Kontrollmäta laddrelä?

Moderatorer
Post Reply
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Kontrollmäta laddrelä?

Post by granfot »

Nu har jag kliat mig i huvudet länge nog och får inse att mina kunskaper inte räcker till.

Att man på ett enkelt sätt kan mäta om / hur laddreläet fungerar begriper jag, men jag lyckas inte riktigt linda min hjärna kring hur för stunden.

Jag har problem med att batteriet laddar ur över natten när det är inkopplat i bilen. Jag tror mig ha mätt alla möjliga förbrukare (tidigare ägare har snickrat eget elsystem, men det verkar vara ok.) och hittar ingen ström över någon säkring när tändningen är av. Vad jag kan se så är allt rätt kopplat, men jag har inte följt varenda tråd som går där.
Det som är gjort är halvljusautomatik och två stycken flatstiftssäkringsboxar istället för den som sitter original.

Det enda jag misstänker nu är att laddreläet ligger på konstant och skjutsar ström till något, och i så fall borde det ju gå att mäta det, eller möjligt bara kolla om det flödar. Vad är rimliga värden över reläet när tändningen är av? Och vilka stift, om några, borde vara slutna?

Har en generator med inbyggt laddrelä liggande som jag tänkt byta till så småningom, men just nu ligger det längre ner på listan och kan jag istället komma fram till om det är fel på reläet eller inte så vore jag nöjd.

/Granfot, som förmodligen bara har otur när han tänker just nu..
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Kontrollmäta laddrelä?

Post by A-masen »

Du kanske har berättat tidigare i tråden vilken modell du har på generatorn och laddningsrelät, men jag har inte kollat detta. Är det en växelströmmare eller likströmmare? Dessa bådas laddningsrelä ersätter inte varandra. Det skall vara ett som är avsett för den aktuella generatorn.

I dom gröna Volvoinstruktionsböckerna framgår det väl en hel del om "tingens ordning" med mätning etc. etc.

Och en reflektion i största allmänhet, om du har en modernare generator med inbyggt laddningsrelä, så montera den redan nu. Endast två kablar, en grov för batteriströmmen och en tunn för laddlampan. Det kan liksom inte bli så mycket enklare. Ja, möjligen då om man vill ha en extra jordledning, men det är inget måste i normalfallet.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kontrollmäta laddrelä?

Post by QV »

Med en tångampere mätare för DC är det lätt att jaga tjuvström. Man bara öppnar gapet, lägger den om kabeln och kollar hur mycket ström det går i kabeln.

Probelmet är att de är rätt dyra, min senaste gick på runt 2000:-
Fast biltemas är billigare, den gav jag 600 för när jag köpte den för några år sedan. Fast den borde jag sälja av för den ligger bara och dräller.

Man behöver 25% i batteriet för att få igång motorn en kall dag.
Om ditt batteri är "dåligt" så har det 50% kvar i kapacitet (typ)
För att dränera 25% under en natt (12 timmar) så skall batteriet belastas med 15 Ah (25% av 60Ah)
Det blir dryga 1 Ampere.

Om ditt batteri är slut så räcker det med att det är kallt så kommer inte motorn att starta. Man kan då slå på ljuset någon minut för att värma upp batteriet och därmed få ström till startmotorn.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Kontrollmäta laddrelä?

Post by granfot »

Jag har liksom köpt en skitbillig tångamperemeter mest för att få en indikation, men den begriper jag mig inte på. :D Ska se om jag kan bli klok på den framöver. (Har en gammal analog liggande med som jag köpte på loppis. Verkar ok, men jag behöver begripa mig på den med.)

Även om batteriet är fulladdat och bilen startar som den ska så måste jag koppla bort batteriet, det laddar ur över natten om det är inkopplat. Däremot kan det vara urkopplat i veckor/månader utan laddning för att sen starta bilen utan problem när jag ansluter det, så batteriet är jag rätt säker på att det är ok. Något drar tjuvström, och jag misstänker regulatorn. Men jag får väl bita i det sura äpplet och byta generator till den som jag hade i den gamla, den hade bara gått runt hundra mil när jag skruvade ur den och sålde bilen. Ingen original-generator, men jag har för mig att jag tog rätt på allt som verkstaden använt för att montera den när jag tog ur den så det ska nog inte vara något besvär.

(Det är en växelströmmare som sitter där och skicket är jag osäker på eftersom bilen inte har varit direkt använd sen jag köpte den och generatorn satt där vid inköp. :D )
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Kontrollmäta laddrelä?

Post by Lars Bd »

Ett laddrelä ska inte ha någon spänning alls då tändningen är avstängd och generatorn står still.

Du kan mäta så här med en vanlig multimeter (volt).
Lossa laddlampskabeln och batterikabeln från generatorn och mät volt i serie på respektive kabel, multimeterns ena kabel på laddlampskabeln och den andra på anslutningen där den kabeln nyss satt. Utför samma procedur med batterikabeln och B+. Båda mätningarna ska visa 0V och om de gör så får du söka felet på annat ställe.
Vid annat än 0V på B+ är det troligen en diod i generatorn. Om endast laddlampsmätningen ger annat än 0V kommer spänningen från laddlampskabeln till generator/laddrelä och nyss nämnda delar är oskyldiga.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Kontrollmäta laddrelä?

Post by granfot »

Tackar, då ska jag prova det vid tillfälle.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Kontrollmäta laddrelä?

Post by droopy »

Hej några tips som jag brukar använda då det krånglar.
Koppla in en multimeter mellan + på batteriet och + kabeln (du tar loss batterikabeln) sätt multimetern på A (Ampere likström) minst 10A helst mer.
Med allt avstängt skall den visa 0A då drar inget i bilen någon ström. får du ett värde på mer än 1A ta loss 1 säkring i taget och se om du får någon minskning. den säkring som minskar utslaget är kretsen med problem. Kolla elschemat vilka saker som finns i kretsen koppla ur en i taget tills du hittar den skyldiga förbrukaren.

Jo sätt inte på något som ljus eller liknande starta absolut inte bilen då multimetern ar inkopplad i serie med batteriet då dom flesta multimetrar bara klarar 10A = risk att elda upp multimetern!

Är tångampere metern du har en "likströms tång" (brukar vara dyra) dom flesta klarar bara växelström och kan inte användas till bilar.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Kontrollmäta laddrelä?

Post by A-masen »

Jo, det är så som droopy säger. Det är så det går till. Men, nu är det så att på 25 Ampere-säkringen "ligger en hel drös" med olika enheter. Det kan bli lite knivigt att reda ut vad som är vad i alla dessa förbrukare. Därför bör man ha ett gällande kopplingsschema bredvid sig så man ser vilka kablar man skall mäta på. Det underlättar betydligt. Och gärna papper och penna där man noterar vilka kablar man har mätt på och inte.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Kontrollmäta laddrelä?

Post by granfot »

Problemet är att det är ett nytt elsystem med 10 säkringar och inget schema. :) Men jag ska testa ändå. Jag har dock för mig att jag kollade varenda säkring och ingen av dom hade någon last.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Kontrollmäta laddrelä?

Post by droopy »

Ta ur en säkring i taget. anslut en multimeter och mät ström (a) stoppa multimetern ena pinne (oftast röd till 10A uttaget) ställ in A och mät mellan säkringens poler (en säkring ligger i serie koppling med förbrukaren som ett skydd) får du noll ampere är kretsen ok. får du utslag kolla vilka förbrukare som ligger på just den säkringen.. koppla ur en förbrukare itaget tills du hittar den som drar ström..

(allt detta står i min gamla el bok "systematisk felsökning skriven 1956" används än i dag som undervisnings litteratur på el linjer.. roligast av allt..

steg 1 är el matning ansluten ? ( är kontakten i? är strömkälla ansluten? förvånande hur ofta det varit sant i mitt liv som elektriker..
steg 2 är nödstopp intryckt? (även det väldigt vanligt och ett fel som elektriker stöter på ofta..)

värst av allt... min dator funkar inte, allt la av.. OK? har du namnet/nummret på din dator? står oftast på baksidan...

svar: ser inte så bra för strömmen i min lägenhet har gått...kanske om jag använder en ficklampa..

jobba på support är inte så kul alla gånger...
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Post Reply