Vad är elsystemet gjort av?

Moderatorer
Post Reply
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Vad är elsystemet gjort av?

Post by Weber_b20 »

Har i många omgångar försökt o utföra en vettig lödskarv i amazonens elkablar.

Men lodet biter inte ett dugg på dessa gamla kablar :? Till råga på allt så kan man ana rost där det legat öppet länge, vilket får mig o tro att dom har använt lite för mycket järn?

Pågrund av utebliven 230v i garaget/huset så används en gasdriven lödpenna, och vill man snabblöda så använder man gaslågan direkt.. Så det är inte pågrund av låg värme..

Bara för att stilla sinnet lite (Allt ska ju ändå bytas ut i ett senare skede) vad är det dom har använt? Och var det vanligt på den tiden?
Trodde i min enfald att koppar var det normala även i gammelbilar :wink:

(Och jag lyckades laga skarven trots allt i slutänden, så nu äntligen fungerar alla lampor som det var tänkt..)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad är elsystemet gjort av?

Post by QV »

Visst är det koppar!

Har inte märkt något annat. Fel lod eller för hög värme.
En lödkolv är "bara" 350 grader

Att byta ut allt är igentligen inte nödvändigt om det inte är ärgat, klippt.
Den enda kabeln som jag bytte var till oljetryckslampan, då "endast" den 1/2 metern närmast motorn.
Kablarna ovan kylaren kan man ev behöva kolla en gång men övriga ser jag inga problem med.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Vad är elsystemet gjort av?

Post by Weber_b20 »

Konstigt?? koppar borde va enklare att löda än va detta härket är???

Att det skall bytas beror på många anledningar, det blir inte direkt orginal 8)

Jag använder samma rulle lödtenn jag brukar när jag bygger elsystem (En ganska tunn sådann) samt öppen gaslåga som sagt.. (Möjligen man skulle haft på extra flussmedel än vad som bara är i lodet?)

Blev tvungen att skarva i med en ny bit kabel till blinkersen bak igår.. Blev en längre bit kabel än vad som först var tänkt :?
Detta på grund av att det var så jädrans svårt att löda ihop dom gamla kablarna. Tvinnade den nya och gamla (orginal) kablen så sög den nya kopparn upp lite lödtenn.. Det gav kontakt iallafall! Ingen snygg lagning, men det ska ju ändå bytas..

Råttorna har verkligen tuggat sönder det mesta i den här bilen, dom 7 åren den stått undanställd! (inkl innertaket, som var närmast felfritt innan dess)

Nu fungerar äntligen alla lampor, inkl framlyktorna som behövde en välbehövlig renovering.. Gummikåporna framtill, var så trasiga att dom ramlade isär vid demontering.. Väldigt mycket lera o grus däri, hade gjort att reflektorerna rostat rejält :roll: (Får duga till besiktningen, så byter vi dom senare)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vad är elsystemet gjort av?

Post by A-masen »

Alternativ till lödning är ju annars en klämhylsa: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000018396/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men använd en riktig klämtång till jobbet. Det garanterar att det blir så bra som det överhuvudtaget går. T.ex en sådan här:
http://www.ettansmopeder.se/product/kabelskotang" onclick="window.open(this.href);return false; Den har en returspärr som inte släpper förrän man har klämt tillräckligt hårt.
För den som inte visste, färgkoderna gäller kabelarean. 1,0 - 1,5 kvadrat är röd. 2,5 kvadrat är blå. 6,0 kvadrat är gul. Större än 6 kvadrat finns normalt inte som isolerat. Därför är ringkabelskor till t.ex batterikabeln (normalt) oisolerade. Det kräver ju naturligtvis speciella tänger, "extra" dyra.
Färgkoderna gäller alltså kabelarean och är någon sorts De Facto-standard. Aktuella verktyg har samma färgkod som kabelskorna.

En liten anmärkning. I äldre bilar förekom det ofta 4-kvadrats kablar. Kabelskorna var svarta. Jag jobbade i elektronikbranschenen ca 25 år. Under dom åren förekom det inga nyinstallationer med 4-kvadrat. Någon enstaka klämtång för 4-kvadrat fanns kvar på firman, "längst in och högst upp" på någon förrådshylla. Jag tror inte att man utan mycket möda och stort besvär kan köpa en tång för 4-kvadrat i dag?

Ett tillägg: Biltemas länk visar röda kabelskarvhylsor till alla kabelareorna. Det är antingen någon sorts rationell lösning för att spara fotografier till katalogen. Eller så är det ren okunnighet. Röda hylsor och kabelskor är 1,5-kvadrat!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad är elsystemet gjort av?

Post by QV »

Nu byter ju Biltema leverantörer allt som ofta (som alla andra) och det finns bra och dåliga kabelskor.
Kommer jag ihåg rätt så köper jag röda och blå på biltema men inte gula.....
När man har en 4 -6 mm2 kabel som lätt går att dra ut från Biltemas gula så är det inte bra.
Nu måste jag påpeka att jag inte köpt nya kabelskor på ett par år eftersom jag köper de röda, blå i 50 eller 100 pack och har ett skapligt sortiment kvar av de gula...'Men fungerar det inte direkt (eftersom jag har en bra klämtång) så blir det inga flera inköp av den modellen från den leverantören.

Även om 12 volt är en "ofarlig" spänning är inte strömstyrkan från batteriet det.
Man vill inte ha glappkontakt med tillhörande värmebildning.

/Jan

Lägg en skiftnyckel över ett fulladdat 12 V batteri så kan vi diskutera om det är farlig eller inte!
Det är därför man ALLTID lossar chassijorden först (minus på en Amazon)
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vad är elsystemet gjort av?

Post by A-masen »

Jo, Abiko var väl kabelskornas Rolls Royce (eller Volvo Amazon :lol: ). Jag valde Biltema enbart som ett bra bildexempel.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vad är elsystemet gjort av?

Post by Lars Bd »

Weber_b20 wrote:(Möjligen man skulle haft på extra flussmedel än vad som bara är i lodet?)
Förmodligen är det problemet, en flussfylld lödtråd är avsedd att löda nya rena kablar med och inte 50 år gamla oxiderade kablar. Den rost du anar tror jag inte kommer från kabeln, antingen är järnet tillfört utifrån (slipdamm) eller så är det inte rost.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Vad är elsystemet gjort av?

Post by Arne »

Selga med flera har krympskarvar av diverse modell, dessa funkar bra.
https://www.selga.se/kabelskarvar-varmk ... ct/0714317" onclick="window.open(this.href);return false;
AVG
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Vad är elsystemet gjort av?

Post by Weber_b20 »

Det är säkert så Lars Bd.. Det fungerar nu iallafall! Men jag har ännu inte en enda gång under "projekt besiktning" lyckats o göra en för mig godkänd lödskarv..
Jag kände mig tvungen o fråga till slut :grin:

I slutänden kommer batteri och högtryckspumpar få flytta in i bagaget, så extra el måste ändå dras. Så jag drar nytt helt o hållet när jag ändå är på att.

Jag har faktiskt inte märkt nåt dåligt med biltemas gula kabelskor.. Röda och blå används ju i drivor! Så där har man större åtgång. Men vill jag göra nåt seriöst o varaktigt, så brukar jag använda oisolerade varianter, med en bit krympslang över :wink:

Nu fungerar allt iallafall, förutom vindrutespolarn som ännu inte är inkopplad. Byte av bakvagnsbussningar bara, så är det besiktning sen.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vad är elsystemet gjort av?

Post by A-masen »

Jag skall bara göra ett litet kort kompletterande inlägg här: Om man skulle stöta på behovet av att klämma en 4 kvadrat kabel, så finns det ju som jag skrev tidigare, varken tänger eller kabelskor längre (mig veterligt?). Men kablarna fanns i äldre bilar och den som har dom som hobby kommer förr eller senare att stöta på kablar med 4 kvadrat.
Det finns ett Amerikanskt kabelmåttsystem som heter AWG. Vi skall inte gå in på hur knasigt det är, det kan vi göra en annan gång, men kablar med nummer AWG 11 är det som kommer närmast 4 kvadrat. Väldigt nära för att vara exakt. 4,17XXXX kvadrat. Och det är ju rätt så bra. Om man då kan komma över isolerade kabelskor eller rörskarvhylsor och en riktig tång så har man kommit rätt långt. Skulle man inte hitta isolerade hylsor, så kan man ju ta oisolerade och sätta krympslang eller vulktejp på den efteråt. Före om det är krympslang. :-)
Annars finns en enklare lösning också. Eftersom det i en bil handlar om kabellängder på kanske max någon meter eller två, så kan man ju ersätta en 4 kvadrat med en 6 kvadrat i stället. (Gula) Där finns ju både kabel, hylsor och verktyg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Vad är elsystemet gjort av?

Post by Weber_b20 »

Jag tycker det är så fruktansvärt roligt o diskutera sådanna här frågor att jag känner mig tvungen o ställa en motfråga :wink: Menar du att det inte går att pressa 4 kvadrats kabel med gula kabelskor, eller missuppfattar jag dig?

Eller är det bara färgen som sticker i ögonen? (Det ska va svart, sådeså..(tjurig smålänning)) :roll:
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vad är elsystemet gjort av?

Post by A-masen »

Nej, Det går inte att klämma en 4 kvadrat (svart) kabelsko eller 4 kvadrat kabel med en tång avsedd för 6 kvadrat (gul). Färgkoden på klämtången skall följa den färgkoden som är på kabelskorna och kabelarean. Färgen på isoleringen på kabeln har ingen som helst betydelse i sammanhanget.
Det här är ett stort område att utreda, och jag återkommer med lite mer uppgifter som jag måste leta fram först. Men det som gäller för en korrekt klämskarv är: Rätt kabel. Rätt kabelsko. Rätt klämverktyg.

Nu är jag tillbaka 4 timmar senare, ungefär.
Här har jag letat upp en ganska lång tråd som innehåller massor av fakta och kunskap. Jag har själv medverkat i den så jag vet i stora drag vad det står. :-)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5dl%C3%B6s" onclick="window.open(this.href);return false;
Det innehåller lite prat om så kallade strömtjuvar och dom hoppas jag att vi slipper här. Men bilden på en koppartråd i tvärsnitt säger en del av vad det handlar om. Alltså när man klämmer en kabel i en kabelsko, så klämmer man så mycket att luften mellan kardelerna inte får plats. Kardelerna blir visserligen tillplattade och konstigt geometriskt formade, men varken kabeln i sin helhet eller någon enskild kardel minskar i sin tvärsnittsarea. Den behåller sin area om man har använt rätt kabel, rätt kabelsko och rätt verktyg. Är sedan verktyget rätt inställt, kalibrerat, så blir det en hållbar skarv. Jag minns inte om jag har skrivit det i den aktuella tråden, men en kabel, RK 1,5 som är klämd med en rätt kalibrerad tång på en röd kabelsko, skall hålla för en dragkraft av minst 8 kg.
Dom prov som jag har varit med om klarade det med marginal. Kabeln gick till slut av när man ökade dragkraften, men aldrig vid klämstället utan någon meter längre bort. Och då var dragkraften betydligt mer än 8 kilo. Jag minns inga siffror för detta, för dom var ju på sätt och vis ointressanta när klämskarven hade klarat sina 8 kg. Man gjorde ju naturligtvis fler tester på olika kabelareor, men av någon anledning är det just den RK 1,5 skall hålla för 8 kg dragkraft som har fastnat så här flera år efteråt.
Och RK betyder: Extra mångtrådig. Isolering av PVC. Och siffrorna står då för tvärsnittsarean i kvadratmillimeter. (Elektrikerspråk)
Om man klämmer mer än vad som är avsett blir det en brottanvisning och kabeln blir smalare, mindre tvärsnittsarea och blir med det svagare och går av. Troligtvis långt före dom här 8 kilona. Klämmer man för lite, lossnar ju kabeln helt enkelt ur kabelskon.
Nu har jag skrivit generellt kabelskor här. Men det gäller samma principer för flatstifthylsor, skarvrörhylsor, ringkabelskor, lösa stift i kontakthus etc. etc. Det är samma teknik och tekniska krav på allt som har med kontaktklämmning att göra.

Jag har som sagt jobbat med detta i ungefär 25 år. Och jag vill inte skryta på något vis, men en av våra kunder krävde att den som jobbade med kundens material, montering eller driftsättning skulle ha gått kurs för detta vart femte år. Blev man inte godkänd så fick man inte jobba med den kundens material. Nu hörde jag bara talas om en person som blev underkänd så det var nog lite ovanligt. Man kan ju tillägga också att Det var två "halvor" i den här kursen, kontaktklämmning och lödning. Det förekom virning också, men det är en annan historia. Och det är viktigt att påpeka, det var varken kunden eller våran firma som skulle kontrollera våra kursresultat. Det var en fristående instutition, en firma någonstans och vi kursdeltagare var då alltså helt anonyma för den som kontrollerade. Det fanns andra stora kunder också som ställde egna krav på våran utbildning och verktyg och instrument m.m m.m. Så det var inget unikt på något sätt med kundernas krav.

Det är möjligt att mitt förslag med AWG 11 i stället för svarta kabelskor till 4 kvadrat inte skulle hålla måttet vid en sådan test som jag beskriver här, men det är det närmaste man kan komma. Men den som har testutrustning och en 4 kvadratkabel kan ju pröva.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Vad är elsystemet gjort av?

Post by droopy »

Gamla Kardeler (dom enskillda trådarna i en kabel) oxiderar med tiden och det kan vara svårt att få tenn att fästa även med fluss.
Enklast är att använda lite smärgeldug så att den rena kopparn kommer fram ordentligt.. på med flussfyllt tenn (utan bly numera) och det går som en dans.

Bytte H4 socklar till framljusen nyligen och fick samma problem.. lite mekanisk rengöring lödning och krympslang fick det att bli bra..

Kanske något att tänka på även när man pressar på nya kabelskor.. rengör först med en bit smärgelduk så slipper man hög övergångsresistans i anslutningarna.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Post Reply