Sida 1 av 2

Let there be light

Postat: tor sep 17, 2015 8:10 am
av Fredrik Lofter
Överväger att byta upp mig lite vad gäller ljusbilden framåt (Amazon 1969) och undrar om ni kan hjälpa mig - och säkert många andra - att bringa lite klarhet i vad som gäller och hur man gör. Alla delar kring hel/halvljus på min bil är original från fabrik. Det är alltså en rund glödlampa på 45/40W med sockel P45T. Jag hör till dem som vill se bra när det är mörkt och är därför intresserad av att byta till den nyare varianten av H4-lampor, därför att där verkar utbudet av bra lampor vara störst. Vad, förutom själva lampan, behöver jag byta då?

CVI, VP, m.fl. säljer en H4 strålkastarinsats 7" som är E-märkt (Volvo original). Gissar att jag behöver två sådana men blir lite fundersam när det är ett och samma detaljnummer (bilen har ju assymetriska halvljus). Är denna insats (Volvo 1212963) för de nyare typen av H4-lampor (med flärpar) eller den äldre typen (med bulor)?

Hur starka H4-lampor är lämpligt? Halogen 60/55W borde ge bättre ljusbild än vad jag har idag men hur mycket får man ha och hur mycket tål insatserna i form av värme?

Är det samma sockel eller behöver jag byta även den?

Tänkte att det säkert finns en hel del samlad erfarenhet kring detta på detta forum.

Mvh,

Fredrik

Re: Let there be light

Postat: tor sep 17, 2015 11:25 am
av Lars Bd
Först ska du jaga spänningsfall, endast några tiondels volt är godkänt. För övrigt tror jag inte det finns några alternativ annat än en H4 insats av den typen du nämner med tillhörande lampa. Det är lika insats på båda sidor och inget annat behövs om det gäller insatser av originalstorlek.

Re: Let there be light

Postat: tor sep 17, 2015 5:06 pm
av TVR
Det finns ju detta alternativ om man inte vill byta insatserna:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000016554/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Let there be light

Postat: tor sep 17, 2015 6:22 pm
av Hasse63
Har "diskat ur" en massa H4-insatser och extraljus med Yes diskmedel och dom har blivit betydligt bättre och snyggare.
Vid diskbänken spolar jag in så hett vatten jag kan/tål (halva lycktan) och därefter Yes, håller för hålet och skakar runt, låter stå en stund och skakar igen, sköljer ur med ännu hetare och då all Yes är borta så slungar jag ut så mycket vatten jag kan, därefter fram med värmepistolen och värmer upp allt tills allt vatten är borta. Är dom fortfarande lite gråa så kan man testa igen.

OBS: INGA FINGRAR PÅ LYCKANS INSIDA! Vill du ändå försöka så bort "rådnader" så va ren om fingret och fyll lycktan full med vatten, (ta inte i utan svep med fingret)

Har än inte misslyckats med tex att glaset lossnat eller att kromet blivit missfärgats eller dylikt.

Köpte 5 st. Marchal 709 och 2 bigknick för 150:- på en loppis, man kan lätt lägga på en nolla nu ;)

Re: Let there be light

Postat: fre sep 18, 2015 9:25 am
av Fredrik Lofter
Tack för alla svar! Jag har inget eller acceptabelt litet spänningsfall till framljusen och glasen är inte missfärgade - det är inte därför jag vill byta. Jag vill, om det går, ha moderna lampor (halogen) och lite mer effekt för att få bättre ljus. Fattar jag rätt då att ovan länkade Biltema-lampa passar i befintlig insats och att de nyare insatserna (Volvo 1212963) tar de nyare typerna av H4-lampor? Alltså de med flärpar.

Mvh,

Fredrik

Re: Let there be light

Postat: fre sep 18, 2015 11:32 am
av Lars Bd
Spänningsfallet ska mätas mellan generatorns B+ och hel/halvljusstiftet på lampan samt från jordstiftet på lampan till batteriets - pol eller - på generatorn.

Lampor och insatser ska passa som du antagit.

Re: Let there be light

Postat: lör sep 19, 2015 8:59 pm
av QV
Skall man ha bra ljus så skall man ha kvalité på insatserna.

Ciebe gör bra insatser.

Lampans glödtråd MÅSTE vara på exakt rätt ställe så därför dissar jag inte Emärkta lampor samt "billig skit" så här återigen blir de dyra märken att föredra. Dock inte "gold" eller "blue" för färgningen tar bara bort delar av ljuset som man vill ha på vägen.

Detta tillsammans med ett reläkitt som tar bort de sista tiondelarna i spänningsfall ger det bästa ljuset.

/Jan

Re: Let there be light

Postat: sön sep 20, 2015 4:50 pm
av Arne
Det har kommit mycket nytt på ljusfronten, varför inte kolla om du rymmer H4 led lampor, de är lite väl dyra men bra ljus och låg strömförbrukning.

Re: Let there be light

Postat: sön sep 20, 2015 7:46 pm
av Kalle
Hej!
För att svara lite mer direkt på din ursprungliga fråga.
H4 med P43t är väl vad som brukar kallas för "pirat "eller "falsk" H4, jag har hittills inte sett någon sådan som är E-märkt, de är gjorda för att passa i gamla insatser.
Den nya med "flärpar" antar jag att du menar P43t det vi i vanligt tal brukar kalla just H4, Insatser som är stämplade med H4 använder dessa lampor.
Lite mer info kan du hitta här http://www.hella.com/hella-za/assets/me ... 2_LRes.pdf

Re: Let there be light

Postat: sön sep 20, 2015 8:01 pm
av Fredrik Lofter
Tack Kalle! Det var precis det jag undrade. Passar H4 i befintlig sockel, P45t? Eller behöver jag byta även dn när jag byter insatserna?

Mvh,

Fredrik

Re: Let there be light

Postat: sön sep 20, 2015 8:14 pm
av TVR
H4 passar i H4 insatser och inte i något annat. Däremot finns det alltså halogenlampor med P45t sockel som passar i dina gamla insatser (de från t ex Biltema). Garanterat inte E-märkta men bilar före 1984 behöver inte ha E-märkning så det spelar ingen roll ur den synvinkeln. Jag skulle tro att ljuset är något bättre med "riktiga" H4 insatser kontra P45t med halogenlampa. Dock är halogen P45t kontra original glödlampor i din original insats är en extrem förbättring det också.

Det är vanligt att H4 insatserna har väldigt "platt" glas. Inte så snyggt på en gammal bil som haft rundade lampor. Det finns dock Lucas H4 insatser med fin rundning på glaset likt gamla insatser, kolla på blocket. Finns säkert andra fabrikat som har det också om man letar.

Philips X-tremeVision

Postat: lör jan 30, 2016 10:22 am
av Hasse63
köpte Philips X-tremeVision H4 på Jula mest för att en lampa på bruksbilen var trasig och för att det var ett bra pris. Man kan väl testa om det blir något bättre ljus tänkte jag.

Monterade dom och redan mot garageporten såg jag ett ljusare sken, och på Blåvägen som då var snö/isfri såg jag en klar förbättring av halvljuset :idea:

Kollade på nätet och hittade ett test av just Philips X-tremeVision VS dess konkurrenter http://teknikensvarld.se/vart-test-avsl ... en-181624/

Bytte även på sambons bil och hon såg oxå en klar förbättring :wink:

Re: Let there be light

Postat: tor feb 25, 2016 10:22 am
av Fredrik Lofter
Det blev en liten artikel om detta: http://fredriklofter.com/battre-ljus-i-volvo-amazon/

Tack alla som bidrog!

Mvh,

Fredrik

Re: Let there be light

Postat: tor feb 25, 2016 1:35 pm
av Lars Bd
Ett "par" små detaljer.
Batteriet ska man inte utgå från när det gäller spänningsfall utan generatorns + och - eftersom det är därifrån man matar lamporna. Spänningsfall mäts direkt utan att jämföra 2 olika mätningar, anslut multimeterns + på generatorns B+ samt multimeterns - på i just det här fallet lampans hel respektive halvljusstift. Då får man spänningsfallet direkt på mätinstrumentet, man kan dessutom använda ett avsevärt mindre mätområde (t.ex. 0-2V) än systemspänningen på 12-14V och får därför ett exaktare värde. Kontrollera även lampans spänningsfall på jordsidan, multimeter - på generatorns - och multimeter + på lampans - stift. Dessa 2 spänningsfall blir ihop det totala spänningsfallet.

Reläerna var märkta 40A och 6mm² kabeln tål 25A. varför använda en så ynklig säkring som 8A? En 25A säkring skyddar kabel och relä, ger mindre spänningsfall och går inte sönder utan en rimlig anledning.

Det finns dessutom fler nackdelar än fördelar att koppla allt till batteriet, mata från generatorn och jorda gärna lamporna där också så minskar antalet kontaktpunkter till ett minimum och ljusutbytet blir största möjliga med de lampor man valt.

Re: Let there be light

Postat: tor feb 25, 2016 8:20 pm
av QV
Personligen så är jag inte mycket för att koppla in saker på generatorn utan jag föredrar batteripolen därför att jag tycker det är mera praktiskt. Men man gör som man vill. Fast har man likströmmare så så kommer man få några tiondelar mer än växelströmmare. Vill man gärna ha den sista tiondelen från generatorn så skulle jag hellre byta 6mm2 från generatorn till startmotorn till en 16mm2

Räknade lite på spänningsfallet i artikeln och kom fram till att det troligt blir större än 0,1 volt.
Detta på grund av att det används en 6mm2 jordledare som är lika lång som + kabeln.

Pluskabeln på 5 meter och 5 amp ger 0,07V och så lika mycket på tillbakavägen.

Själv gillar jag att jorda i karossen. Den har ett låg motstånd och då kan strömmen själv avgöra om den vill till batteriet eller generatorn.

/Janne