tändningslås

Moderatorer
Post Reply
Honta
Posts: 10
Joined: Thu Jul 30, 2015 6:32 pm
Location: Örnsköldsvik

tändningslås

Post by Honta »

Hejsan

Har en 62:a som tändningsnykel har fastnat i tändningslåset,kan inte få ut nyckeln.
Hur bär man sig åt för att få ut den,eller måste jag köpa nytt :?:

Lars
Mvh
Honta

Amazon 62:a 4door
Corvette stingray 69:a 427- L88 600hk

Full gas spar tid.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: tändningslås

Post by Lars Bd »

Prova med att få in någon typ av rengörande och smörjande spray i låscylindern då kan nyckeln släppa taget.
Lubvision Super Luber är bra
Image
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: tändningslås

Post by Arne »

Kan du vrida nyckeln i tändningsläge så går det att trycka in en knapp på sidan av tändningslåset så att låscylindern går att ta ut.
AVG
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: tändningslås

Post by Blomquist »

Hakar på den härna då jag har samma problem, men med med ett tändningslås från en 69:a (rattlås).
Jag kan inte få ordentligt tag i nyckelstumpen, men kan vrida låset till olika lägen.
Någon som har lyckats klura ut en lösning? Jag har hela rattstången med lås demonterat.
210 -64, 223 -68
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: tändningslås

Post by A-masen »

Böj till en pianotråd eller annan motsvarande styv men tunn ståltråd. Böj den till en L-form. Det bör räcka med någon millimeter på kroken. Andra ändan tar du så lång att du kan hålla den i handen. Stoppa in den i nyckelspringan och försök kroka tag i den biten som sitter kvar. Det är möjligt att du får glappa lite på låset samtidigt om nyckelbiten sitter i spänn.
En duktig låssmed kan säkert göra en ny nyckel av dom gamla bitarna.
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: tändningslås

Post by StefanM »

har du låset löst så skulle jag åka till en låssmed, de har ju verktyg/krokar som fixar det där direkt och att göra en ny nyckel med två stumpar klarar nog alla låssmeder. Annars får de byta yrke.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: tändningslås

Post by A-masen »

Det är säkert rätt som StefanM säger. Men jag skulle vara noga med att det är en riktig låssmed. Inte en klackbar. Kanske några kronor dyrare, men riktigt gjort.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: tändningslås

Post by Blomquist »

Tack för input. Skrev att jag har låset löst liggande. Inte riktigt sant, eftersom rattstammen och låset fortfarande sitter ihop med instrumentbrädan.
Får väl bli veckans knaskund och helt enkelt släpa med mig hela konkarongen till en "riktig" låssmed.

Återkommer med rapport
210 -64, 223 -68
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: tändningslås

Post by StefanM »

inget ont om enklare butiker som kan slipa nycklar men jag tror inte de har krokar för att dra ut avbrutna nycklar iallafall. Då ska nog ägaren vara väldigt intresserad i ämnet. Fråga kan man ju göra ! Många invandrare har ju yrket med sig från hemlandet dessutom så kunnandet finns nog.
Post Reply