Växelströmsgenerator från Volvo 240

Moderatorer
Post Reply
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Växelströmsgenerator från Volvo 240

Post by Fredrik Lofter »

Det börjar bli en hel del elförbrukare i Amazonen nu och jag behöver byta generator. Min fråga är hur jag gör för att byta till en från Volvo 240? Bilen är en 69:a med B20A så det sitter en växelströmsgenerator på 35A från SEV/Motorola med tillhörande laddningsregulator. Jag behöver kapa ett fäste och borra upp ett hål till halvtum? Någon som kan beskriva detta lite mer ingående? Har 240-generatorerna inbyggda laddningsregulatorer? Kan jag använda båda varianterna av 240-generator (finns en 55A och en 80A)?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Växelströmsgenerator från Volvo 240

Post by A-masen »

Tidpunkten för bytet mellan separat laddningsregulator och inbyggd regulator ligger runt 1980.
Det vanliga på den generationens generatorer var att ytterdiametrar var i stort sett densamma. Ville man ha mer effekt så blev generatorn oftast större på längden. Och det kan man ju då tolka som "Ta så stor generator du får plats med".

I Amazon var 35 A standard i tidiga år. 55 A hade sportmodellerna, 122 och 123. I dag har man väl 70 - 100 A i dom flesta bilar (?)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Växelströmsgenerator från Volvo 240

Post by QV »

Någonstans har jag läst att vattenpumpen inte gillar generatorer över 55 amp.

Hur sant detta är vet jag inte men eftersom remen går medsols så kommer vattenpumpens lager att få belastningen ifrån generatorn.
Om nu detta gör att vattenpumpen blir "dålig" på 10 mil eller 10,000 mil har jag alltså ingen uppfattning om.
Själv så har jag ju planer på elservo och då tänkte jag montera in en 55 amp. De gånger man kör i stan så får man väll belasta batteriet... Det är ju faktiskt inget krav att man kan försörja bilen till 100%. Just nu kör jag med parkeringsljus endast på dagarna. Har redan bränt en generator med ACen (mistänker jag) Belaster man en likströmare med 25 amp kontinuerligt i 30 graders värme samt tillför massor med värme från kondensorn i timmvis så blir det varmt för generatorn :mrgreen:

Oavsett om det blir 55 eller 80 amp så kommer det bli en växelströmare. Förhoppningsvis en "likströms look alike"
Men först skall jag finna problemet med den ojämna tomgången. Det är ett större problem än en brunnen generator. Har man ett friskt batteri och stänger av lyset så kan man köra Amazon i 10-15 timmar innan batteriet tar slut om det är friskt.

/Janne

Detta med att ha ljuset tänt på dagarna har jag alltid tyckt vara en bra idé, tills man läser statestik. I dagsljus har Sverige ingen bättre olycksstatestik än länder utan krav på halvljus (DRL) . Så jag vet inte längre vad jag tycker. När jag cyklade med och utan ljus (på dagen) så tyckte jag att det var lite färre insidenter med ljus men det kan ju också bero på att bilisterna har någon form av inlärningsförmåga så de kommer ihåg att det kom en tokig cyklist i korsningen förra gången...
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Växelströmsgenerator från Volvo 240

Post by Fredrik Lofter »

A-masen wrote:Tidpunkten för bytet mellan separat laddningsregulator och inbyggd regulator ligger runt 1980.
Det vanliga på den generationens generatorer var att ytterdiametrar var i stort sett densamma. Ville man ha mer effekt så blev generatorn oftast större på längden. Och det kan man ju då tolka som "Ta så stor generator du får plats med".

I Amazon var 35 A standard i tidiga år. 55 A hade sportmodellerna, 122 och 123. I dag har man väl 70 - 100 A i dom flesta bilar (?)
Tack! Tittar på Volvos 5003644, vilken är på 80A. Borde gå att få dit.

Alla Amazon med växelströmsgenerator från fabrik var på 35A. Den som kom på 123GT 1967 och senare på 121 och 122S 1969 var alltså samma (SEV/Motorola 12V 35A). Under 1969 byttes fabrikatet till Bosch, dock med samma laddningsregulator som tidigare. Laddningsregulatorerna har varit tre olika. Första halvåret 123GT en heltransistoriserad från SEV/Motorola och sedan en mekanisk (också SEV/Motorola). 1970 en från Bosch.
QV wrote:Någonstans har jag läst att vattenpumpen inte gillar generatorer över 55 amp.

Hur sant detta är vet jag inte men eftersom remen går medsols så kommer vattenpumpens lager att få belastningen ifrån generatorn.
Om nu detta gör att vattenpumpen blir "dålig" på 10 mil eller 10,000 mil har jag alltså ingen uppfattning om.
Själv så har jag ju planer på elservo och då tänkte jag montera in en 55 amp. De gånger man kör i stan så får man väll belasta batteriet... Det är ju faktiskt inget krav att man kan försörja bilen till 100%. Just nu kör jag med parkeringsljus endast på dagarna. Har redan bränt en generator med ACen (mistänker jag) Belaster man en likströmare med 25 amp kontinuerligt i 30 graders värme samt tillför massor med värme från kondensorn i timmvis så blir det varmt för generatorn :mrgreen:

Oavsett om det blir 55 eller 80 amp så kommer det bli en växelströmare. Förhoppningsvis en "likströms look alike"
Men först skall jag finna problemet med den ojämna tomgången. Det är ett större problem än en brunnen generator. Har man ett friskt batteri och stänger av lyset så kan man köra Amazon i 10-15 timmar innan batteriet tar slut om det är friskt.

/Janne

Detta med att ha ljuset tänt på dagarna har jag alltid tyckt vara en bra idé, tills man läser statestik. I dagsljus har Sverige ingen bättre olycksstatestik än länder utan krav på halvljus (DRL) . Så jag vet inte längre vad jag tycker. När jag cyklade med och utan ljus (på dagen) så tyckte jag att det var lite färre insidenter med ljus men det kan ju också bero på att bilisterna har någon form av inlärningsförmåga så de kommer ihåg att det kom en tokig cyklist i korsningen förra gången...
Tack! De nyare generatorerna har ofta inbyggd laddningsregulator. Samtidigt kopplas laddlampan (AMP) i Amazonen mot just laddningsregulatorn. Hur föreslår du att laddlampan kopplas med en generator med inbyggd laddningsregulator?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Växelströmsgenerator från Volvo 240

Post by Nils Järnberg »

Nu har jag kört med el-servo och automatisk halvljus i ett par månader. Mycket småturer och flytt ur garaget och jag har inte märkt att batteriet börjat tröttna än. Kör med rött Optima och likströmmare.
Äntligen med Amazon igen!
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Växelströmsgenerator från Volvo 240

Post by Lars Bd »

140GL samt senare (alla?) modeller av 164 hade väl en 55A generator i B20 utförande som då passar direkt utan modifieringar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Växelströmsgenerator från Volvo 240

Post by A-masen »

"Hur föreslår du att laddlampan kopplas med en generator med inbyggd laddningsregulator?"

Anslutning 61 på generatorn. Den är till för det.

Skriv ut den här bilden och häng den på garageväggen. ;)

http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?f=13&t=6071" onclick="window.open(this.href);return false; Det är så kallade Bosch-nummer men gäller långt mer än Bosch-fabrikat. Och gäller i bilar, traktorer, tungfordon och fritidsbåtar. F*n vet om det inte gäller i flygplan också? :roll:
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Växelströmsgenerator från Volvo 240

Post by Fredrik Lofter »

A-masen wrote:"Hur föreslår du att laddlampan kopplas med en generator med inbyggd laddningsregulator?"

Anslutning 61 på generatorn. Den är till för det.

Skriv ut den här bilden och häng den på garageväggen. ;)

http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?f=13&t=6071" onclick="window.open(this.href);return false; Det är så kallade Bosch-nummer men gäller långt mer än Bosch-fabrikat. Och gäller i bilar, traktorer, tungfordon och fritidsbåtar. F*n vet om det inte gäller i flygplan också? :roll:
Tack! Den hänger där sedan många år, bredvid elschemat. Dock saknar en växelströmsgenerator med inbyggt laddningsrelä anslutning 61. Men den borde ha D+ (vilket är för AMP-lampan)?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Växelströmsgenerator från Volvo 240

Post by A-masen »

Ja, D+ är "samma sak".
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Växelströmsgenerator från Volvo 240

Post by Fredrik Lofter »

A-masen wrote:Ja, D+ är "samma sak".
Sant. Tack för det!
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Växelströmsgenerator från Volvo 240

Post by Fredrik Lofter »

Nu har jag bytt original SEV/Motorola växelströmsgenerator (35A) till Bosch dito (80A), Volvos detaljnummer 5003644. Det blir bra och den får plats utan problem, men man får kapa motorblocksfästet på den nya generatorn så att fläktremmen ligger helt i linje med remskiva och vattenpump samt borra upp detta fäste för fästbulten till 1/2" (=12,7mm dvs 13mm borr) men det är snart gjort.

Image

Volvos 5003644 har inbyggd laddningsregulator så laddningsregulatorn till den gamla generatorn kopplas bort helt genom att den gröna kabeln vid generatorn (som var ansluten till DF) tejpas upp på kabelstammen och de två röda vid laddningsregulatorn lossas från denna men fortfarande sitter ihop med varandra. Den ena av dessa två röda kablar (den tunna) går till laddlampan på instrumentpanelen och den andra (den tjocka) går till D+ på den nya generatorn. Den svarta 6mm^2 kabeln ansluts till B+, precis som på den gamla generatorn.

Det behövs dessutom en längre fläktrem, 10x913 visade sig bli lagom, då original (9,5x888) är för kort. Jag fick även kapa spännjärnet något, vilket var lite synd, annars slår generatorns fläktarmar i spännjärnet (se bild). Kolla noga så att generatorns fläktarmar går fria från den undre kylslangen mellan kylare och vattenpump (vilket de inte gör med en fläktrem 10x925 eller längre). Köp förresten två fläktremmar 10x913, för självklart har du alltid en extra med dig i bilen.

Jag lät den gamla laddningsregulatorn sitta kvar i motorrummet för syns skull. Med ett nytt spännjärn är det lätt att flytta tillbaka den gamla generatorn om man skulle vilja återställa allt till original. Men varför skulle man vilja det? 80A är 80A...

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Växelströmsgenerator från Volvo 240

Post by QV »

Lars Bd wrote:140GL samt senare (alla?) modeller av 164 hade väl en 55A generator i B20 utförande som då passar direkt utan modifieringar.
Problemet är inte att de passar utan att lagerna är (nästan) slut i dessa. Har inte sett någon som inte raslar när man vrider runt dom.
Så antingen renoverar man dessa eller bygger om något nyare som inte ännu är slut...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply