Page 1 of 1

spolarmotorn??

Posted: Fri Feb 02, 2018 3:45 pm
by cooljb
hej
ganska rolig fråga men hur startar man spolarmotorn?? sista hacket på spaken?? min är nämligen död när jag sätter ström på motorn så trodde de va spaken först :-)
mvh Jerry

Re: spolarmotorn??

Posted: Fri Feb 02, 2018 5:24 pm
by A-masen
Ja, en snabb titt på ett kopplingsschema ger att det yttersta läget, alltså när man drar i reglaget, ger spänning till spolarpumpen. Och reglaget är säkrat redan när spänningen kommer fram till reglaget med "den stora" 25 Ampere säkringen.
Anslutningen på reglaget till pumpen heter W. Där skall du alltså ha spänning när du har "dragit ut max" i reglaget.

Nu garderar jag mig för eventuella årsmodellvarianter. Mitt schema är för 1963. Men jag vill minnas att alla scheman finns inskannade här på forumet? Kolla upp detta.

Re: spolarmotorn??

Posted: Fri Feb 02, 2018 7:04 pm
by QV
Jo det är full fart på torkarna för att spola.

Min motorer snurrar men de suger inget vidare. De suger alltså :-)

Re: spolarmotorn??

Posted: Fri Feb 02, 2018 8:04 pm
by cooljb
ok kanon! ingen som har en fin spolarpump till salu??

Re: spolarmotorn??

Posted: Sat Feb 03, 2018 12:17 pm
by 46-68
Hitta en original fungerande misstänker jag är svårt, de har helt enkelt tagit slut. Minns att farsan fick byta sin redan 1977-78 nånting, axeln hade rostat av. Blev en Biltema komplett spolarbytta med pump, sitter fortfarande i bilen.

Re: spolarmotorn??

Posted: Wed Feb 07, 2018 5:43 am
by Jens Christian
Plast eller aluminiums typ ?

Min är m aluminiumstop, och hadde satt sig efter bilen hadde stått (länge :roll: )

Jeg vek bort aluminiumen på en liten del, så jeg kunne få inn den långa nozzlen på en WD40, och fyllde inn (ganska myckett) - nästa gång gör jeg nog ett litet hål istället.

Sen skakade jeg pumpan lite, och la den på bordet så WD40 kunne "jobba" lite.

Efter en stund tog jeg en tång, och vred forsigtigt på akslen, efter ett tag lössnade den, då fyllde jeg på lite mer WD40, och satte ström på motorn.

Låt den köre båda håll = bytt på sladderne & spray inn lite mer efterhand.

Min motor blev som ny igen, och pumper bettra än den nånnsinn har gjord.

Re: spolarmotorn??

Posted: Thu Feb 08, 2018 8:42 am
by QV
Att få motorn att snurra har jag inte haft bekymmer med, utan det är att kugghjulen är slitna och inte suger något vidare.

Men nu med svarv hemma och en fräs förhoppningsvis kommer in inom något år så kanske man kan funderar på om det går att göra något mera seriöst i renoveringsväg.

Det som räddar en rent praktiskt är att man i princip aldrig behöver använda spolarvätska på sommaren när man kör bilen.

Re: spolarmotorn??

Posted: Thu Feb 08, 2018 12:23 pm
by A-masen
Om man nu kan tänka sig att göra avsteg på originalutrustning, åtminstone på sådant som inte syns i första skedet. Så är det ju så att akvarietillbehör, backventiler, slangar, T-kopplingar, pumpar m.m i många fall passar och det har funnits exempel där det har varit likvärdiga detaljer. Dessutom var det en markant prisskillnad på akvariebutikens och bilreservdelsbutiken. Om jag minns rätt nu, så kostade backventilen i akvariehandeln i storleksordningen 1 kr. Så kolla t.ex en akvariepump. Med lite tur kan den passa. Inte motorn naturligtvis, den är ju för 230 Volt, men själva pumpen.

På 60-talet, när Amazon tillverkades, jobbade jag en tid på ett grossistlager i Göteborg med akvarietillbehör. Där var en äldre medarbetare som berättade om en backventil som lagerfördes där att "Detta är exakt samma typ av backventil som sitter i vindrutespolningen på Volvo!"
Det kanske beskrevs så som ett gott tecken på detaljens status, att duger den åt Volvo, så duger den även åt ett akvarium!

Nu kan man väl tillägga om någon söker efter en pump på t.ex Tradera, att det finns två typer av akvariepumpar: Luftpumpar och vattenpumpar. Man får ju kolla upp att det är rätt först.