Spänna generatorremmen

Moderatorer
Post Reply
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Spänna generatorremmen

Post by A-masen »

Jag såg en film på YouTube om en som renoverade en generator: https://www.youtube.com/watch?v=eLgjyJBvYs4

Alldeles i början ser man en justeranordning som inte jag har sett tidigare. Den armen som ingår i fästena sitter med en lite speciell skruv. Under skruvskallen är det ett kugghjul i diameter som matchar mot skruvskallen. På fästet, som har ett långt ovalt hål, är det också en kuggstång. Genom att vrida skruven flyttar man generatorn och spänner eller slackar generatorremmen.

Rätt smart måste jag säga. Jag har aldrig sett detta förut. Är det någon annan som känner igen detta?

Man kan ju tillägga att man ser ett eluttag i någon scen, alltså nätspänning. Det är Engelska uttag, så filmen borde ju komma därifrån. Kan det vara så att den spännfunktionen var bunden till någon viss bilmodell? Det kanske inte fanns svängrum att ändra generatorns läge på "gammaldags vis" med t.ex ett hammarskaft eller vad man kunde ha till hands? Många moderna bilar har ju generatorn "under" motorn i dagens läge.

Jag har inget behov av att spänna någon generatorrem. Jag bara såg filmen och blev nyfiken på just den här skruven och kuggstången.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Spänna generatorremmen

Post by Lars Bd »

I rubriken på filmen står det bland annat "BMW E30 " så rimligen är det en BMW generator. Visst är det en listig funktion och man kan kanske till och med ange ett vridmoment för korrekt remspänning.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Spänna generatorremmen

Post by QV »

Spännande av rem med "inbyggd kuggstång" har jag gjort på någon av mina fordon.
Nu har jag inte kollat filmen (google och jag är inte kompisar) men det kan ha varit en VW syncro från -92
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Spänna generatorremmen

Post by A-masen »

Njaeeäää. Det står BMW i rubriken som LarsBD påpekar. (Jag var för snabb när jag skrev och la in tråden och förbisåg det) Men jag tycker ändå det är intressant. Skulle den passa "rakt av" på en Volvomotor? Man kan kanske tänka sig en vantskruv i stället? Men det undrar jag i mitt suddiga minne om jag inte har sett någon gång?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Spänna generatorremmen

Post by QV »

att det var en BMW i filmen läste jag men jag har inte ägt någon sådan. I mitt fall var nog spännaren med kuggstång monterad på en syncro
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Spänna generatorremmen

Post by Kalle »

Vantskruv borde funka bra, har för mig att MB hade detta i slutet på 70-talet eller början av 80.
-68 Combi
-65 Sport
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Spänna generatorremmen

Post by A-masen »

Om vi går vidare på LarsBD's tanke om att kunna mäta och ställa in remspänningen i "BMW's" konstruktion med kuggstången, kan man då använda en kråkfot:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A5kfot_(verktyg)

på en vantskruv förutsatt att man kommer åt med en momentnyckel?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Spänna generatorremmen

Post by QV »

Utan någon större fundering så anser magkänslan att om momentnycken är 40 cm lång och kråkfoten flyttat centrum 2 cm så kommer "felet" bli 5% om kråkfoten är i linje med momentnyckeln.

2/40=0,05
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Spänna generatorremmen

Post by Lars Bd »

Sätter man kråkfoten i 90 graders vinkel mot momentnyckeln får man ingen förflyttning av vridcentrum.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply