Ingen gnista b18

Moderatorer
GrafSven
Posts: 21
Joined: Mon Mar 04, 2019 5:50 pm

Re: Ingen gnista b18

Post by GrafSven »

Jag förstår, jag prövar att byta tändspolen helt enkelt. Om man söker på nätet efter tändspole till b18 dyker det upp till penta-motorer, de använder väl samma fördelare som en b18 som sitter i bil gör? Annars går väl vilken spole som helst så länge den är anpassad för brytare antar jag?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ingen gnista b18

Post by A-masen »

Njaaaeeääää. Marinmotorerna har inte den tändspolen med armerad spänningsmatning som bilarna (tidiga) med B18 har. Detta innebär att du kan i stort sett välja vilken "normal standardspole" som helst. Men gå inte för långt fram i årsmodellerna. Senare motorer hade förkopplingsmotstånd och det var speciella spolar till dom.
Och fördelarna till marinmotorerna var också lite speciella. Gäller även bränslepumparna och generatorerna om vi skall gå vidare på olika modeller och skillnader.
GrafSven
Posts: 21
Joined: Mon Mar 04, 2019 5:50 pm

Re: Ingen gnista b18

Post by GrafSven »

Jo att det inte är armerat är jag med på. För långt fram i årsmodellerna, bör det gå bra med en till en b20/140?
GrafSven
Posts: 21
Joined: Mon Mar 04, 2019 5:50 pm

Re: Ingen gnista b18

Post by GrafSven »

QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ingen gnista b18

Post by QV »

Jisses viket pris....

en vanligt Bosch eller en Biltema Blå
något som att i en WV bubbla.

Betalade 150 för min Senaste Bosch original

I princip vilken som helst duger. Det man köper för mer pengar är att den passar i fästen.
Byter du från Armerad kabel till icke armerad kabel så har du en hel del pyssel i alla fall så då kan man lika gärna köpa en vanlig rund tändspole.
Finns ingen orsak att köpa en "högeffekt". Det enda den ger dig är att du måste byta brytare tidigare.
Har bilen gått OK med en 50 år gammal spole så duger en "vanlig", det är inget fel på en 50 år gammal Bosch spole (så länge den fungerar)

Håller man på att trimma hårt så kommer saker i ett annat läge. Men då har man ju inte brytarna kvar heller.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ingen gnista b18

Post by QV »

Känns som att priserna på Bosch tändsplar har dragit iväg.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000037038

ÄR helt OK. Monteras dock inte uppochner. Då höll min bara i ett år.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
GrafSven
Posts: 21
Joined: Mon Mar 04, 2019 5:50 pm

Re: Ingen gnista b18

Post by GrafSven »

Bra tackar! Jag har inte något intresse av att trimma bilen, den går alldeles utmärkt som det är. Jag var bara osäker på vad som funkar och vad som ej funkar. Men jag ska se till att montera åt rätt håll iallafall!
Post Reply