FAQ El

Moderatorer
Post Reply
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

FAQ El

Post by QV »

FAQ om el

Generator (i denna tråd)
Generator (Moderna)
Laddlampa (i denna tråd)
Batteri
Lampor, Watt och Ampere (i denna tråd)
Blinkers (i denna tråd)
elektroniskt blinkdon
För den intreserade finns de flesta 12 volts elscheman här
Stämmer till 95% på Amazonens elsystem Bosch koder för "moderna" elsystem tack Lars Bd för länken
Årsmodel koder för Bosch
Årsmodel koder för Hella
Årsmodel koder för Blaupunkt bilradio

Bra trådar om el
montering av 240 fläkt
montering av 240 generator på B18 block 67-

Tycker ni att informationen är svårläst, otydlig eller felaktig så sänd ett PM.

/Janne
Last edited by QV on Wed Aug 10, 2011 7:09 pm, edited 24 times in total.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Generator

Post by QV »

Generator
Dessa finns i två grundtyper i Amazon nämligen likströms och växelsströms generatorer
Växelströmare är de mera moderna och lämnar högre amapere vid låga varv än de äldre likströmsgeneratorerna
All utvecklig på generatorer sker på växelströmsmodelen så våra likströmmare är och förblir en 40år gammal konstruktion

En generator skall lämna en spänning mellan 13,1 - 14,5 volt
Maxströmen beror på model men 30 - 35 amp är normalt för en Amazon
Vill man byta till en modernare typ 70 amp från en Sierra så är detta helt OK om rotationsriktningen och linjeringen av remskivor stämmer

Generatorer finns med inbyggda laddningsregulatorer (de moderna) och de som har laddningsregulatorn sittandes på innerskärmen (de äldre)
Original i Amazon är de med laddningsregulatorn på innerskärmen

En generator som inte laddar
Först skall man kolla att laddlampan lyser när motorn står still och tändningen är på.
Det är nämligen laddningslampan som förser generatorn fältlindning (den som styr laddningen) med ström så att laddningen kan börja
Fläktremen skall naturligtvis vara hel och spänd
Om ni inte har något mätinstrument så kolla att det inte finns oxid på kabelskor runt generator och regulator.

Om laddningslampan slocknar när motorn startar med det fortfarande inte laddar batteriet så är de troligaste orsakerna diodbryggan är trasig (växelström) eller kabelbrott någonstans till startmotorn (vägen till batteriet går via startmotorns anslutning)
Om laddlampan inte slocknar så ligger felet i laddregulatorn eller diodbryggan i generatorn.

Om du tycker att laddningen är för låg
Växelströmsgenerator
Det första man skall göra innan man börjar bocka kontakter i laddrelät (bocka kontakter kan man bara göra i externa laddreläer) är att kontrollera spänningsfallet mellan generator och batteri.
Här skall man mäta på generator skruven (ej kabelskon) till batteripolen (ej batteripol klämma) detta för att få med ALLA spänningsfall.

Man skall först belasta generatorn med 10 Ampere. Detta görs enklast om man har batteriet fulladdat och slår på hel eller halv-ljuset.

Mät mellan generator B+ och batteri pluspol Max värde 0,3 V
Mät mellan generator D- och batteriet minuspol Max värde 0,2 V
Får du större värden än så här så beror det på högre laddström eller oxid mellan anslutningarna. Ta bort och gör rent.


Om du tycker att laddspänningen är för hög
Har du detta fel så känner du en kraftig syradoft i motorrummet eftersom batteriet kokar.
Troligaste felen är dioderna i generatorn eller att laddningsregulatorn är deffekt. Tänk på att överladdade batterier inte är att leka med.......

För mera detaljerad information om generatorer till exempel hur man bockar kontakter i laddrelät hänvisar jag till denna bok.
Last edited by QV on Wed Dec 06, 2006 12:10 am, edited 4 times in total.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Laddningslampan

Post by QV »

Den lilla röda djävulen

Laddlampan lyser fasten laddningen är OK
Laddningslampan är inkopplad \"lite underligt\" jämfört med alla andra lamor i bilen.
En \"normal\" inkoppling på en lampa är att ha + på ena sidan och - på den andra sidan då kommer lampan att lysa för att sedan få den och slockna så tar man bort den ena anslutningen.
Laddningslampan lyser när den får + från batteriet via tändningslåset
När den sedan slocknar (när motorn går) så beror det på att lampan får + från generatorn också.
När lampan får + från båda sidor så flyter ingen ström i lampan och därmed så lyser den inte.

Så nu till problemet varför lyser den?
För att laddnigslampan skall börja lysa så måste spänningen vara lägre på ena sidan
Laddingen sa vi var OK så den sidan av laddningslampan skall det inte vara fel på.
Då är problemen på den andra sidan.

Om vi kollar schemat på inkopplingen så ser vi att laddningslampan får sin spänning från batteriet via tändningslåset sedan via 25 ampere säkringen innan den kommer till instrumentpanelen.
Dom troligast orsakerna till spänningsfallet är
  • oxid på 25 amp säkringen
    oxid inne i säkringsdosan
    dåliga kabel anslutningar
    dålig kontakt i tändningsslåset
Ett typiskt fenomen som oxid ger är att laddningslampan kommer att lysa mera när man tillför mer belastning
detta beror på att oxiden ger ett motstånd för strömen och detta motstånd ger ett spänningsfall som ökar när strömen ökar. Rent praktiskt ökar strömen när man blinkar, högre hastighet på fläkten eller slår på torkarna.

Oxid på 25 amp säkringen
Det är den korta säkringen som är på 25 Ampere
Om man roterar på säkringen och får ett bättre resultat så har man oxid.
Nu kan det vara oxid i hela säkringsdosan men det är bara oxiden runt 25 ampere säkringen som kan få laddnindslampan att lysa. Oxid på de övriga säkringarna ger andra problem. Här är det rengöring som gäller samt något lämpligt medel att stoppa ny oxidation (skall ge en länk senare).

Oxid inne i säkringsdosan
För att kontrollera detta skall man innan mätning belasta 25 ampere säkringen med ström detta gör man genom att slå på vindrutetorkare, fläkt. Sedan mäter man mellan ingående flatstift och anslutningen mot säkringen. Allt över 0,2 - 0,3 är för mycket. Gör sedan sedan likadant på andra sidan säkringen.
Kan åtgärdas genom att borra ur nitarna, rengöra samt återmontera med skruv och mutter gärna kompletera med att löda allt.

Dåliga kabel anslutningar
Om man dra i kabeln brukar dom lossna om dom är dåliga, eller så ser man ärg på och runt kabelskon.

Dålig kontakt i tändningsslåset
Om felet sitter här kommer ljustutan och bromsljuset att få laddlampan att lysa starkare.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Hur mycket ström dra en lampa

Post by QV »

Hur mycket ström drar en Amazon?

Efftektförbrukningen på bilen är i direkt relation till hur mycket som är påslaget (detta kräver att batteriet är fulladdat)
Om vi tar helljuset som ex så är dom på 55 watt st. Formeln som räknar om watt till ampere är watt/volt = Ampere
När det gäller lampor så testas dessa vid 13,2 Volt. Det är endast vid 13,2 volt som lampan lämnar den angivna effekten.
Om spänningen är lägre så kommer också effekten samt amperen att sjunka.
Så en lampa på 55 watt ger en förbrukning på 4,2 A ( 55/13,2=4,2A )
Som exempel kan vi se vad dessa lampor skulle dra vid 12 volt. För att kunna göra det så måste vi först räkna ut resistansen. R= volt * volt / watt 13,2*13,2/55=3,168 Ohm
12 volt vid 3,168 Ohm ger 3,8A vilket betyder (endast) 46 watt. Skulle vi få upp spänningen till 14,5 volt så blir lampans efftekt 66 watt (watt=volt * volt/Ohm).

Så för att komma åter till ämnet så har vi på Amazonen följande

Halvljus 2*45 90 watt
parkering 2*5 10 watt
bakljus 2*5 10 watt
skyltbelysning 10 watt
instrument 10 watt


130 watt, detta ger vid 13.2 volt 9,8 Ampere
till detta kommer tändning på c:a 5 Ampere (Uppskattning ej mätt, ännu)

Tänk på att vid varje kurva tillkommer
Bromsljus 2*21 42 watt
Blink 2*21+5 47 watt
c:a 90watt 6,8 Ampere

Om vi önskar extraljus 4 * 100 watt så kommer det att öka förbrukningen med 7,6 Ampere styck alltså totalt 30,3 Ampere

Hur mycket kommer en 55 watts lampa att förbruka i verkligheten.
Vi tar ett optimalt senario
Generatorn laddar 14,5 volt
Från batteriet till lampan är det följande ledningar
4mm2 2 meter a 0,0xx Ohm
1,5mm2 5 meter a 0,011Ohm /meter (0,055Ohm * 8,4Ampere = 0,46Volt spänningsfall)
+ ljusomkopplare, hel och halvljus knapp

Det kan tyckas petigt att räkna upp alla dessa små Ohm värden men eftersom det går ström för två lampor i dessa kablar så kommer strömen att generera ett spänningsfall på 1 volt m allt är OK
så av de maximala 14.5 volt på batteriet finns det bara 13.5 vid lampan (gäller alltså vid en belastning på 2 x 55 watt) Lampan kommer då att lysa med 55 watt

Om någon skulle tycka att det vore bra med 2 * 100 watt till lysena så kommer spänningsfallet att bli 2 volt! Med andra ord bara 12,5 volt (vid 14,5 volt in) så den ökade wattantalet kommer inte att användas fullt ut på grund av alla små resistanser som finns i kabelsystemet. I detta fall kommer lampan att förbruka 90 watt.


Större generator
Så för att komma till en slutsats så om man tycker att bilen fungerar bra på en 35 Ampere generator och sedan byter till 55 Ampere så får man ett utrymmer för extraljus på 20 Ampere = 264 Watt extraljus som ett exempel.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Hur mycket effekt tar en startmotor

Post by QV »

För att starta en Amazon sommartid så behöver man minst 25% kapacitet kvar i batteriet. Nu tar förvisso inte en normal start 15 Ah (25% av 60 Ah). Men hur mycket behövs det?

En koll i det gröna häftet för 140 och 164 säger att en belastad startmotor drar 185 - 220 A vid 9 Volt.

Om vi räknar på 220 A så får vi fram att startmotorn förbrukar 220 Ah om vi håller den igång i en timme.

Nu håller man inte den så länge men 220Ah /3600 sek =0,06 Ah per sekund. Så en \"normal\" start tar mindre än 1 Ah ur batteriet.

När är batteriet fullt igen?
Har man en likströmmare så borde man få mellan 5 - 10 Ampere i laddning till batteriet. Om vi räknar på 5 A så återladdar vi 1Ah på 12 minuter.

1Ah / 5 A = 0.2 timmar
0.2 timmar x 60 = 12 minuter

Men med höga motorvarv går det på 6 minuter.

Har man sedan en växelströms generator kan man räkna med 15 - 20 A även vid låga varv. det blir då vid 1 Ah /15 A = 4 minuter körtid.

Är bilen lättstartad så går det ännu fortare. Nu har jag inte koll på kemin i batteriet, den kan ställa till det, det har jag ingen koll på.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Blinka lilla stjärna där

Post by QV »

Det nostalgiska ljudet från blinkersrelät i an Amazon är ingen man får uppleva i en ny bil där de lägger ut ljud via högtalare för att man skall förstå at det blinkar!

Men varför blinkar ljuset då, ibland snabbt, långsamt, lagom eller inte alls!

Blinkersen i en amazon består av ett blinkdon, 4 yttre lampor (21 watt, viktigt) samt en inre lampa i panelen. Vi har sedan en spak där vi väljer höger eller vänster sida! (det är den som sitter på vanster sida om ratten jag måse skriva detta eftersom många av mina medtrafikanter tydligen inte vet var i kupen spaken är monterad) och man når den lätt med fingertopparna utan att behöva släppa ratten, Prova

När lamporna blinkar "normalt" (kan det vara runt en blink / sekund ungefär?) så betyder det att båda yttre lamporna är hela. Om den inre är hel får man kolla med synen!

Börjar det nu blinka långsamt (en blink per 5 -10 sekunder) så är det en indikering på att blinkdonet inte har en belastning på 2 x 21 watt. Det normala felet är att en lampa är sönder! Om nu båda lamporna är hela och man nyss har bytt en av dessa så är den inte på rätt wattal (kanske 5 watt) och då blir belastningen på blinkdonet fel och den blinkar alltså långsamt.

Om båda lamporna är på 21 watt samt hela men det ändock inte blinkar, då finns det två fel kvar
1 - blink donet är defekt (du skall då ha samma fel på både vänster och höger sida)
1,5 - problem med säkringsdosa (oxid) problemet skall vara lika för höger och vänster sida
2 - oxid eller möjligtvis oxid. Detta fel finns inte framför blinkdon ( ex batteri eller säkringar) utan efter blinkersspaken. Felet finns nu bara på en sida.

Men varför blinkar det med olika hastigheter?
Lamporna (2 x 21 watt) värmer upp en bimetalldel inuti blinkdonet. När denna blir varm så öppnar den och då bryts spänningen till lamporna. Bimetallen svalnar och går ihop och allt startar igen. Om nu en lampa faller bort så tar uppvärningen mycket längre tid innan den bryter. Den som är uppmärksam märker att det bara är lystiden som blir längre, tiden som lampan är släkt blir den samma.

För att nu förvirra läsaren så har "moderna" bilar tvärt om. Om en lampa går sönder så blinkar det frenetiskt fort. Men det är en annan historia.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: FAQ El

Post by QV »

Bosch nummer

From Bosch Automotive Handbook, 3rd edition

Terminal Designations (Excerpts from DIN Standard 72 552)
The terminal designations do not identify the conductors, because device with different terminal designations can be connected at the two ends of each conductor. If the number of terminal designations is not sufficient (multiple-contact connections), the terminals are consecutively numbered using numbers or letters whose representations of specific functions are not standardized.
Terminal Definition
-----------------------------------------------------------------------

Code: Select all

           IGNITION
 1         Ignition coil, ignition distributor, low voltage
 -----------------------------------------------------------------------
           (Ignition distributor with two separate electrical circuits)
 1a        to ignition contact breaker I
 1b        to ignition contact breaker II
 -----------------------------------------------------------------------
 2         short-circuit terminal (magneto ignition)
 4         Ignition coil, ignition distributor, high voltage
 -----------------------------------------------------------------------
           (ignition distributor with two separate electrical circuits)
 4a        from ignition coil I, terminal 4
 4b        from ignition coil II, terminal 4
 -----------------------------------------------------------------------
 15        Switched + downstream of battery
           (output of ignition/driving switch)
 15a       Output at dropping resistor to ignition coil and starter
-----------------------------------------------------------------------

Code: Select all

          GLOW PLUG AND STARTER SWITCH
 17        Start
 19        Preheat
-----------------------------------------------------------------------

Code: Select all

         BATTERY
 30        input from + battery terminal, direct
 30a       input from + terminal of battery II
           (12/24 V series-parallel battery switch)
 31        Return line to battery
           - battery terminal or ground, direct
 31b       Return ine to negative battery terminal or ground, via switch
           or relay (switched negative)
-----------------------------------------------------------------------

Code: Select all

          (12/24 V series-parallel battery)
 31a       Return line to - terminal of battery II
 31c       Return line to - terminal of battery I
-----------------------------------------------------------------------

Code: Select all

           ELECTRIC MOTORS
 32        Return line
           (Polarity reversal possible at terminals 32-33)
 33        Main terminal connection
           (Polarity reversal possible at terminals 32-33)
 33a       Self-parking switch-off
 33b       Shunt field
 33f       For second lower-speed range
 33g       For third lower-speed range
 33h       For fourth lower-speed range
 33L       Counterclockwise rotation
 33R       Clockwise rotation
-----------------------------------------------------------------------

Code: Select all

           STARTER
 45        Separate starter relay, output; starter input (main current)
 45a       Output, starter I
           Input, starters I and II (Two-starter parallel operation)
 45b       Output, starter II       (Two-starter parallel operation)
 48        Terminal on starter and on start-repeating relay for
           monitoring starting procedure
-----------------------------------------------------------------------

Code: Select all

           TURN SIGNAL FLASHER
 49        Input
 49a       Output
 49b       Output, second turn-signal circuit
 49c       Output, third turn-signal circuit
-----------------------------------------------------------------------

Code: Select all

           STARTER
 50        Starter control (direct)
 50a       Output for starter control
           (Series-parallel battery switch)
 50b       Starter control with parallel operation of two starters with
           sequential control
 50c       Input at starting relay for starter I
           (Starting relay for sequential control of the engagement
           current during parallel operation of two starters)
 50d       Input at starting relay for starter I
           (Starting relay for sequential control of the engagement
           current during parallel operation of two starters)
 50e       Input, Start-locking relay
 50f       Output, Start-locking relay
 50g       Input, Start-repeating relay
 50h       Output, Start-repeating relay
-----------------------------------------------------------------------

Code: Select all

           ALTERNATOR
 51        DC voltage at rectifier
 51e       DC voltage at rectifier with choke coil for daytime driving
-----------------------------------------------------------------------

Code: Select all

           TRAILER SIGNALS
 52        Signals from trailer to towing vehicle, general
-----------------------------------------------------------------------

Code: Select all

           WIPER MOTOR
 53        Wiper motor, input (+)
 53a       Wiper (+), self-parking switch-off
 53b       Wiper (shunt winding)
 53c       Electric windshield-washer pump
 53e       Wiper (brake winding)
 53i       Wiper motor with permanent magnet and third brush (for higher
           speed)
-----------------------------------------------------------------------

Code: Select all

           TRAILER SIGNAL
 54        For lamp combinations and trailer plug connections
           TRAILER STOP LAMP
 54g       Pneumatic valve for additional retarding brake,
           electromagnetically actuated
-----------------------------------------------------------------------

Code: Select all

           LIGHTING
 55        Fog lamps
 56        Headlamp
 56a       High beam, high-beam indicator lamp
 56b       Low beam
 56d       Headlamp-flasher contact
 57        Side-marker lamp: motorcycles, mopeds.
           Abroad also cars, trucks, etc.
 57a       Parking lamp
 57L       Parking lamp, left
 57R       Parking lamp, right
 58        Side-marker lamps, tail lamps, license-plate lamps and
           instrument-panel lamps
 58b       Tail-lamp changeover for single-axle tractors
 58c       Trailer plug-and-receptacle assembly for single-conductor
           tail-lamp cable with fuse in trailer
 58d       Variable-intensity instrument-panel lamp, tail-lamp and
           side-marker lamp
 58L       Side-marker lamp, left
 58R       Side-marker lamp, right; license-plate lamp
-----------------------------------------------------------------------

Code: Select all

           ALTERNATOR (magneto, generator)
 59        AC voltage, output
           Rectifier, input
 59a       Charging armature, output
 59b       Tail-lamp armature, output
 59c       Stop-lamp armature, output
 61        Alternator charge-indicator lamp
-----------------------------------------------------------------------

Code: Select all

           TONE-SEQUENCE CONTROL DEVICE
 71        Input
 71a       Output to horns 1 & 2, low
 71b       Output to horns 1 & 2, high
 72        Alarm switch (rotating beacon)
-----------------------------------------------------------------------

Code: Select all

           INTERIOR
 75        Radio, cigarette lighter
 76        Speaker
 77        Door-valve control
-----------------------------------------------------------------------

Code: Select all

           SWITCHES
 ----------(Break-contact and changeover switches)----------------------
 81        Input
 81a       1st output, break side
 81b       2nd output, break side
 ----------(Make-contact switches)--------------------------------------
 82        Input
 82a       1st output
 82b       2nd output
 82z       1st input
 82y       2nd input
 ----------(Multiple-position switches)---------------------------------
 83        Input
 83a       Output, position 1
 83b       Output, position 2
 83L       Output, left-hand position
 83R       Output, right-hand position
-----------------------------------------------------------------------

Code: Select all

           CURRENT RELAY
 84        Input, actuator and relay contact
 84a       Output, actuator
 84b       Output, relay contact
-----------------------------------------------------------------------

Code: Select all

           SWITCHING RELAY
 85        Output, actuator (end of winding to ground or negative)
 86        Start of winding
 86a       Start of winding or 1st winding
 86b       Winding tap or 2nd winding
 ----------(relay contact for break and changeover contacts)------------
 87        Input
 87a       1st output (break side)
 87b       2nd output
 87c       3rd output
 87z       1st input
 87y       2nd input
 87x       3rd input
 ----------(Relay contact for make contact)-----------------------------
 88        Input
 ----------(Relay contact for make and changeover contacts (make side))-
 88a       1st output
 88b       2nd output
 88c       3rd output
 ----------(Relay contact for make contact)-----------------------------
 88z       1st input
 88y       2nd input
 88x       3rd input
------------------------------------------------------------------------

Code: Select all

           ALTERNATOR and VOLTAGE REGULATOR
           GENERATOR and GENERATOR REGULATOR
 B+        Battery positive
 B-        Battery negative
 D+        Dynamo postive
 D-        Dynamo negative
 DF        Dynamo field
 DF1       Dynamo field 1
 DF2       Dynamo field 2
 ----------(Alternator with separate rectifier)--------------------------
 J         Excitation winding positive
 K         Excitation winding negative
 Mp        Center point terminal
 U,V,W     Alternator terminals
------------------------------------------------------------------------

Code: Select all

           DIRECTION INDICATOR (turn-signal flasher)
 C         First indicator lamp
 C0        Main terminal connection for separate indicator circuits
           actuated by the turn-signal switch
 C2        Second indicator lamp
 C3        Third indicator lamp (e.g., when towing two trailers)
 L         Turn-signal lamps, left
 R         Turn-signal lamps, right
------------------------------------------------------------------------
Cross-reference for old and new terminal designations in accordance with DIN 72 552.
Only terminal designations whose significance has altered are given.

Code: Select all

OLD           NEW
 1             1, 53(wiper), 53e
 2             2, 53e
 3             53, 53b(wiper)
 4             4, 53a, 53b(wiper)
 15            15, 49(turn-signal flasher)
 15+           49
 15/54         15, 49, 54
 16            15a, 15
 30            30, 33(motor)
 30/51         30, 87, 88(relay)
 30f           45
 30h           45, 45a
 30h I         45a
 30h II        45b
 30L           33L (motors)
 30R           33R (motors)
 31            31, 31c, 32(motors)
 31a           31a, 31c
 31B-          B-
 50            50, 50b, 50f, 50h
 50a           50, 50a, 50e, 50g
 50b           50d
 50k           50d
 50 II         50c
 51            51, 59, B+
 51 -          59
 51a           59
 51B+          B+
 54            54, 53a, 54g
 54/15         15
 54d           53(wiper)
 54e           33b, 53b(wiper)
 54L           49a
 58            58, 58L, 58R
 58b           58b, 58d
 59            59a
 85d           31b(alarm switch)
 B+30          B+
 B+51          B+
 D+/61         D+
 D-/61         D-
 H             71
 HL            L (L54b)
 HR            R (R54b)
 K             C
 K0            C0
 K1            C, C2
 K2            C2
 K3            C2, C3
 K4            C2, C3
 L54           L (L54)
 N             55
 P             C, 57a
 PL            57L
 PR            57R
 R             R, 75
 R54           R, (R54)
 R54b          Rb
 S             49a, 53(wiper)
 S4            49a
 SBL           (L54)
 SBR           (R54)
 VL            L
 VR            R
 +             15, 49(turn-signal flasher)
               53, 53a(wiper)
 +2            53a
 +15           49
 -             1 (ignition coil), 31
------------------------------------------------------------------------
Last edited by QV on Fri Jun 25, 2010 7:18 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: FAQ El

Post by QV »

Generator anslutningar (på tyska / engelska)
http://www.auto-elektrik.de/index-d.php ... lussplaene

Samt en helt underbar bok om generatorer........
http://www.kb-kbh.dk/shipslib/el_ombord ... ok_ocr.pdf
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: FAQ El

Post by QV »

En länk Batterihistoria och allmän förklaring för Er som vill grotta ner er i teknik. http://www.partsmart.se/faq.htm

/Janne och Lars Bd
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Likströmsgenerator

Post by QV »

En bild på hur en likströmsgenerator ser ut hel och i delar, just denna kommer ifrån en B18
Dessa kallas för Dynamo på engelska.

Image

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: FAQ El

Post by LABBE »

jag gillar denna info. bra QV. :D . återladdnig vid start 12minuter. jämför detta med en fullutrusta ex volvo xc90 / audi q7. för att återladda dessa bilar efter start krävs ca 6.5 mils körning. i like my amazon more and more :D
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Växelströmsgenerator

Post by QV »

En bild på växelströmsgenerator hel och i delar.

Image

Dessa heter alternator på engelska

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Felsökning likströmmare

Post by QV »

Efter som min likströmmare gillar att djävlas med mig just nu så har jag lärt mig att göra en snabbcheck av dessa på plats i motorn.

Först så lyfter man av D+ (röd grövre) och DF (grön tunnare) uppe vid laddningsrelät. Alltså kabeln som går mellan generator och relät.

Nu kollar man att det är 5,5 ohm mellan den gröna och jord
Man kollar också att det är nästan 0 ohm mellan den röda och jord.

Man viker undan kablarna så de ej ligger mot jord.

Nu går man in i bilen och startar motorn.
Med motorn på tomgång så kollar man spänningen ut från generatorn. Den är under 1 volt

Med lite extra händer eller några fingrar.... man kan också ställa jord tampen på instrumenter i polskons glipa så slipper man hålla i den.
jordar nu den gröna kabeln mot jord och mät på den röda.
Vid tomgång skall du ha knappt 12 volt och vid lite högre motorvarv kommer spänningen att öka till över 30 volt.

Stämmer detta så byter jag laddrelä.

Det kan komma lite bilder också men inte just nu för jag är på resande fot (med laddningsproblem)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply