Kabel i rattstång

Moderatorer
Post Reply
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Kabel i rattstång

Post by droopy »

Någon som vet hur kabeln i rattstången skall dras ? Tidigare ägare har monterat "tutknapp" på instrumentbrädan och ingen kabel i rattstången verkar finnas kvar. (2 dörr -66:a) försökt leta i rephandboken under el och i "framvagn" men hittar ingen bra beskrivning. Speciellt inte VART kabeln går ut från rattstången.. Jag har hittat ett litet hål i styrsnäckans bottenplatta. Är det där kabeln skall in och vidate upp ? eller mellan styrsnäckan och torpeden ?
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Kabel i rattstång

Post by A-masen »

http://212.247.61.152/EU/ZF0001_bilder/ ... 51202l.jpg

Om du har delad rattstång (?) så har jag för mig att kabeln kommer ut där. Sedan ligger den som en "mjuk spiral" ett antal varv runt utsidan på nedre rattstången och går vidare till signalhornet.

Nu får man inte alltid säga vad som helst i sådana här sammanhang, "lägg till det" eller "gör så i stället", det avviker från originalet. Men om jag skulle dra en sådan här ledning så skulle jag dra den "öppna" nedre kabelbiten igenom en plastslang för att "förstärka" isoleringen.
(Jag skulle för övrigt ha gjort samma sak med kabeln för oljetryckslampan) :wink:
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: Kabel i rattstång

Post by az123gt »

kabeln stoppas in framifrån i styrsnäckans bottenplatta eftersom det finns ett rör där som förhindrar att oljan rinner ut.
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Kabel i rattstång

Post by 46-68 »

På en bil med delad rattstång går den genom övre delen av stången, rundar knuten i en lagom båge, genom den nedre delen och ut i framkant av snäckan. På en bil med rak axelknut går den rakt genom stången och ut i framkant på snäckan. Möjligen kan det finnas något utförande på snäcka som saknar möjligheten att gå genom snäckan, mina referenser är en -68 och en -62.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Kabel i rattstång

Post by droopy »

>az123gt

OK då är det det lilla hålet i bottenplattan som gäller då.. (har inte delad rattstång) verkar gå i en 1mm2 kabel.. skall försöka få på lite krympslang just där den går in i plattan så kanske det håller längre..1mm2 silicon (mjuk) borde fungera bra.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kabel i rattstång

Post by QV »

Nu har jag inte rivigt så många elsystem på Amazoner men att försöka förstärka kabeln genom styrsnäckan ser jag som "onödigt" arbete. Har inte sett några skador på originalkabeln där.

Däremot kabeln till oljetryckslampan. Den kabeln ligger ju "nära" grenröret och slits i värmen.
Isoleringen hade fallit av på min men eftersom det förfallet kom på 50 år så bytte jag bara till en annan röd kabel ifrån en elhärva. Nu är det inte så många röda kablar i ett elsystem från Amazon men lite röd kabel finns det. Jag la kabelskarven bakom toppen. Där syns den inte så lätt och där vart kabeln också OK.

Man skulle kunna modifiera det hela så det blir bättre men eftersom min bil vart "överrenoverad" och endast kommer att brukas 500 mil om året så tar det 40 år innan denna kabel har blivit gammal och nött med torkad isolering... Då är det inte längre mitt problem :lol:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Kabel i rattstång

Post by droopy »

Kabeln gick bra efter lite "pillande" men .. tittade på "tut" mekanismen vart skall sladden anslutas ?
Jag har signalringen som ser ut som en "vinge" med Amazon logga på den svarta nederdelen. plockade isär hela tutringen och konstaterade att det är 2 runda plattor med ett mellanlägg som skall få kontakt då man trycker någonstans på ringen.. dock verkar isolermellanlägget torrt och hårt och tycks ha krympt då det ger kontakt mellan brickorna konstant..Någon som vet om detta mellanlägg finns att köpa någonstans ? eller tillverka ett liknande själv ?
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Kabel i rattstång

Post by rolwig »

Det ska vara en kopp, fjäder, plasthylsa och en metallkropp i änden av kabeln i rattstången, metallkroppen går upp i signalringen och får kontakt där.
Har bild men vet inte hur man gör här. Är du med på Facebook kan jag lägga upp en bild där.
Roland
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Kabel i rattstång

Post by droopy »

Har letat mig gråhårig (var det innan) Men så här verkar det hänga ihop

På min -66:a fungerar tutan med 2 st stora kupade brickor som är isolerade från varandra med plastbussningar runt skruvar och ett mellanlägg mellan dom kupade brickorna. Sedan shimsas skruvarna till att ge runt 0,5mm mellan brickorna. När man trycker in rattkringlan någonstans så får brickorna kontakt och tutan ljuder..

Det finns flera hål att koppla ringkabelskor till vilket jag gjorde och när dom båda kupade brickorna får kontakt jord)så får man sluten krets och ljud

det jag gjorde för att få bra kontakt mellan brickorna var att rengöra kontaktytorna och smörja dom med kontaktfett. Kontaktytorna var "brända" och gav dålig kontakt,(osäker funktion) den slitna plast/gummit mellan brickorna finns som ny del på motor oldies.. jag kapade till en bit packningsmaterial som höjde "kudden någon mm och det fungerar helt ok

Nu ryker tut knappen till förmån för ett USB ladd uttag
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Gesebol
Posts: 23
Joined: Mon Apr 25, 2016 1:42 pm

Re: Kabel i rattstång

Post by Gesebol »

Hej lånar tråden här lite!
Har en -67 med delad rattstång men kan inte hitta vart kablen ska komma ut någonstans!
Hittar inget hål för kablen!
Har ni någon bild eller kam förklar så är jag tacksam.
//Stefan
Gesebol
Posts: 23
Joined: Mon Apr 25, 2016 1:42 pm

Re: Kabel i rattstång

Post by Gesebol »

Hej igen, provat med model hård stål trå men kommer bara fram till delningen av rattstången gäller från båda hållen!
Sitter det någon skarv för kablen i delningen av ratt stången?
Såg på någon sprängskiss att det är ett hål i den stora bricka i skarven så borde komma igenom!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kabel i rattstång

Post by QV »

Jag har "hel" rattstång (inte delad) och hardyskivan som rattstången är skarvad i har hål för tutkabeln.

Märkte inget problem när jag monterade min kabel efter renovering annat än att man måste börja ifrån styrsnäckan. Jag tog en kabel via styrsnäckan och med hjälp av den styrde ner tutkabeln via rattsidan. Så min hardyskiva ifrån 1962 är med hål.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Gesebol
Posts: 23
Joined: Mon Apr 25, 2016 1:42 pm

Re: Kabel i rattstång

Post by Gesebol »

Tack för svaret.
Gjorde precis som du sa och körde in kabeln från styrsnäckan, men min gamla kabel lågkvar en del som var skarvad inuti stången, så hade jag fått ur den så var det inga problem.
Tror detta uppkom när de montera rattlåset, för i Volvos egna beskrivning så står det att de ska skarva den vid delningen av ratt stången.
Så hade de gjort och någon gång så hade väl den gått av där och de hade skrotat tutan i raten och montera en knapp istället.
Så nu har ny kabel dragits och nu fungerar tutan och ny renoverad 123 GT ratt monterad.
Förstår inte hur man får upp bild så det får vara.
Här nedan är beskrivningen från volvo vid efter montage av rattlås. I punkt 3 står det så de hade gjort på min bil och där problemet låg efter som kabeln och skarven hade åkt med in en bit i rattstången.
http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... attlas.pdf


//Stefan
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Kabel i rattstång

Post by droopy »

Tänk på att kabeln som går i rattstången är en minus *(jordkabel) inte Plus. När man tutar så skall minus kabeln inne i rattstången få ström tillfälligt..INTE ha ström på sig konstant då man inte tutar..På så sätt så minskar risken för kortslutning av kabeln inne i rattstången.

Lägger man sedan + på signalhornet konstant och minuskabeln från rattstången på hornets andra anslutning så får man en fungerande signal med minimal risk för kortslutning inne i rattstången.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Post Reply