Oljetryck och vattentemp

Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Oljetryck och vattentemp

Post by Lars Bd »

Tänkte inte på det :sad: Just i det här fallet stämmer inte gängan på givaren så det kan bli tätningsproblem. i värsta fall får man ta gängtejp med en separat jordning av givaren. Troligen så kommer gängtejpen någonstans att brista så det blir kontakt ändå men det skulle kunna bli så att tejpen isolerar givaren helt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Oljetryck och vattentemp

Post by QV »

på en marinmotor sitter tempgivaren framme vid termostaten bredvid grenröret.
På dessa motorer finns det en färdigt täcklock som har en grövre nippel för givaren.

Vag har bilar med givare för både lampa och mätare men Tnipplar kan väll knapt vara en bristvara.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Oljetryck och vattentemp

Post by Fredrik Lofter »

Tack för alla tips och goda råd kring detta! Det blev ett utav den gångna sommarens projekt. Ovan nämnda givare för oljetryck och -lampa fungerar fint tillsammans med Volvos GT-mätare 75-81 men är så pass stor att den kommer i vägen för avgasröret om man inte ser till att den hamnar lite vinklat ut från motorblocket. För att få till det bra använde jag därför en vinklad adapter mellan det tumgängade motorblocket och givarens metriska gänga. Med hjälp av den hamnar givaren rätt i förhållande till avgasröret.

Image

Från början var planen att ha en kompletterande temperaturmätare för kylvattnet i motorn i detta extra instrumentkluster, och gör man det tror jag QV:s tips om att sätta givaren framför grenröret a la marinmotor är det bästa alternativet. Möjligen skulle man även kunna byta avtappningskranen för kylvattnet bakom oljefiltret mot en givare med rätt gänga (1/4") om den inte är för lång. Men det fick bli en yttertemperaturmätare istället. Amazonen har ju redan en temperaturmätare för kylvatten.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Post Reply