Tuta

Moderatorer
Post Reply
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Tuta

Post by Uffe »

Jag har inte fått liv i tutan till min gamla bil. All annan el är numera ok som alla lampor fram/bak, innerbelysning, blinkers mm. Säkringen är ok vet jag, då tutan är säkrad tillsammans med fungerande blinkers. Man hör att det klickar i motorrummet då man trycker på tutan men inget ljud i "hesa Fredrik". Jag har kollat alla anslutningar till de bägge tutorna och det ser ok ut utan att ha gjort en större koll. Jag har även gått med 2 st klena elkablar direkt från 6V batteriet till tutorna och då bara gnistrar det till lite :? Borde det inte låta då?? Båda tutorna har varit nerplockade och rengjorda sedan tidigare och detta har jag gjort förr utan att det strular.

Har någon något tips om vad jag skall leta efter/utesluta? Tack på förhand!
//Uffe
Amazon 1957
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tuta

Post by QV »

Nu har jag inte plockat ner en 6 volts tuta men jag gjorde rent mina internt från ärj, vid ihopmonteingen så måste man justera skruven så att den "tutar". Om det gnistrar (och att 6 volts tutan är lika internt som min 12 volt, vilket den säkert är) så drar den ström. Problemet du har är då att kontakten inne i tutan inte stänger av strömen, detta justeras med den färgplomberade skruven på utsidan.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Tuta

Post by Uffe »

Jag plockade av en tuta, delade ner den och hittade justerskruven du pratade om Janne. Satt gömd bakom ett vaxliknande klet, precis som du sa, på utsidan. Jag justerade utåt (kändes rätt) och kopplade 2 sladdar direkt från batteriet med tutan i handen. Resultat - Inte ett ljud och inte ett gnister ens. Jag justerade då istället in lika mycket (1,5 varv) och likadant. Inget händer! Testade sedan den andra tutan och plockade av den utan att dela ner och utan att justera. Inget ljud och inte ens ett gnistrande längre. Har jag lyckats bränna sönder bägge nu, eller?

Man är ju ingen elkille direkt :P
Amazon 1957
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Tuta

Post by Rekordabilly »

Som QV säger så är den troligen ärgad invändigt på kontaktblecket, råkade själv ut för det på en 6v tuta till Rekorden efter rengörning så fumkade den kanon utan att behöva röra justerskruven :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Tuta

Post by Shift »

Har era tutor också luktat väääldigt konstigt inuti?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Tuta

Post by Rekordabilly »

Ha ha ha....naje inte vad jag kommer ihåg, men visst det kanske luktade 50 år gammal luft :lol:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Tuta

Post by Uffe »

Min luktade ganska gott 8)

Jag delade ner igen och skruvade av blecket, fram med fint sandpapper och putsade av den klart ärjade ytan. Ihop igen och... Tuuuut :D :D

TACK för hjälpen!!!
Amazon 1957
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tuta

Post by QV »

dessa tutor bräner man inte så lätt......

plocka isär, skrapa rent från ärj, kolla hur justerskruven fungerar och montera ihop igen....

Innan kan du koppla in tutan på batteriladaren (en med amp mätare) och kolla om den drar ström. om inte så kan man inte bränna den och då är det bara att prova skruva på justerskruven medans den är inkopplad.

drar den ström så skulle jag tro att 1 minut klarar de nog...... men att dra en justerskruv några varv tar inte så lång tid.

/Janne

Får kolla om mina bilder på min tutrenovering sysn i min tråd.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Tuta

Post by Uffe »

Jag skickade in mitt inlägg precis före (20.00 exakt) dig Janne. Så, du kanske inte såg att det löste sig med hjälp av dina och Rekorabillys tips. TACK för hjälpen!!!
Amazon 1957
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Tuta

Post by D59471 »

Åt vilket håll justerar man för att tighta upp gapet mellan brytarna i en Hella tuta (1964) ?

Har tagit isär mina tutor ett par gånger och rengjort kontaktblecken men får bara ett svagt thuuuuuuuuut.
Har inte vågat skruva på de förseglade röda justerskruvarna. Men det är väl det som gäller nu då. Dra åt? Släppa?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tuta

Post by QV »

vem mins en fegis......

Det är mera frågan om en mindre justering om det nu hjälper.

Kolla att du har rätt storlek på mejsel
Koppla in tutan på batteriladdaren
skruva! Du hör direkt om det är rätt eller fel håll.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply