Batteriproblem

Moderatorer
Post Reply
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Batteriproblem

Post by Mackansglt »

Har lite batteriproblem med min Amma. Den vill ibland ladda ur batteriet. Har laddat ur batteriet 2 ggr. under vintern. Mätte lite igår. På tomgång med alla förbrukare avslagna laddar den ca. 13.97V, det är väl ganska ok. Har mätt direkt över batteriet.

Med allting avstängt mätte jag vilospänningen över batteriet och fick ca.13.26V. Ca. 1V för mycket.
Mätte även på kompisens med allt avstängt och fick 12.20V vilket verkar mer normalt.

Är mitt batteri helt slut eller...???
Det är nästan prick 3 år gammalt och känns ju lite tråkigt om man måste fixa ett nytt batteri.

Detta gäller min Amma, b20 1970:a.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Batteriproblem

Post by A-masen »

Nja, 13,97 är i närheten av det minsta den skall ladda. 13,8 brukar man säga. Skall den ladda fullt så skall du ligga uppåt 14,1 eller 14,2.
Och vilospänning mäter man när batteriet har varit inaktivt i kanske en timma eller något åt det hållet. Tänk på att när du vill mäta detta så kanske du öppnar dörren för att komma åt huvöppningen. Innerbelysningen tar genast ström ur batteriet och "rör om" i elektronerna.
Sedan kan ju instrumentet ha en liten felvisning.
Försök mäta med en batteritestare. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... -V-151370/" onclick="window.open(this.href);return false; Det här är en hobbymodell från Biltema. Det finns betydligt mer påkostade med minne och utskrift etc. etc. Den mäter under belastning och man får batteriets verkliga kapacitet. Större bensinstationer har sådana och naturligtvis verkstäder också.
Och kom ihåg, urladdning tar hårt på batterier. Man kan ha ihjäl ett nytt batteri av vanvård och misskötsel på nolltid.

Image
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Batteriproblem

Post by QV »

Man måste också komma ihåg att regulatorn i generatorn reglerar spänningen efter temperaturen.

Så om man jämför två bilar skall de ha samma temperatur för att jämförelsen skall bli rättvis.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply