LED

Moderatorer
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: LED

Post by Per L »

Om syftet med att byta till LED-lampor är att minska belastningen på elsystemet är jag litet förvånad att byte i strålkastarna är så litet behandlat i denna tråd. Olagligt är det förstås eftersom lamporna inte är E-märkta men det fungerar riktigt bra. Jag har H4 LED-lampor i både min P1800 och SAAB og9-3. P1800an besiktigas ju aldrig men i SAABen byter jag tillbaks till vanliga H4-lampor inför varje besiktning.
På SAABen har jag kört flera år med LED-lampor i strålkastarna och det lyser mycket bättre. Och det har aldrig hänt att någon har blinkat på mig så den så omtalade bländningsrisken verkar vara kraftigt överdriven. Där jag bor (Gbg) har inte heller vädret varit sådant att jag upplevt någon besvärande isbildning på strålkastarglasen.

Med halvljuset påslaget på P1800an minskade effekten från ca 140W till ca 67W när jag bytte till H4 LED-lampor
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: LED

Post by QV »

Per L wrote: Mon Mar 30, 2020 8:04 am den så omtalade bländningsrisken verkar vara kraftigt överdriven.
Att en LED skulle få samma placering som glödtråden kanske är möjligt.
Monterar du en riktig och en LED i var sin lyckta så ser du mot en mörk vägg hur ljuset sprider sig.

Fast lite feg är när du skriver att du inte bländar folk men ändock byter lampa innan besiktning.
Det är ju lite dubbelt budskap.

Sedan så bländar man ju mera när det är mörkt ute.
De flesta kör ju finbilarna i dagsljus till den större delen. Då blir man som mötande inte lika irriterad på allt skräp som monteras in i lycktorna.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: LED

Post by QV »

Oldvolvo wrote: Sun Mar 29, 2020 10:17 am Vilken brygga kan fungera
Om vi pratar samma sak så är en diodbrygga med 4 anslutningar varav 2 märkta för AC och de andra märkta + och -
De är alla av samma sort. Spänning och ström skiljer samt anslutningen.

Så "vilken som helst" passar så länge effekten och spänningen är korrekt. Är det sedan samma anslutning på den så känns det enklare.

Utan att ha sett inkopplingen så torde denna hålla utan problem
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ack-p90497
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: LED

Post by Per L »

QV:

Jag har förstås monterat en riktig och en LED i var sin lykta för att jämföra och det är ingen större skillnad på spridningen?

Min SAAB kör jag året runt och inte bara i dagsljus även om det mest blir det.

Feg kanske jag är men det vore ju rent av dumt att medvetet åka till bilbesiktningen med olagliga strålkastarglödlampor. Visserligen tror jag ljusbilden skulle godkännas men dom tänds mycket snabbare och lyser med ett vitare ljus så bilprovningen skulle nog ändå kunna bli misstänksamma. En risk jag tycker är fullständigt onödig att ta när jag besiktigar bilen. Ute på vägarna bland alla andra bilar där många andra (alla nyare bilar) också lyser med samma vita ljus bedömer jag dock att risken är mycket mindre att någon misstänker något
Oldvolvo
Posts: 2
Joined: Sun Mar 29, 2020 9:52 am

Re: LED

Post by Oldvolvo »

QV wrote: Tue Mar 31, 2020 6:23 pm
Oldvolvo wrote: Sun Mar 29, 2020 10:17 am Vilken brygga kan fungera
Om vi pratar samma sak så är en diodbrygga med 4 anslutningar varav 2 märkta för AC och de andra märkta + och -
De är alla av samma sort. Spänning och ström skiljer samt anslutningen.

Så "vilken som helst" passar så länge effekten och spänningen är korrekt. Är det sedan samma anslutning på den så känns det enklare.

Utan att ha sett inkopplingen så torde denna hålla utan problem
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ack-p90497
Okej tack det är just en sådan brygga vi kopplat in även om jag köpte den på elfa
Jag får väl koppla om å testa igen då kanske
Testa ett annat 3 poligt relä osv
Tack för hjälpen
Mvh Andreas och Andre
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: LED

Post by Fredrik Lofter »

Per L wrote: Mon Mar 30, 2020 8:04 am Om syftet med att byta till LED-lampor är att minska belastningen på elsystemet är jag litet förvånad att byte i strålkastarna är så litet behandlat i denna tråd. Olagligt är det förstås eftersom lamporna inte är E-märkta men det fungerar riktigt bra. Jag har H4 LED-lampor i både min P1800 och SAAB og9-3. P1800an besiktigas ju aldrig men i SAABen byter jag tillbaks till vanliga H4-lampor inför varje besiktning.
På SAABen har jag kört flera år med LED-lampor i strålkastarna och det lyser mycket bättre. Och det har aldrig hänt att någon har blinkat på mig så den så omtalade bländningsrisken verkar vara kraftigt överdriven. Där jag bor (Gbg) har inte heller vädret varit sådant att jag upplevt någon besvärande isbildning på strålkastarglasen.

Med halvljuset påslaget på P1800an minskade effekten från ca 140W till ca 67W när jag bytte till H4 LED-lampor
Det är jag nästan förvånad över att du är förvånad över givet att det mesta i denna tråd skrevs 2016. Utbudet jag kunde finna då gällande H4 (vilket för övrigt aldrig fanns på Amazon och kräver nya lyktor) innebar lampor som var fysiskt rejält mycket större än original. Riktigt tveksamt om de hade fått plats i lamppottorna. Det ihop med att de dessutom är olagliga att använda gör ju att intresset för dessa är försumbart.

Har detta ändrats menar du? Vad är det för lampor du använder i din P1800? Gissar samma storlek på lamppottorna i den (en P1800 är ju i allt väsentligt en Amazon).
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: LED

Post by Per L »

Med litet tur kan man faktiskt montera en H4-lampa i en strålkastare som är gjort för en "vanlig" gammal glödlampa. Det förutsätter att man sparat den adapter som fanns på många strålkastare när bytet till H4 pågick som mest. Strålkastartillverkarna använde nämligen slut på sina gamla reflektorer och eller pressverktyg och satte dit en adapter som gjorde att en H4-glödlampa passade. Olagligt blir det förstås eftersom dom gamla strålkastarnas glas inte är "H4"-märka
H4.jpg
H4.jpg (32.31 KiB) Viewed 2010 times
Du har rätt i att en H4 LED-lampa är större än en H4-glödlampa. Det gör att det blir trångt eller väldigt trångt. Dels finns det H4 LED-lampor som bara sticker ut längre bakåt och dels finns det LED-lampor som både sticker ut längre bakåt och har en "klump" på sladden. Till P1800 har jag den senare varianten som inte fick plats i strålkastarpottan. Den förlängde jag så att allt fick plats
https://www.volvop1800club.se/forum/vie ... d56501efd0

I SAABen använder jag LED-lampan utan klump på sladden och där får LED-lampan plats i ordinarie utrymme. SAABens utrymme bakom glödlampan är nog större än på P1800an så jag är inte säker på att LED-lampan utan klump på sladden skulle få plats i P1800ans lamppotta utan att förlänga den. Det har jag inte provat.

Här kan du läsa mer om mina prov med H4 LED-lampor. LEDSON har jag i P1800an och NIGHTEYE i SAABen
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... A5lkastare
Post Reply