Page 2 of 2

Re: Let there be light

Posted: Fri Feb 26, 2016 7:53 pm
by Lars Bd
En "vassrugge" med kablar på batteriet ser inte snyggt ut och med anslutningen på generatorn finns större möjlighet att dölja montaget längs med rambalken, något kortare kablar blir det också.

Re: Let there be light

Posted: Fri Feb 26, 2016 9:01 pm
by QV
Där tar jag hellre startmotorn eftersom det redan är en "vassrugge" där men man gör som man vill.

Så länge bilen rullar på vägen är jag nöjd.

/Janne

Re: Let there be light

Posted: Sat Feb 27, 2016 9:19 am
by Lars Bd
Det beror också på om man är ute efter maximalt ljusutbyte eller bättre än tidigare.
Om du fick i uppdrag att göra operationen att koppla nya 6mm² kablar till ljuset med krav på absolut minsta möjliga spänningsfall räknat på enstaka eller delar av millivolt, var skulle + matningen då tas från?

Re: Let there be light

Posted: Sun Feb 28, 2016 7:25 pm
by QV
Jag skulle till att börja med hålla kablarna så korta som möjligt.
Jorda i karossen.
Öka upp från 6mm2 eftersom det ger spänningsfall.

Så om jag tog från generator på höger sida så vart det troligtvis från startmotorn på vänster sida.

Detta med ett byte av area på kabeln mellan startmotorn och generatorn.

Men eftersom vi jagar millivolt så skulle vilja att man säger NÄR man skall mäta.
Detta eftersom en likströmmare inte laddar något på tomgång.
Att då ta från generatorn är rent kontraproduktivt (allt för att vara obstinat) :twisted:

Spänningsfall är viktigt men om man då hänger dit en reflektor från Biltema är man fel ute.
Valet av refletortillverkare har också en stor betydelse liksom valet av lampa. Man får inget bra ljus från "lågpris".
Har besiktigat bilen (en Saab9K) med en H1 från Biltema. Ljusbild nästan underkänd.
En obesiktning senare med GE lampa var ljusbilden mycket bättre.

Så skall vi diskutera de sista millivolten så måste vi också diskutera reflektortillverkare och lampfabrikat.
Men en DC/DC omvandlare och matning från batteriet ger valfri spänning till lampan 15 Volt! inga problem, 16 kanske?

/Jan

Re: Let there be light

Posted: Sun Feb 28, 2016 7:32 pm
by QV
just det...

milivolten finns där och de går ju att åtgärda.

Sedan har vi generatorn. Den lämnar 12,5 V en het sommardag och 14 Volt en iskall vinterdag....
Så vi kan jaga mV (inget fel med det) men generatorn kommer att skifta i Volt beroende på temperatur.

Så oavsett antal mV i spänningsfall kommer lampspänningen att variera i Volt.

/Jan

Bara för att ställa alla variabler mot varandra och fundera på vad som är viktigt och hur viktigt det är.

Sedan har Halogenlampan olika verkningsgrad över tid så vil man ha det bästa ljuset så skall man byta innan lampan går sönder.

Re: Let there be light

Posted: Sun Feb 28, 2016 10:17 pm
by Lars Bd
Förhållandet av spänningsfall på 2 olika bra inkopplingar kommer inte att förändras med temperatur eller spänning, den ena kommer alltid att vara bättre och den andra sämre. Därför saknar det betydelse när man mäter bara man jämför spänningsfall med samma förutsättningar (systemspänning och belastning).
En dålig reflektor ger inget spänningsfall inte heller en usel lampgeometri och har därför inget med mätning av mV att göra, däremot är det viktiga komponenter för det totala ljusutbytet.
Ytterligare en detalj som bör beaktas när man har lyckats fått ett fantastiskt lyse är att sänka spänningen till dagtidshalvljuset då livslängden på lamporna tyvärr minskar med ökad spänning.
Vad som var viktigt i min frågeställning var hur får man minsta möjliga spänningsfall med rimlig kabelarea och du höll till slut med om att generatorn var bäst för + matning i alla fall på höger sida. Tar man ut matning efter laddreläet på likströmmaren finns inte problemet på tomgång men det ger ändå kortare kabel än från batteriet. Jordningen kan vara bättre i karossen men jag skulle ändå kontrollera spänningsfallet på - och inte förutsätta att det är bättre.

Re: Let there be light

Posted: Tue Mar 01, 2016 2:48 pm
by Hasse63
Och jag vill bara säga tack för man fick vara med :)

Sen ett litet påpekande! jag torkar alltid och direkt mina insatser med värmepistol för att minimera risken med fläckar/kalkfläckar på glas och reflektor, har man ingen värmepiskol så ha en hårfön... funkar också

;)

Re: Let there be light

Posted: Tue Mar 01, 2016 3:58 pm
by A-masen
Hasse63: Du har helt säkert rätt.
Jag kan tillägga att om man använder T-sprit till att tvätta så blir det inte bra. Gör ett experiment, häll ut några droppar T-sprit på en glasskiva, spegel eller liknande. Låt det avdunsta. Då blir det som "dammiga" fläckar där T-spriten var. Ett finkornigt damm som alltid uppstår.
Vill man använda alkohol som tvättmedel så kan man ta Isopropanol i stället. Det är ganska likt ren etanol, men inte drickbart. Därför går det att köpa utan restriktioner. Men det är dyrt. 140 - 150 kr för en liter 100% på Kjell & Co. Det används för att t.ex tvätta bandspelarhuvuden och linser i kameror och annan optik. Det har flera namn, Tvättsprit eller Teknisk sprit bl.a.

Re: Let there be light

Posted: Fri Mar 04, 2016 10:49 pm
by QV
Även Isopropanol lämnar en hinna om den lufttorkar. Men om man torkar den blöta ytan men torr luft (på burk) så blir det inga rester.

Jag säljer gärna isopropanol för 100kr litern! :twisted: Har en 4-5 liter till försäljning för den hugade......
Köper den i 25 liters dunkar....

/Jan

Re: Let there be light

Posted: Sat Mar 05, 2016 11:42 am
by A-masen
Även du har rätt, QV.

Jag har ju tidigare jobbat lite (med betoning på lite) med optofiberkontaktering och skarvning. På senare år fick jag lite insyn i inköp av sprit för tvättning av optofiber. Det fanns ju naturligtvis ekonomer på firman som tyckte att "Det går lika bra med isopropanol!" Men det fanns montörer som vägrade använda det. Dom nästan krävde ren 99,98% etanol. Där fick jag verkligen se hur Svensk byråkrati fungerar då man behöver köpa sådant. En lång redogörelse som jag inte skall ta upp här, men man baxnar när man får veta hur det ligger till.
QV, du är ju lite i branschen, du känner säkert till det också?

Men isopropanol är bättre än T-sprit i alla fall.

Re: Let there be light

Posted: Sun Mar 06, 2016 9:19 am
by QV
lite OT men jag har inte försökt att få tillstånd att köpa "ren sprit" men jag vet hur tungrott det är...
Så jag har ingen egen praktisk erfarenhet hur "ren sprit" dunstar jämfört men isopropanol.
När jag tvättar i isopropanol så torkat jag alltid med torr luft. Då blir det blankt och fint utan rester på ytan.

Nu är inte min tvätt stor nog att ryma en lyktinsats så det kommer inte bli aktuellt med en test heller.

Men vill man ha det optimala ljuset (vilket man vill) så är det många parametrar att hålla koll på.
Vill man desutom inte blända sina mötande trafikanter så kräver det bra grejor.

/Jan

Re: Let there be light

Posted: Sun Mar 06, 2016 9:30 am
by QV
Lars Bd wrote:Förhållandet av spänningsfall på 2 olika bra inkopplingar kommer inte att förändras med temperatur eller spänning
Detta är faktiskt inte sant. Resistansen i koppar är temperaturberoende.
I datanätskablage har man problem med för många kablar i varje bunt. När man då börjar köra PoE (Power over Ethernet) så ökar temeraturen i kabelstamen och dämpningen ökar.

Så resistansen förändras "kraftigt" i det temeraturområde som vi har i motorrummet.
Hur "kraftigt" kraftigt är, har jag inte kollat upp men det är kraftigt nog att det skall påverka standardliseringen av kopparnät.

Så vill man ha bra spänning till ljuset men lång livslängd på lampan så är det bara DC/DC omvandlare kvar.
Valfri spänning vid mycket ljus och lägre på dagen. Helt valfritt och helt temperaturoberoende.

/Jan

Re: Let there be light

Posted: Sun Mar 06, 2016 11:05 am
by Lars Bd
En förutsättning för mitt påstående var att de 2 olika kopplingarna hade i övrigt samma miljö, en 1mm² kabel har alltid större förluster än motsvarande 2mm² vid samma omgivande miljö, längd, effektkälla samt förbrukare. Detta kanske inte gäller supraledare men jag förutsätter att du inte använder sådana i Amazonens elsystem. Din kommentar
Resistansen i koppar är temperaturberoende.
är sann men inte tillämplig i frågan om kabeldragning i motorrummet på en bil, trots allt så kan man inte i praktiken välja temperatur där och man kommer alltid att få ett mindre spänningsfall ju större kabelarea man väljer för inkoppling av elektrisk utrustning i en Amazon och så även i datanätskablage. Oavsett vilken temperatur som elsystemet i praktiken kan utsättas för kommer en kabeldragning (av 2 olika bra) att vara den som alltid har minst spänningsfall, (även om förhållandet kan variera inom knappt mätbara gränser men i praktiken ej mätbart på en bils elsystem).
Det är då inte tillåtet att jämföra den ena kabeln i en omgivningstemperatur och den andra i en helt annan.

Re: Let there be light

Posted: Mon Mar 07, 2016 10:30 pm
by QV
Men Lars, du är alldeles för lättriggad :D

Lägsta spänningsfall är lägsta spänningsfall. Så är det men det jag tycker är att:

Om spänningen från källan varierar med Volt (för det gör den) så är mV inte så mycket att ta i beaktning.
På vintern när det är kallt och mörkt så har vi den högre spänningen.
På sommaren när det är varmt och ljust har vi den lägre spänningen från generatorn.

Om den lägre spänningen inte ger rätt mängd ljus för chaffören så spelar den sista mVen (för mig) inte den avgörande betydelsen.
mV sänker spänningen och lampan tappar i effekt Ja det är sant.

Men eftersom lampans effekt är beräknat på 13,8 Volt och vi har 12,5V en sommar så har vi redan gjort ett mycket stort effekttapp på lampan och skulle det bli 1,4 volt istället för 1,3 volt så är det en 0,1 volt skillnad. Har man problem med ljuset vid 12,5 Volt så är det inte denna 0,1 Volt man har problem med.

Därför kommer jag även ifortsättningen göra den "snyggaste" dragningen vilket för mig är att ta spänningen ifrån startmotorn. Du får gärna ta den ifrån generatorn, det gör mig inget. Så länge Amazonen rullar på vägen är jag nöjd!

Med vänligaste omtanke

Jan

Re: Let there be light

Posted: Tue Mar 08, 2016 5:14 pm
by Lars Bd
Bra lyse behöver man då det är mörkt och inte
På sommaren när det är varmt och ljust
när generatorn bara ger 12,5V, därför förstår jag inte vad den delen har med saken att göra. En snöfri mulen decembernatt är när man behöver bra lyse och då man kanske önskade de sista 20, 200 eller 500 millivolten som av okunskap valdes bort.
Snyggaste kabeldragningen är original men det är ur elektrisk synpunkt mindre lyckat. Alla får koppla hur de vill men bör få reda på att det finns elektriska för och nackdelar på olika inkopplingar sedan får man själv avgöra hur många mV som är viktigt. Batteriet eller startmotorn kan vara bästa lösningen om man har flera saker än minsta möjliga spänningsfall att ta hänsyn till men det är inte bäst elektriskt.