tändspole

Moderatorer
Jppaulsson
Posts: 3
Joined: Sat May 14, 2016 11:40 am

Re: tändspole

Post by Jppaulsson »

Är det endast pluskabeln som går i det armerade "röret" in i kupén?
Isåfall är det väl bara att öppna armeringen och koppla den på den nya tändspolen?
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: tändspole

Post by jånn »

Det är väl bättre att demontera den gamla tändspolen helt om den inte fungerar.
Man kan använda samma packning och fästskruvar från den gamla tändspolen för att fästa en egentillverkad platta över hålet i karossen där man fäster sin nya tändspole. Från tändningslåset drar man en kabel till + på den nya tändspolen och - till brytarspetsarna.
40 år med GT
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: tändspole

Post by QV »

Jppaulsson wrote:Är det endast pluskabeln som går i det armerade "röret" in i kupén?
Isåfall är det väl bara att öppna armeringen och koppla den på den nya tändspolen?
Ja det är korrekt. Det borde finnas bilder på detta i min tråd någonstans.....
Jag borrade i punktsvetsen och högg bort "skålen" ifrån botten på tändspolen.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: tändspole

Post by QV »

jånn wrote:Det är väl bättre att demontera den gamla tändspolen helt om den inte fungerar.
Man kan använda samma packning och fästskruvar från den gamla tändspolen för att fästa en egentillverkad platta över hålet i karossen där man fäster sin nya tändspole. Från tändningslåset drar man en kabel till + på den nya tändspolen och - till brytarspetsarna.
Men det finns ingen + punkt på tändningslåset som man kommer åt eftersom den punkten ligger i den armerade kabeln.
Den går att skapa med lite reläer och annat men att frilägga kabeln är "lättare".

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Jppaulsson
Posts: 3
Joined: Sat May 14, 2016 11:40 am

Re: tändspole

Post by Jppaulsson »

QV wrote:
Jppaulsson wrote:Är det endast pluskabeln som går i det armerade "röret" in i kupén?
Isåfall är det väl bara att öppna armeringen och koppla den på den nya tändspolen?
Ja det är korrekt. Det borde finnas bilder på detta i min tråd någonstans.....
Jag borrade i punktsvetsen och högg bort "skålen" ifrån botten på tändspolen.

/Jan
Tack för svaret.
Låter enklast att bara frilägga pluskabeln och koppla den på nya tändspolen. Var hittar jag din tråd med bilder som du skrev om Jan?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: tändspole

Post by QV »

Jppaulsson wrote:Var hittar jag din tråd med bilder som du skrev om Jan?
Normalt så trycker man på "användarnamnet" och väljer sedan "aktivast i tråd" och det funkar för mig också.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply