Oljetryck och vattentemp

Moderatorer
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Oljetryck och vattentemp

Post by Fredrik Lofter »

Om man skulle vilja ansluta två externa mätare, vanliga 52mm VDO instrument, för att ha bättre koll på oljetryck och kylvattentemperatur i motorn (B20), vilka givare skulle man då behöva?

För oljetrycksmätaren, går det att använda befintlig givare (den går ju till lampan på instrumentpanelen) eller kommer detta göra så att lampa och instrument visar fel eller inget alls? Vilken gänga är det på oljetrycksgivaren? B20 1969. 1/8"NPT?

För tempmätaren, var sätter man lämpligen givaren? För visst är tempmätaren i panelen (original) ihopbyggd med sin egna givare och ej elektrisk?

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Oljetryck och vattentemp

Post by Lars Bd »

Du måste ha en givare avsett för den mätare som ska monteras, alla andra givare kommer att ge felvisning. Instrumentet har vissa krav på givaren som måste uppfylla dessa specifikationer, läs på i monteringsanvisningen för aktuellt instrument. Original oljetryckskontakt är en av/på brytare och kan ej användas till annat än 0 eller 1. Temperaturgivaren bör du ha på originalplatsen och då ersätta originalmätaren som är en komplett odelbar enhet med givare. Om originalmätaren inte är trasig varför ett annat instrument? Sätt extrainstrumentet i oljetråget istället så får det en funktion du inte redan har, motoroljetemperatur. Oljetryckskontakten har nog en BSP vanligen benämnd R anslutningsgänga.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Oljetryck och vattentemp

Post by A-masen »

Det är rätt att tempmätaren är "mekanisk". Alltså inte elektrisk. Det röret som går mellan givaren och instrumentet är fyllt med eter och fungerar i princip som en vanlig "glastermometer av mässing", men i stället för att det visar på en skala, så påverkar eternivån en visare i instrumentet.
Dom elektriska mätarna som kom senare till 140 har givaren i samma hål, med samma gängor etc. etc. som på Amazon.
Jag antar att du inte vill ta bort den "mekaniska" etergivaren och instrumentet?

Den här bilbyggaren och hans A-Ford har jag länkat till ett antal gånger tidigare: http://www.nbmarine.se/
Gå in på A-Fordsidor och gå vidare till Dagbok, och gå in på sista dagbokinlägget maj - november 2009. Redan i början där beskriver han sin givare (som tydligen läckte?). Men han har i alla fall placerat en elektrisk givare under termostathuset. Jag är själv osäker på om det är ett ledigt hål där eller om det sitter någon slangstos eller annat, men kolla den möjligheten. Om man plöjer igenom hela dagboken så ser man också när bilbyggaren tillverkar fästet för givaren. Just nu minns jag inte i vilken tidslucka han gjorde det, så det är bara att bläddra i hela dagboken från början.

Det går inte att länka till enskilda sidor, så man får börja på startsidan och gå vidare. Och till den som reagerar, det är en Volvo B20-motor i denna A-Ford!
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Oljetryck och vattentemp

Post by TVR »

Oljetryckskontaktens gänga är väl ändå en 1/8" NPT
Håller helt med Lars om att oljetemp känns mer intressant än en extra vattentempgivare.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Oljetryck och vattentemp

Post by Lars Bd »

Mekonomen säger NPT så det är nog så.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Oljetryck och vattentemp

Post by Fredrik Lofter »

Idealt är förstås att instrument, manual, givare, kablar, osv. kommer i ett färdigt paket men ofta säljs instrumenten för sig och givarna för sig mot bakgrund av att olika bilar/motorer kräver olika givare. Man kan ju också tänka sig att man kommer över ett äldre och tidstypiskt instrument på t.ex. någon marknad, Tradera, Blocket el.dyl. och som man vill använda men som kommer utan givare. Så om man då tack vare er hjälp ovan vet att oljetrycksgivarens anslutning bör vara 1/8"NPT för att passa, att den bör ha två utgångar för att kunna tillgodose Amazonens behov av signal till både oljetryckslampa och -mätare samt att instrumentet är tillverkat av t.ex. VDO - då bör man kunna hitta en givare som passar bland VDO:s utbud och ersätta befintlig givare med denna?

Vattentemp har spökat länge för mig. Jag anar att det är originalinstrumentet som börjat leva sitt egna liv men att mäta är att veta så därav att jag frågar. Men får jag dit en pålitlig mätare så kanske den får sitta kvar sen, det vet man aldrig. Finns det någon annanstans på motorblocket där man kan skruva dit en tempgivare? Eller är det i någon av kylarslangarna i så fall?

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Oljetryck och vattentemp

Post by Lars Bd »

Du kommer nog inte att hitta en givare som kan ge signal till både oljetryckslampa och instrument och behöver därför ett T-rör med 2 separata givare. En temperaturgivare kan sättas var som helst men kommer att visa olika värden beroende på placering, originalplaceringen är längst bort från kallvatten och bör ha högst/stabilaste temperatur. Ett mekaniskt instrument som i Amazon "spökar" inte, antingen visar den ett värde (med en i princip konstant felvisning) eller så visar den inget värde alls. Med konstant felvisning avser jag antingen ett antal % eller ett antal graders förskjutning på temperaturskalan som är lika oavsett temperatur . En elektrisk visare kan ha olika stor felvisning beroende på yttertemperatur, batteriets laddningsgrad och kablagets skick. En mekanisk visare är i stort sett okänslig för liknande omgivande störningskällor.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Oljetryck och vattentemp

Post by 46-68 »

Fredrik Lofter wrote: Thu Jan 26, 2017 8:44 am Om man skulle vilja ansluta två externa mätare, vanliga 52mm VDO instrument, för att ha bättre koll på oljetryck och kylvattentemperatur i motorn (B20), vilka givare skulle man då behöva?

För oljetrycksmätaren, går det att använda befintlig givare (den går ju till lampan på instrumentpanelen) eller kommer detta göra så att lampa och instrument visar fel eller inget alls? Vilken gänga är det på oljetrycksgivaren? B20 1969. 1/8"NPT?

För tempmätaren, var sätter man lämpligen givaren? För visst är tempmätaren i panelen (original) ihopbyggd med sin egna givare och ej elektrisk?

Fredrik
Oljetrycket kräver en T-koppling.
Spökar tempmätaren så byt eller renovera den, är den frisk är den pålitlig.
Annars så kan en annan givare gängas i om man tar bort original. Finns ett litet lock under termistathuset också men det kräver att man tillverkar en nippel som passar. Tror det locket är för avgaslimpa på marinmotorer?
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Oljetryck och vattentemp

Post by Fredrik Lofter »

Lars Bd wrote: Thu Jan 26, 2017 6:16 pm Du kommer nog inte att hitta en givare som kan ge signal till både oljetryckslampa och instrument och behöver därför ett T-rör med 2 separata givare.
Så denna kommer inte fungera (utöver problemet med fel gänga)?

http://www.ga1.se/instrument-och-matare ... ycksmatare

Image

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Oljetryck och vattentemp

Post by Lars Bd »

Text och kopplingsschema anger att det kommer att fungera om givaren har rätt värden för aktuellt instrument. Varningsvärdet på 0,75 bar ligger nog 50% högre än original tror jag.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Oljetryck och vattentemp

Post by TVR »

Den funkar men har fel gänga. Leta efter en med 1/8" NPT istället.
Eller adapter NPT till M10x1 om du hellre vill det.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Oljetryck och vattentemp

Post by Fredrik Lofter »

Tack! Gängtejp mellan adapter och givare? Eller håller det tätt ändå?

Kan man byta oljetrycksgivaren utan att tömma motorn på olja först? Visst sitter den mellan generator och oljefilter?
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Oljetryck och vattentemp

Post by A-masen »

"Kan man byta oljetrycksgivaren utan att tömma motorn på olja först?"

Ja! Det enda du behöver göra är att stänga av motorn. :-)
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Oljetryck och vattentemp

Post by Lars Bd »

Använd gängtejp och dra inte så hårt, räkna med att originalgivaren sitter så hårt att den går av när du ska ta löst den. Se till att du har tid på dig, verktyg och maskiner för att borra ur de avbrakade resterna och gör det inte strax före något viktigt om det är enda bilen du har tillgänglig. Oljetrycksgivaren byts utan att mer än ett par matskedar läcker ut, under alla omständigheter avsevärt mindre än vid ett filterbyte med samma förutsättningar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Oljetryck och vattentemp

Post by Arne »

Du kan inte använda gängtejp då fungerar inte oljetrycksgivaren med lampa, den jordar genom godset. Oljetrycksgivaren har koniska gängor så de tar tätt utan gängtejp.
AVG
Post Reply