Elfel helljus

Moderatorer
Post Reply
57an
Posts: 3
Joined: Sat Jun 28, 2014 11:56 pm

Elfel helljus

Post by 57an »

Tjenare! Har börjat riva i min gamla amazon utav årsmodell 1957 och stött på ett problem, helljuset vägrar att funka. Började felsöka och slutade vid den svarta lådan framme till vänster i motorrummet, det mittersta reläet inuti den lådan vägrar slå till utan istället bara klickar till för att sedan direkt hoppa tillbaka till det avstängda läget där den inte sluter kretsen, när jag sedan trycker på flärpen så att kretsen blir sluten lyser helljuset. Nu till min fråga, vad kan orsaka detta problem? Kan det möjligtvis vara jordfel eller förklen spänning på reläet så att elektromagneten inte orkar hålla till sig flärpen? eller är reläet helt enkelt sönderbränt och behövs bytas ut?
Tack på förhand
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Elfel helljus

Post by A-masen »

Är det inte ljustuterelät du har hittat? Omkopplingen hel- och halvljus sker ju i fotomkopplaren utan medverkan av något relä.

Det går att modifiera så att du flyttar funktionen från fotomkopplaren till rattspaken, men det är en annan historia, om ingen nu redan har gjort det i din bil? Om det är modifierat och rätt gjort så är det nog fel på relät.
http://www.volvoamazonpictures.se/guide ... tioner.php" onclick="window.open(this.href);return false;
57an
Posts: 3
Joined: Sat Jun 28, 2014 11:56 pm

Re: Elfel helljus

Post by 57an »

Jo så kanske det heter, men dom måste väl vara inblandade i hel och halvljuset? för när jag trycker på fotomkopplaren slår dom till och från. Men problemet är att det mittersta reläet inte orkar hålla till sig plattan som ska sluta kretsen för helljus. så jag undrar vad de kan bero på?
Sen att modifiera den skulle jag inte vilja då bilen förövrigt är i väldigt bra skick och helt orginal, synd bara att den stått still dom senaste 38 åren :/
MVH
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Elfel helljus

Post by A-masen »

Nu är det ju olika årsmodeller, men jag tror inte det är så stora skillnader.
Om du kollar på det schemat som beskriver modifieringen i länken, så ser du om du börjar vid ljuskontakten, alltså den som du tänder strålkastarna med. Den heter på schemat nr 45. Där finns en utgång som heter 56. Det är ett så kallat Bosch-nummer och är en sorts "bilelektrisk schemastandard" för kopplingsschema i dom flesta fordon inklusive båtar. (I alla fall dom som är kunder till Bosch) Och 56 betyder Strålkastare i det här sammanhanget.
Nu följer vi den kabeln framåt och hamnar då på fotomkopplaren som heter 18 på schemat. Där finns 56 som en ingång, men det finns två utgångar. Den ena heter 56a och det betyder helljus medan 56b betyder halvljus. Dom båda går direkt till strålkastaren och går in på varsin sida. Strålkastaren har nr 2.
Det fanns inga reläer på den kretsen.
Det relä som du har hittat (om ingen har kopplat om något annat) heter nr 8 på schemat. Det spänningsmatas direkt från säkring 1 i säkringsdosan nr 23. Jordning till det relät kommer från rattspaken, nr 26, som också är blinkersomkopplare, men det är en annan krets för det. Hursomhelst, när man jordar reläspolen drar den kontakten i relät och 12 volt går ut från Boschnummer 87. Om halvljuset är på i detta läget så tänds även helljuset samtidigt. Är strålkastarna släckta så blir det bara helljus i detta läget. Men i båda fallen lyser det bara så länge du drar i rattspaken. Släpper du spaken så kopplar du bort jorden och helljuset slocknar.
Så är grundfunktionen.
Om du tittar på det andra schemat som visar hur det är i en Volvo 140, så ser du att man där använder ett så kallat växlingsrelä eller stegrelä. Det har den egenskapen att kontaktfunktionen "ligger kvar" när man har dragit i rattspaken och släppt den. Det ligger kvar ända tills man ändrar det igen. Det är alltså en mekanisk liten spärr som hakar fast inne i relät. Ett sådant relä har som du ser fler anslutningsstift. Det räcker inte med dom tre som relä 8 har i Amazonschemat.
Om du nu hör reläer som slår till och från när du kopplar om, så är det nog som du antog något jordfel? Möjligen har någon kopplat någon egen funktion som A: Inte fungerade. B: Ligger kvar och "spökar". Har du kollat upp så det inte finns några lösa/extra okända kablar?
Det skall hursomhelst inte påverka några reläer när du kopplar om med fotomkopplaren. Det förstår du säkert också när du ser på schemat.
Nu garderar jag mig som sagt att vi pratar om olika årgångar här. Men rent praktiskt bör det vara utfört på detta viset som jag har beskrivit. Kopplingsschema finns för övrigt som stämmer med din bil här på forumet. Men du måste söka på ditt chassinummer.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Elfel helljus

Post by Lars Bd »

Ta reda på vilka avslutningar på reläet som är inblandade i manöverkretsen och dra kablar direkt dit med 6V på den ena samt jord på den andra. Du bör då kunna avgöra om felet finns i reläet eller kablaget . Mest troligt har du dålig kontakt på någon punkt i manöverkretsen, använd gärna en multimeter för att mäta spänningsfall som uppstår vid dålig kontakt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Elfel helljus

Post by QV »

De första B16 upp till 20999 (om minnet inte sviker mig) har ett relä som standard till ljus och tuta.

Så detta kan vara ett originalrelä.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
57an
Posts: 3
Joined: Sat Jun 28, 2014 11:56 pm

Re: Elfel helljus

Post by 57an »

A-masen: Efter att ha kollat på schemat ser jag att det inte stämmer till min bil, min bil är en 57a med chassinummer 5436 med B16A motor. Ingen som vet vart man kan få fram ett elschema till en 57a med 6v system?

Lars Bd: Hur menar du nu? Jag har 2 kablar in på reläet, en röd och en gul, som det båda är spänning i. vad jag har fattat är dom inkopplade till spolen som sedan ska slå till på den flärpen som den tredje kabeln sitter i och ge kontakt. sen så har jag även en jord till spolen. vilka kablar utav dom ska jag mäta på?

QV: kan stämma, för jag har 3 relän vänster fram bredvid kylet som sitter i en svart liten plåtlåda. och det ser inte mekat i ut.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Elfel helljus

Post by A-masen »

Schema till din bil finns som sagt, här på forumet. Gå in på avdelningen Övrigt. Gå vidare på Amazonrelaterade företag och länkar. Nästa steg väljer du Dokumentation. Fjärde raden där heter Elschema. Där finns också ditt schema med.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Elfel helljus

Post by A-masen »

Jag får ta tillbaka det jag säger häröver om scheman. :oops: Dom omfattar bara 12 volt. Däremot finns det en beskrivning, inget schema, över 6 volt-systemen:
http://volvoamazonpictures.se/documents ... System.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag vet inte vad det ger att försöka läsa sig till hur det är kopplat (En bild säger mer än 1000 ord) men du kan ju pröva och se vad du får ut av det.

Länken finns för övrigt också här på forumet "Länksidor" så du håller dig inom "reviret".
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Elfel helljus

Post by Lars Bd »

Du ska ha en gul och en grå kabel från ljusomkopplaren med +6V på som går till var sin anslutning på reläet, dessa anslutningar ser ut att vara ihopkopplade i reläet men hör till hel respektive halvljusspolen. Som jordkabel ska det finnas en blå kabel för helljus samt en svart för halvljus dessa kopplas till jord via fotomkopplaren, på den av dessa 2 kablar som inte jordas i fotomkopplaren kan du eller ska du kunna mäta upp +6V. Ta reda på vilka 2 anslutningar på reläet som helljuset manövreras med och dra dit +6V samt jord så bör helljuset lysa som det ska.
Ett relä som i det här fallet ser schemamässigt ut så här om man bortser från 87a som inte finns
Image
där 85 och 86 är manöverkretsen och 30 samt 87 är den krets som sluts/bryts. Alltså +6V från batteriet direkt på 85 medan 86 kopplas direkt till batteriets -pol eller annan säker jordpunkt så ska reläet vara draget och ljuset tänt.
Notera dock att ditt relä består av 3 st ihopbyggda reläer enligt bilden vilket gör att samtliga anslutningar finns på varje separat relä. räknar du efter finner du troligen endast 10 anslutningar och det beror på att huvudmatningen till samtliga 3 funktioner består av en kabel som sedan invändigt i reläet delar upp sig till de 3 separata reläerna.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Elfel helljus

Post by olleholm »

Hej!har ett extra el schema till 57an här hemma,kan jag få dinn adress så skickar jag åt dig.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Elfel helljus

Post by Jugge-1960 »

Kolla denna länk, kopplingsschema på näst sista sidan.

http://www.volvotips.com/index.php/amaz ... ectricals/" onclick="window.open(this.href);return false;

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Elfel helljus

Post by olleholm »

Får inte fram någon bild,men az57 az60 har inte samma koplingschema.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Elfel helljus

Post by Lars Bd »

När man väl får fram näst sitsta sidan visar den elschemat för P120 chnr -20999 så det borde vara exakt vad som söks.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Elfel helljus

Post by olleholm »

57an och 58an har samma elschema,men inte 59an och 60an.
Post Reply