tändspole

Moderatorer
mattan106
Posts: 13
Joined: Thu Nov 19, 2015 5:51 pm

tändspole

Post by mattan106 »

hej har en amazon 67a som ska renoveras
vad är det som går från botten fr tändspolen in i kupen?
helt novis i detta ämne tacksam för svar
mvh mattias
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: tändspole

Post by Lars Bd »

Det är + matningen från tändningslåset till tändspolen som är stöldskyddad med ett metallhölje.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: tändspole

Post by droopy »

En ganska så onödig lösning egentligen med skyddad pluskabel.. Iaf i en bil med ventilationsruta och ett ratt/tändningslåps som tjuvarna slog in en grov mejsel i och drog runt.med en skiftnyckel.. varför först bryta upp huven ? och ge sig på tändspolen..rattlåset måste ju brytas iaf.. Märklig lösning av Volvo.. Än värre på bilarna med låset i panelen. ordentlig mejsel och en polygrip och starta med mejseln..

Tror enbart Opels samtida bilar hade sämre stöldskydd..
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: tändspole

Post by Lars Bd »

De bilar som hade den armerade kabeln saknade rattlåset från början.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: tändspole

Post by droopy »

Det var nog inte wiren som tjuvarna attackerade först då det var enklare att bända loss tändningslåset och starta med skruvmejsel..
Tror man tänkte fel på volvo där eller att man ville invagga folk i falsk säkerhet..
Mins att en sk "trim" nagelklippare fungerade bra att öppna dörrlåset på gamla bilar..

(nej har inte varit biltjuv.. jobbat 5år på folksam i min ungdom)
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Per M
Posts: 93
Joined: Tue Dec 20, 2011 8:44 pm

Re: tändspole

Post by Per M »

Nu är det så att volvo legat långt före andra bilmärken angående stöldskydd
Det finns andra märken som är mycket sämmre än Amazon och 20år nyare

Tänk om folk kunde vara ärlig då skulle vi klara oss utan armeradkabel,rattlås,startspärr,rattkrycka,larm,larmat garage,galler för fönstren på garaget,mm men ändå blir bilarna stulna eller vandaliserade..


Så det är inte bilmärket/modellen man ska klaga på..


Finns en positv sak att utvecklingen går frammåt...


//Per M
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: tändspole

Post by droopy »

Jo utvecklingen går frammåt men dagens digitalisering skapar nya säkerhetsluckor.. gör det själv centrallåsöppnare finns på ebay.. enklare att ställa om miltal och liknande skapar nya nicher.. dörrlåsen är fortfarande bra jämfört med lås på hus och liknande.
Men visst volvo har varit föregångare till många bra ide'er när det gäller säkerhet.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: tändspole

Post by QV »

Gjorde en snabbsök men fann inget på code cracker för att öppna centrallås (inget DIY)

Alltid kul med nya leksaker att leka med...

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Jppaulsson
Posts: 3
Joined: Sat May 14, 2016 11:40 am

Re: tändspole

Post by Jppaulsson »

Hur kopplar man in en ny tändspole istället för den gamla modellen med skyddad kabel?
Jag har en -67:a och misstänker att tändspolen gett upp, får ingen gnista.
Funkar någon av dom här tror ni?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017985/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017984/
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: tändspole

Post by Lars Bd »

Båda bör fungera, koppla enligt elschema för 69-70 som har tändspole med 2 synliga anslutningar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: tändspole

Post by QV »

Min biltema blå fungerade i en 1000 mil eller så.
Det är nog igentligen inget fel på dom men jag monterade min upp och ner.
Det var nog därför den gick sönder, monterar man dom som de allra flesta gör med utgången uppåt så är de säkert bättre livslängd på dom. Numera är den ersatt med en "Äkta Bosch" även den sitter upp och ner så vi får se om det är bättre.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: tändspole

Post by A-masen »

QV, din beskrivning låter som en parodi eller nästan som en parafras på Kejsarens nya kläder, fast med tändspolar i stället. Men jag vet att dina kunskaper är långt mer vederhäftiga och grundlagda än någon sagoförfattares. ;)
Därför: Är det inte så att tändspolar är oljefyllda för att leda bort värmen som uppstår? Om man då vänder på tändspolen kanske dom lindningar som sitter i botten på spolen inte blir tillräckligt kylda utan schellackisoleringen på trådarna smälter och det blir kortslutning?

Detta är bara min hypotes, men jag tror att du själv sitter inne med en förklaring?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: tändspole

Post by QV »

Det är också vad jag tror men jag brydde mig igentligen inte.
Det (kanske) bara fanns olja i den för upprätt montage. Någonstans skall man ju spara pengar vid lågt pris.
Jag hade redan köpt en Bosch så den låg och väntade.

Jag tror inte att de blå fallerar vanligtvis, det är många som kör dessa utan problem men min gick sönder.
Ifall det var på grund av att den var upp och ner eller om jag fick ett sämre exemplar vet jag inte. Den gick sönder och vart kastad!

Men jag tycker inte illa om Biltema, Man skall bara välja produkter med omsorg och veta att man (vanligtvis) får det man betalar för...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dimman
Posts: 35
Joined: Sun Sep 06, 2015 5:22 pm
Location: Stockholm

Re: tändspole

Post by Dimman »

Har en kompis som älskar biltema, för att det är så billigt säger han.
Jag hävdar dock att grejorna där kostar vad dom är värda.
Tyvärr så har nu även Mekonomen skaffat egen Kina linje somkallas dayton, så att köpa en fläktrem där från Gates eller Goodyear är tyvärr historia.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: tändspole

Post by QV »

och Swedol har sin "4USE" serie

Den är USELESS

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply