Sikringsboks og Ignition 123

Moderatorer
Post Reply
Orrehaugen
Posts: 2
Joined: Sat Jun 23, 2018 8:32 am

Sikringsboks og Ignition 123

Post by Orrehaugen »

Er det noen av sikringene som gir + når tenning slås på, og som ikke slukker når startmotor kjøres. (Tungvint å sjekke uten hjelp!) Skal dra strøm til Ignition123 på min 1966 Amazon. Vil gjerne unngå å åpne kabel til coil. Evt andre tips? Direkte fra batteri over en bryter er jo den enkleste varianten..gir tyverisikring i tillegg :)
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Sikringsboks og Ignition 123

Post by Arne »

Någon av säkringarna ska ha ström då du vrider på tändningen utan att brytas av startmotorkrets, vet inte vilken det är men prova med en voltmeter. Är du säker på att Ignition 123 fungerar tillsammans med original tändspolen på mer än tomgångsvarv? Man brukar få problem med detta om man inte monterar in en kraftigare tändspole. Till mitt Ignition 123 har jag slaktat en original tändspole och tryckt in en Beru tändspole i röret där original tändspolen suttit, det ser ut som original då man gör på detta viset.
AVG
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Sikringsboks og Ignition 123

Post by Lars Bd »

På de utan rattlås finns det ingen synlig anslutning med spänning i startläge, däremot finns det på bilar med rattlås. Läser man instruktionerna för de utan rattlås rekommenderas att mata fördelaren med 12V konstant om jag kommer ihåg rätt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Sikringsboks og Ignition 123

Post by QV »

Om du har tändningsnyckeln på instrumentbrädan så sitter den önskade 12V i botten på spolen.

Se bildserie viewtopic.php?f=13&t=4070&p=47491&hilit ... ole#p47491
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Orrehaugen
Posts: 2
Joined: Sat Jun 23, 2018 8:32 am

Re: Sikringsboks og Ignition 123

Post by Orrehaugen »

Tok strøm fra nederste sikring i boksen, kontinuerlig strøm iht manual. Man kan jo sette på en bryter og, jeg har bare en sikring på kabel, for frakobling ved lagring. Og, betydelig forbedring, trekker mye jevnere..
Post Reply