Marchal Amplilux

Moderatorer
Post Reply
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Marchal Amplilux

Post by Zappafan »

Kom i samspråk med en Volvo Amazon 123 GT ägare på Gammlia (Umeå) i onsdags, han hade sånna här insatser monterade, det var nåt nytt för mig iaf. eller var det "vanligt" på den tiden det begavs sig?
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... l-amplilux
Image
Amazon -66 overdrive
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: Marchal Amplilux

Post by az123gt »

Om dom var vanliga på sin tid vet jag ej, men polisen körde med den här typen och dom fanns med olika fastsättning.

Har själv den här typen på min GT, på halvljus så lyser bara halva lyktan det ser lite underligt ut, har även några i reserv ifall man får stenskott.

Såg 2st nya till salu i Rättvik i Fredags 500:- st.
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Marchal Amplilux

Post by Zappafan »

& ljusbilden vid besiktning på Bilprovningen inga problem?
Amazon -66 overdrive
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: Marchal Amplilux

Post by az123gt »

I bak sitter det 1 H1-lampa och det är reflektorn för helljus som skärmar av så att det blir halvljusbild, så det är inga problem vid besiktning.

I fram sitter det 1 H3-lampa som lyser samtidigt med den bakre när man använder helljuset = 110W eller mer beroende på lampstyrka.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Marchal Amplilux

Post by QV »

Halvljus H1
Helljus H3

Köpte dessa när jag provade att montera (kina) exeonljus.
Detta för att exeonljuset ljusbåge har samma riktning som H1 lampans glödtråd, men det vart skit som vanligt med kina exeon.

Insatserna sitter på en del sportbilar från tiden och fina kostar en del.
Fick ju stenskott på min H4 i Uddevalla så jag har ett Amplilux på vänster sida nu.
Lycktorna är Emärkta så det är inget bekymmer med besiktningen så länge man inte har exeon i dom då....

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply