123 Ignition ?

Moderatorer
Post Reply
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

123 Ignition ?

Post by droopy »

Har just E-bay'at mig till en 123 ignition tändfördelare. Ny från Tyskland till ett vettigt pris.
Jag antar att det är flera här som installerat en dylik fördelare på en B18 B20 motor..

Min undran några problem med installationen ? Tändinställnings lampa behövs det ? När det är dags att byta lock och rotor.. vart handlar ni det ?
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: 123 Ignition ?

Post by Fredrik Lofter »

Jag har haft 123Ignition i min bil (69:a B20A) sedan 2007 och det fungerar hur bra som helst. Även med original varvräknare. Lätt att installera - följ instruktionerna som följde med och/eller finns på tillverkarens hemsida. Lampa är bra för att ställa in rätt tändning, vilket du ju behöver göra i och med att du sätter dit en helt ny fördelare.

Lock och rotor byter jag tillsammans med övrig service (motorolja, tändstift, oljefilter, luftfilter, osv - se serviceboken). Det finns som bekant att köpa på de vanliga ställena - VP, CVI, Motoroldies, m.fl.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: 123 Ignition ?

Post by droopy »

OK dom har tänkt till och använder standard lock och rotor ? Ovanligt nuförtiden verkar alla vilja ha egna saker man tvingas köpa från just dom. Men fungerar standard delar är det ju perfekt. Bör dyka upp nu i veckan så jag får ta mig en titt på fördelaren och bruksanvisningen. Verkar vara bra grejor iaf ingen verkar kritisera fördelaren..
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: 123 Ignition ?

Post by Fredrik Lofter »

Ja, det är samma lock och rotor som till originalfördelarna från Bosch. 123Ignition ser ut som originalet - svår att särskilja om man inte vet vad man ska titta efter. Bra köp.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: 123 Ignition ?

Post by Lars Bd »

Finns det någon anledning att inte köpa den programmerbara 123 fördelaren? När det gäller kamaxlar hävdas det emellanåt att Volvos originalprofiler är hedenhös och i princip odugliga jämfört med moderna profiler, borde inte det även gälla original tändkurvor? Dagens bränsle kan man väl inte jämföra med det som fanns då tändkurvorna togs fram på 60-70talet.
Rimligtvis bör det gå att stoppa i en originalkurva lika enkelt som en modifierad, med en standard 123 är man ju bunden till de kurvor som finns inlagda redan.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dimman
Posts: 35
Joined: Sun Sep 06, 2015 5:22 pm
Location: Stockholm

Re: 123 Ignition ?

Post by Dimman »

Jag kör med 123 fördelare i min PV och den har förinställda tider.
Blev stor skillnad mot original fördelaren iofs monterade jag ny spole samtidigt då spolar är "färskvara".

Mycket stor skillnad gjorde även en MSD tändförstärkare, kändes som fem xtra hk.
Köpte även MSD tändkablar på Hansen Racing som har satser till fyrcylindriga motorer.

[attachment=0]image.jpeg[/attachment
Attachments
image.jpeg
image.jpeg (2.22 MiB) Viewed 8589 times
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: 123 Ignition ?

Post by A-masen »

Vad är den blanka burken med två slangar för något?
Dimman
Posts: 35
Joined: Sun Sep 06, 2015 5:22 pm
Location: Stockholm

Re: 123 Ignition ?

Post by Dimman »

Den ombesörjer vevhusventilationen.
Mycket lämpligt vid trim, vanligt på rallybilar.
Säljes av TTG ( train technology Gustavsberg ).
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: 123 Ignition ?

Post by jånn »

Jag har en Amazon 123 GT -67.
Originalvarvräknaren kopplad med att en vit kabel går från fördelaren till varvräknaren och en annan (samma?) kabel går från varvräknaren till - på tändspolen. Kan man koppla in det på samma sätt med en 123-fördelare utan att skada varvräknaren? Blir spänningen för hög?
Någon som vet?
40 år med GT
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: 123 Ignition ?

Post by QV »

Eftersom det blir tändspolen som styr mängden ström som kan gå igenom varvräknaren så kommer det inte att vara någon fara för varvräknarens välbefinande oavsett om du använder brytare eller 123. Dessa två saker gör bara en sak. Nämligen jordar kabeln mot gods så att ström börja flyta i kabeln. Gnistan kommer sedan när man släpper kontakten mot jord.

Men det är inte säkert att en gammal varvräknare visar rätt varv på en modern tändningsstyrning (men den går alltså inte sönder så länge du inte byter tändspole)

Att varvräknaren kanske inte visar rätt varv på en modern styrning (123) beror på att dessa inte alltid bara jordar och öppnar utan försöker fyra av flera gnistor (burst) vilket gör att den gamla varvräknaren visr fel varvtal.

/Jan

Hur 123 uppför sig mot din varvräknare får någon annan svara på. För det vet jag inte
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: 123 Ignition ?

Post by Fredrik Lofter »

jånn wrote:Jag har en Amazon 123 GT -67.
Originalvarvräknaren kopplad med att en vit kabel går från fördelaren till varvräknaren och en annan (samma?) kabel går från varvräknaren till - på tändspolen. Kan man koppla in det på samma sätt med en 123-fördelare utan att skada varvräknaren? Blir spänningen för hög?
Någon som vet?
Jag eftermonterade Volvos varvräknare från Smiths i min Amazon 2003. Det är samma som satt i 123GT 1968-1970 och som även såldes som tillbehör. Mig veterligen är det bara kosmetiska skillnader på den jämfört med den varvräknare som satt i 123GT 1967 (matt ring i stället för kromad, vit nål i stället för röd och x1000 gradering i stället för x100). De har dessutom samma detaljnummer (281047).

2007 bytte jag fördelare till 123Ignition och anslöt då varvräknaren med de två vita kablarna i serie mellan fördelarens jordkabel och spolens minus. Dessa ersätter då den svarta lilla kabel (1,5mm^2) som går mellan fördelare och spole. Varvräknaren har fungerat perfekt både innan och efter bytet av fördelare. Inga problem alls. Jag påstår inte att Smiths varvräknare från slutet av 60-talet är något precisionsinstrument, men den visar så rätt som man kan förvänta sig. Jag har inte märkt någon skillnad på varvräknarens funktion efter bytet av fördelare. Jag har dock inte bytt tändspole. Den jag har är original från fabrik. Den skiljer sig lite från tidigare årsmodeller på så sätt att den även har en plus-anslutning, men det ska inte spela någon roll här.

Mina noteringar om varvräknare i Amazon hittar du här. Som du säkert noterar avviker min installation lite från original på 123GT på så sätt att jag låter instrumentbelysningens rheostat styra även varvräknarens belysning, men det påverkar inte varvräknarens funktion i övrigt.

Mvh,

Fredrik
Last edited by Fredrik Lofter on Wed Jun 08, 2016 10:42 am, edited 1 time in total.
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: 123 Ignition ?

Post by jånn »

Jag fick följande svar från 123ignition. se:

Hej John,
Ja det går bra att använda en 123-fördelare med en Smith RVI varvräknare som jag misstänker du har .
Den kopplas in lite annorlunda.

Isf som du har nu
Tändspole (1) - RVI varvräknare - original tändfördelare (1)

Ska den kopplas så här
Tändspole plus (15/15a) - RVI varvräknare - tändningslåset plus utgång (15)

Siffrorna ovan är enligt DIN 72552 som Bosch m fl använder och återfinns på tändspole m.m.


Nu kan åter koppla in originalvarvräknaren.
40 år med GT
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: 123 Ignition ?

Post by jånn »

Det blev problem med föreslagen koppling.
Har man en original tändspole blir tändningslås och plus på tändspolen samma punkt.
Hur kan det fungera?
Jag har ännu inte fått svar på min följdfråga.
40 år med GT
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: 123 Ignition ?

Post by volvodidi »

Hej jånn
du behöver bara en start knapp tex. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000022306/
koppla 15 +12V till knappen och på andra sidan ledning till startmotor.

Dieter
Last edited by volvodidi on Wed May 11, 2016 5:42 am, edited 1 time in total.
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: 123 Ignition ?

Post by jånn »

Det låter bra att Fredrik Lofter anslutit varvräknaren på ett "original" sätt utan att den tagit skada. Så tänker jag också göra. Tack för tipset.

Anledningen till att jag en gång tog bort originalvarvräknaren var att foten gick av. Den som ersatte hade bara en pulskabel att ansluta. Den har jag haft tillsammans med ett brytarlöst tändsystem från Biltema sedan 80-talet som nu slutat fungera.
Jag har också fått tag på en annan nästan likadan varvräknare med hel fot. Enda skillnaden är att den är graderad i RPM x1000 istället för RPM x 100, en sådan som jag tror Fredrik använder.
Nu kan jag montera 123-fördelaren med ny fot på originalvarvräknaren och ansluta som Fredrik. Även om den inte är så exakt så ser det original ut.

Vilken kunskap det finns på forumet.

MVH
John
40 år med GT
Post Reply