Demontera/montera torkararm Amazon

Moderatorer
Post Reply
MartinG
Posts: 19
Joined: Thu Aug 11, 2016 10:57 am

Demontera/montera torkararm Amazon

Post by MartinG »

Hej!

Jag undrar hur man demonterar respektive demonterar torkararmarna på en amazon-66. Har sökt men inte hittat någon beskrivning.

Min ena torkaraxel har en rund spline på ca 3,5 mm - själva armens spline är kanske mer 8mm - har beställt nån slags distans men den passar inte på den lilla splinen på axeln (distansen har bara utvändiga splines, inte invändiga).

Hur bör jag gå till väga för att inte sabba något?

Ska även byta torkarmotor - behöver man demontera hela mekanismen för att göra det?

Tack på förhand!
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Demontera/montera torkararm Amazon

Post by Lars Bd »

Det ska sitta en "hylsa" på torkaraxeln. Du saknar tydligen den hylsan som inte är en reservdel utan ingår i torkaraxeln, fixa en annan axel eller komplett torkarmekanism.
Annars lossas torkararmen genom att dra av almen från splinsen och samtidigt böja ut den lilla spärrtungan. Har du en lös arm syns spärren där på undersidan. Torkarmotorn kan säkert bytas på plats men om en torkaraxel är defekt så är byte av komplett mekanism förmodligen enklare.
Om jag kommer ihåg rätt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
MartinG
Posts: 19
Joined: Thu Aug 11, 2016 10:57 am

Re: Demontera/montera torkararm Amazon

Post by MartinG »

Lars Bd wrote:Det ska sitta en "hylsa" på torkaraxeln. Du saknar tydligen den hylsan som inte är en reservdel utan ingår i torkaraxeln, fixa en annan axel eller komplett torkarmekanism.
Annars lossas torkararmen genom att dra av almen från splinsen och samtidigt böja ut den lilla spärrtungan. Har du en lös arm syns spärren där på undersidan. Torkarmotorn kan säkert bytas på plats men om en torkaraxel är defekt så är byte av komplett mekanism förmodligen enklare.
Om jag kommer ihåg rätt.
Stort tack för klargörandet Lars! Den lilla mässingsdistansen med splines Imagesaknas på ena axeln. köpte en lös men den saknar splines på insidan utan är helt rak där?

såhär ser min ena axel ut:
Image

Då får jag byta hela rasket. Förutom torkaraxlarna, är det något mer man bör fundera på? (sitter med en 4 skruv innifrån?)
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Demontera/montera torkararm Amazon

Post by Lars Bd »

Mässingshylsan/distansen är förmodligen fastkrympt på axeln men går säkert att limma också.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Demontera/montera torkararm Amazon

Post by droopy »

Bör gå att löda dit.. antingen med silverlod eller som sagt limma med något starkt lim.. Tror dock mindre på lim då ständiga temperaturförändringar kan få limmet att släppa.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Post Reply