Intervallströmställare för vindrutetorkare

Moderatorer
Post Reply
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Intervallströmställare för vindrutetorkare

Post by Fredrik Lofter »

Intervallströmbrytare för vindrutetorkare fanns som tillbehör till 140, 164 och P1800 under olika detaljnummer och fungerar som en slags reostat, dvs en extra strömbrytare som kopplas mot den ursprungliga strömbrytaren för vindrutetorkarna. Med ordinarie torkarreglaget på maxfart kan man sedan variera torkarintervallet mellan c:a 2 och 20 ggr/min. Är det någon här som har installerat detta i sin Amazon? Måste man byta till strömbrytare och/eller torkarmotor från en 140/164/P1800?

Jag har hittat ett reglage för intervall från Hella som ska anslutas i all enkelhet mot ordinarie brytarens maxfart (ansl. 53). Reglaget är nytt, dvs oanvänt. Problemet är att reglaget för vindrutetorkare på Amazon har någon variant av +12V på flera anslutningar mot torkarmotorn för att åstadkomma maxfart:

Image

Som framgår av bilden ovan (som är ur verkstadshandboken) ger läge två på reglaget maxfart på vindrutetorkarna. Det är då +12V på både ledare a och b samtidigt. Jag har provat att ansluta intervallströmbrytaren över både a, b och båda samtidigt, men inget händer.

Med "över" menar jag att ledningen från a respektive b går från det ordinarie reglaget till intervallströmställaren och sedan från intervallströmställaren till torkarmotorn (vilket är hur det är ritat i elschemat som följer med intervallströmställaren).

Vad som borde vara en rätt banal grej att koppla in ter sig plötsligt svår... Någon som har tips?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Intervallströmställare för vindrutetorkare

Post by QV »

a skall du inte röra.

Den är till för att ge 12 volt till torkarmotorn så den "går hem" när man slår av brytaren. (man behöver ju inte vänta på rätt läge)

+12 volt på b ger full fart
+12 volt på b och c ger halv fart (och mera värme i motorn)

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Intervallströmställare för vindrutetorkare

Post by Fredrik Lofter »

b + c = parkering, a + b + c = halv fart och a + b = hel fart. Får ej röra a, så b då?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Intervallströmställare för vindrutetorkare

Post by QV »

P skall du inte röra.

Den är till för att ge 12 volt till torkarmotorn så den "går hem" när man slår av brytaren. (man behöver ju inte vänta på rätt läge)

+12 volt på A ger full fart
+12 volt på A och F ger halv fart (och mera värme i motorn)

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Intervallströmställare för vindrutetorkare

Post by Fredrik Lofter »

Här är schemat för Hella-reglaget:

Image

Anslutningen mellan 53 på de båda reglagen leds om över intervallströmbrytaren. Förstår jag dig rätt, Janne, att du menar att det motsvarar A på torkarreglaget?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Intervallströmställare för vindrutetorkare

Post by QV »

Ja det menar jag.

Att jag skrev om från a, b, c till P, A, F beror på att man har ändrat färgerna på a, b, c genom tiden och man då blanda ihop eländet.

men A som ger "full fart" är lika med 53 (någon av 53 iallafall) och det är den du skall använda.

Om du "duttar" till med 12 Volt på "A" så kommer torkarna slå ett slag eftersom det finns 12 Volt på "P" som försörjer torkarmotorn med 12 Volt till den kommer hem.

Så intervallen kommer att köra torkarna med "hög" hastighet över rutan. Detta ger en lägre värme i motorn och borde ge en längre livslängd.
Nu har jag personligen inte haft några problem med torkarmotorn men har läst om andra.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Intervallströmställare för vindrutetorkare

Post by Fredrik Lofter »

Tack för vägledningen! Tyvärr funkar det inte, men det kan ju vara reglaget också. Jag kom också fram till att det måste vara grön ledning och provade det först, därefter svart och till sist båda. Inget alls händer när man vrider på intervallströmbrytaren. Däremot påverkar den ett (enda) slag om man kopplar in den på röd ledning...

Får fråga försäljaren.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Post Reply