Startmotor

Moderatorer
Post Reply
Pingvald Knäcke
Posts: 10
Joined: Fri Nov 07, 2008 3:18 am
Location: Stockholm

Startmotor

Post by Pingvald Knäcke »

Bekvämt men dumt, körde jag ca. 1 meter m.h.a. startmotorn - orginal -i garaget (motorn B20 kall och ville spara den). Nå, efter det här har den varit heldöd! Det gick så långt att jag köpte en ersättare från BILTEMA (inte bästa ryckte!) plus erätte kablarna, dock inte den till tändningslåset. BILTEMAS startmotor funkade innan montering, men är lika död efter montering som det gamla orginalet med 12.000 mil på nacken. Batteriet är hyfsat och står pfta på laddning. Vad felas? Jag blir vithårig av detta 6-månaders problem.

PS. Det blev ingen trevlig semestertripp i min mellanblå -69:a p.g.a. denna gåta.
Amazon - for life.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Startmotor

Post by QV »

Att köra 1meter med startmotor är inget övervåld i min värld.

Du borde ha glapp i matningen till startmotorn.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Startmotor

Post by TVR »

Som QV konstaterat har du fel i matningen från tändningslåset. Det är väl mer eller mindre standard på Amazoner känns det som..? Jag har haft två stycken som haft separat startknapp, bägge sittande på undersidan av instrumenbrädan till vänster om ratten. På bilprovningen så brukade gubbarna instinktivt sätta handen på precis rätt ställe och starta med knappen när de märkte att nyckeln inte aktiverade startmotorn.
Men jag har haft fel förr ;)
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Pingvald Knäcke
Posts: 10
Joined: Fri Nov 07, 2008 3:18 am
Location: Stockholm

Re: Startmotor

Post by Pingvald Knäcke »

Tack för värdefulla tips. Håller på att gå igenom orginal-startmotorn och dito ledningar, kontakter etc. från topp-till-tå. BilTemas startmotor var kass, de återtar inte heller felaktiga elektriska prylar (min nyinköpta var det fel på redan från ”start” ;-). BilTema har verkligen sjunkit, sedan jag köpte av dem under 1970-talet. Minns gamla Custom Racing med en tår i ögonvrån… Har fortfarande 14 tums ratten och varvräknaren från Custom i bilen.
Amazon - for life.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Startmotor

Post by Lars Bd »

Returrätt(öppet köp) och fabrikationsfel är 2 olika saker. Du har ingen ångerrätt på elkomponenter (inte ens oanvända) men de lämnar ändå garanti på sina elprylar. Reklamera startmotorn som felaktig och begär pengarna tillbaka.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply