5 Volt.

Om laddlampan slocknar så är det troligt att han laddar men inte helt säkert.
Och ja batterier kan dö direkt.'

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Kan ett batteri lägga av plötsligt!?

Post by StefanM »

värt att poängtera är att ett fulladdat batteri fryser inte, det gör däremot ett batteri som gradvis urladdats. Därför ska man alltid ta ur batterier på hobbybilar som ställs undan och förvara dessa där de inte far illa.
Även om just detta batteriet kanske aldrig frusit sig stenhårt så behövs det inte så mycket innan det kan bli interna skador.
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: Kan ett batteri lägga av plötsligt!?

Post by rascar »

Tack igen. Jag får nog fundera på vad jag gör med batteriet under vintern. Kanske plocka ur och ta hem och hålla på underhållsladdning typ.

Mätte idag, 10.5V alltså är batteriet dött. Laddningsspänningen verkar vara för hög och jag har en sådan gammal laddningsregulator som är justerbar så jag får undersöka den också.

Tips på vilket batteri man ska ha? Räcker 60Ah eller behövs mer typ 70-75Ah? Tudor har svarta som ser ok ut och kostar dryga 1000-lappen verkar det som.
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Kan ett batteri lägga av plötsligt!?

Post by A-masen »

60 Ah är väl det som var från början? Visst kan man gå upp lite så länge det finns plats i batterilådan, men då skall man tänka på att generatorn också bör följa med i storlek. Ett större batteri kräver mer laddström, om det skall vara någon vits med det. När växelströmmarna kom var ju 35 Ampere det vanliga. Hade man "värstingmodellen" så var det 55 Ampere. Om man skall jämföra med dagens bilar så är 55 A i minsta laget.

Nu har du en "entusiastbil" och kanske inte vill förändra och bygga om hur mycket som helst, men en växelströmsgenerator blir ju ett "lyft" i fråga om laddström.
Underhållsladdning under vintern skall du absolut överväga. Dom nya moderna "smarta" laddarna sköter sig själva och kan vara inkopplade hela vintern om det skulle vara så. Dom äldre laddarna kräver tillsyn.
Sedan kan man gå lite djupare in på batteritekniken. Gelebatterier t.ex tål lite djupare urladdningar än "vanliga" vätskebatterier. Men då kostar dom genast mycket mer. Men om man har hittat en bra metod med underhållsladdning så kanske det inte blir aktuellt.

Ett tillägg: Om man köper en modern växelströmmare t.ex på Biltema (bara ett exempel) så har ju den en inbyggd laddningsregulator. Om man utgår från att den fungerar som det är tänkt, så sköter den sig själv. Några justeringar eller annat behövs inte.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kan ett batteri lägga av plötsligt!?

Post by QV »

Om du kör bilen "när det inte är minus" och du inte använder typ stereo i bilen 10 timmar när den är parkerad så kan du plocka in den minsta storleken du hittar.

En start använder max 1 Ah oftas mycket mindre.
Man behöver ha 25-50 % kapacitet kvar i batteriet för att generera tillräcklig hög startström.

Så 60 Ah är fullt tillräckligt, Spelar man stereo länge har arbetsbelysning tillkopplat eller kör kylboxen på 12 volt så kan man fundera på mer men fisåker man lite en varm och trevlig dag för det höga nöjets skulle så finns det ingen anledning att ändra på originalvalet.


/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Kan ett batteri lägga av plötsligt!?

Post by roberth »

Ang. laddspänning.
Om jag minns rätt så laddar min Amazon 14,7 Volt. Batteriet har då hållit i många år... ;)
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kan ett batteri lägga av plötsligt!?

Post by QV »

Jag äger en del voltmätare med 3 till 5-6 decimaler.
Och de billiga (typ biltema några hundra kr) kan ha en felvisning på flera volt!

Så länge mina mätare visar rimlig samma värde så anser jag de som OK.
Sedan har jag ett batteri i vintersläden som fungerar klander fritt vinter som sommar.
Men meckar jag med bilen och har bilstereon på några timmar samt flyttar bilen någon gång på gårdsplan så får jag inte igång den dagen efter.
Batteriet uppfattas som OK men är helt klart på gränsen till användbart. Fast det är 10 år gammalt så jag klagar inte.

Batterier fungerar läng fastän de är dåliga och har hög självurladdning, för våran definition på ett fungerande batteri är ju att bilen startar.

Tar vi den laddningsbara borrmaskinen så blir vi inte lika glada om vi bara kan dra in en skruv och sedan måste ladda i 10 minuter.
Men på en bil så är det OK.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Kan ett batteri lägga av plötsligt!?

Post by A-masen »

Roberth: Det är möjligt att det är så i korta stunder? Men det finns en viktig gräns här som heter gasningsspänning. Den inträffar vid 14,4 volt, enligt den här texten: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... MHFkBkGHfg" onclick="window.open(this.href);return false;
Gasningsspänningen är alltså något som är känt inom kemin och fysiken.
Jag skall inte "döma ut" din multimeter, men det kan ju vara en felvisning eller ett okalibrerat instrument. Sådana förekommer och vi skall inte glömma att vi talar här om tre tiondels volt.
En hypotes från min sida: Det kan ju vara så att luftväxlingen runt batteriet är så effektiv så att batteriet kyls en liten aning och på det viset hålls gasningen tillbaka under vissa förutsättningar. Skulle man ta in batteriet i ett uppvärmt garage och ladda med 14,7 volt där luften är något uppvärmd och står stilla kanske resultatet skulle bli annorlunda?
Jag kan berätta mer om det här med att kalibrera mätinstrument, men det tar vi en annan gång.
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: Kan ett batteri lägga av plötsligt!?

Post by rascar »

Idag bytte jag batteri och bilen fungerar utmärkt igen. Ett svart tudor 60Ah blev det, klistermärken gick bra att ta bort så det ser ok ut.

Förutom all bra info härifrån snackade jag med en erfaren mek här (som var med på 60-talet). Han sa att "lite hög" är inga problem så länge inte lampor börjar gå i tid och otid. Batterierna ska klara det men man får se till att kolla vattennivån lite oftare. Hursomhelst tänkte jag be honom mäta även om jag har ett äldre digitalt instrument från 80-talet (gammalt = bra i dom här sammanhangen). Jag har lite annat fix på bilen jag tänkt be honom göra så han får ev justera laddspänningen i så fall också.

Platt amazon:
Image
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Kan ett batteri lägga av plötsligt!?

Post by Mats »

Lite off-topic... Det var en rackarns grann bil... :-)

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Post Reply