Stillastående B18 i 3,5 år

Moderatorer
Post Reply
anderhage68
Posts: 1
Joined: Wed Oct 26, 2016 7:59 pm

Stillastående B18 i 3,5 år

Post by anderhage68 »

Hej. Jag skulle hämta hem min röda pärla från långtidsförvaring(3,5år) idag. Den ville dock inte starta och dessutom verkar kopplingen lagt av.
Jag är ingen hejare på motorer och är tacksam för all hjälp jag kan få. Fyllde på fräsch bensin och använde startgas.

1. Jag har ingen gnista på tändstiftet men dock gnista på brytarna...
2. När jag satte foten på kopplingen så sa de knak och plötsligt var den kopplingen jättelös, Tänkte det bara var slut på vätskan i behållaren men det hjälpte ej att fylla på.

Innan jag ställde in den gick den som en klocka. Den är för övrigt i jättefint skick och vill gärna ut och åka lite innan vintern slår till.
Med vänlig hälsning Mathias/Tyresö
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Stillastående B18 i 3,5 år

Post by Arne »

Ta en platinafil och gnugga mellan brytarspetsarna, då borde du få tillbaka gnistan.
Det hydrauliska systemet i kopplingslänkaget har nog givit upp. Antagligen är det slavcylindern nere vid kopplingen som rostat fast. Renovera eller byt ut den.
Vad man ska tänka på när man ställer undan en bil är att byta bromsvätskan både i bromsarna och kopplingsmanövern (Amazon). Det samlas vatten i bromsvätskan och vatten är tyngre så det lägger sig längst ner och så bilda det rost och kolvarna fastnar. Byter man bromsvätska minst vart annat år så brukar man klara sig utan dessa problem. Sen kan man ju alltid ta det till sin spets och i samband med en helrenovering av bromssystem eller kopplingssystem byta ut bromsvätskan till ett silikonbaserad vätska, men kom ihåg att blåsa ren alla rör och slangar också.
AVG
Post Reply