Tänd problem b20

Moderatorer
Post Reply
cheva1987
Posts: 14
Joined: Thu Jun 25, 2015 12:19 am

Tänd problem b20

Post by cheva1987 »

Hejsan en liten fråga.
Är så att ja har bytt ut orginal tändspole i min amazon och monterat ett med förkopplingsmotstånd.
Samt att ja har byggt om min orginal fördelare till brytarlöst.
Nu till frågan tändspolen blir varm när ja står med tändningen på så varm att de har börjat ryka.
Likaså när man åker en längre sträcka så blir spolen så pass varm att man ej kan ta på den.
Orginal spolen som satt den gamla me tjocka armerade kabeln blev ej så med.
Just nu är de kopplat så här.
Rattlås---->förkopplingsmotstånd---->tändspole---->plus till brytarlösa.
Minus från tändspole till minus på brytarlösa.
Har läst lite om folk som kopplat relä mellan vid start ögonblicket nån som kan göra ett schema på de?
Sen går de å göra nå så när man vrider på nyckeln till start läge så startmotorn går då slår reläet till o är inkopplat efter start oxå?
Eller om nån har nå bättre förklaring..
Tacksam för svar Mvh Fredrik
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tänd problem b20

Post by A-masen »

Har du använt "fabrikstillverkade" enheter, färdiga satser eller har du "hempul" på alltihop?

Jag har inte järnkoll, men det finns olika typer av tändspolar: Med och utan förkopplingsmotstånd.
Vilken typ av brytarlöst system har du?

Tanken med ett relä är att så länge du "crankar" är förkopplingsmotståndet urkopplat. Tändspolen får i det läget 12 volt. Den styrfunktionen hämtar du lämpligast från den styrströmmen som går till startmotorn. När motorn går och du har släppt nyckeln så får tändspolen ungefär 9 - 10 volt i stället genom förkopplingsmotståndet. Det i sin tur skall vara på ca 1 - 2 ohm och tåla hög effekt. Ofta ett keramiskt motstånd.

Jag har inte kollat nu, men för några år sedan sålde B-tema en komplett sats, där allt ingick, med tändspole, förkopplingsmotstånd och relä m.m m.m.
cheva1987
Posts: 14
Joined: Thu Jun 25, 2015 12:19 am

Re: Tänd problem b20

Post by cheva1987 »

Hejsan har just nu biltimas högeffektiva spole med förkopplings motstånd. Och de brytarlösa är från powerspark. Den ersätter bara brytarna o sen är de en manget lins
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tänd problem b20

Post by QV »

Nu skall ju inte det brytarlösa systemet matas via motståndet till tändspolen utan direkt från tändningslåset.
Men annars verkar inkopplingen vara korrekt.

Du får göra ett nytt försök med en annan spole för de skall inte ryka om dom, det är obra.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply