Montering av dragkrok, Amazon -62.

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Dimmiga plåtbitar och dragkrokar.

Post by Sture Swedberg »

Tack alla inblandade för hjälpen med krok/förstärknings problemet. Tydligare än så här kan det knappast bli. Nu gäller det att jaga plåt,-ar.
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Förresten... Glömde min mail om någon skulle behöva kopior på papperna. (Bilder på hur plåtarna ser ut och är svetsade finns med där....)

stoffe_74@spray.se

Mvh Stoffe.
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Kikade under en -62:a som ska till skroten igår. Förstärkningarna är svetsade i balken runt fjäderskålen och inte i hjulhusplåten som det kan se ut på bilderna. Förstärkningarna sitter en på vardera sida om fjädern, alltså fyra \"plåtfickor\" totalt.

Förstärkningarna kan kapas bort på plats hos mig från 62:an som ska skrotas. Dock måste detta ska omgående då den hämtas till skroten på fredag.

Mvh Stoffe.

stoffe_74@spray.se
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Fixade en liten grupp på MSN och lade in bilderna på faktabladen där....

Får se om länken funkar nu...

Mvh Stoffe.

http://groups.msn.com/Amazongaraget/shoebox.msnw
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Lite trådarkeologi, hur gick det med förstärkningen och dragkroksmonteringen?

Förstärkningsplåten syns ju ganska tydligt på sprängskisserna i reservdelskatalogen. Kanske lite sen information, men om någon annan ägare av tidig årsmodell skulle undra. Volvonummren stämmer inte med dem du gav tidigare i tråden men det kan bero på att du fått de tidigare nummren tex.

GCP - Kaross, bottenplatta med förstärkning

Här saknas förstärkningen (1957-1962 års modell med B16)...

GCP - Kaross, bottenplatta utan förstärkning
maggen
Posts: 70
Joined: Fri Feb 20, 2004 3:39 pm

dragkrok

Post by maggen »

Hej
Angående monteringsanvisning för dragkrok. Ska man visa för besiktningsman?

Mvh 122S-66
Henke
Posts: 38
Joined: Mon Feb 07, 2005 11:40 pm

Post by Henke »

Jag har en 4dörr -61 meed chassinr. 111345,alltså utan förstärkning tror jag.Vilken av de två dragkroksmodellerna ska jag välja?Har följt debatten men har inte förstått vilken som är att föredra..Passar båda?
MVH Henke
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

D59471. Ingen av bilderna på länkarna till reservdelskatalogen visar förstärkningen. Kika på bilderna jag scannat in så ser du hur förstärkningen ser ut. Alltså som en upp och ner vänd ficka över övre fjäderfästet på både in och utsidan.

Maggen. Ja, skriv ut bilderna jag scannat in så hjälper det nog till en hel del på besiktningen.

Henke. Vilken av krokarna du väljer har ingen betydelse. Förstärkningen måste göras i alla fall. Fördelen med kroken som fäster på båda sidor om tanken är att den skyddar tanken mot att slå i marken om man kör på dåliga och gropiga vägar....

Själv blir det montering av drag nu till våren. Ska göra förstärkningen i reservhjulsbaljan först och sen blir det \"bilbekämpningen\"..... :D
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
maggen
Posts: 70
Joined: Fri Feb 20, 2004 3:39 pm

re

Post by maggen »

Stoffe_74

Jag kollade din bilder ang monteringanvisningen. Dina bilderna på hemsidan finns inte ngn volvo orignal monteranvisning. Min dragkroken finns inte med i din bilder. Eftersom jag har orginal dragkrok tillbehör till volvo amazon 1000kg. Ska höra amazonklubben ang monteringspapper.
Henke
Posts: 38
Joined: Mon Feb 07, 2005 11:40 pm

Post by Henke »

Alternativet till att kapa loss förstärkningsplåtarna från annan bil,är ju att tillverka egna.Har en kompis som är plåtslagare.Kan fixa det tror jag med hjälp av skissen.Undrar bara om någon vet hur tjock plåt det ska vara?
Behövs förstärkningen i reservbaljan även om man använder dragmodellen som inte fästs där?
Kan jag få den godkänd för 1000 kg med nämnda förstärkningar?
MVH Henke
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Maggen. Nej, har inga papper på originalkroken. Men papperna på förstärkningen är nog vettiga ett ta med i alla fall. Maila mig så får du bättre kopior än dom som ligger ute på nätet. stoffe_74@spray.se.

Henke. Ja, det är inte så bökigt att göra om man har rätt handlag med plåten. Tror däremot att det blir svårt att få till samma styrka i plåten som originalet är eftersom den är veckad..... Tror inte du behöver förstärkningen i baljan om du inte använder draget som fäster i stötfångarfästet, men jag är inte säker på det. Ta med papperna och fråga bilprovningen.
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
Henke
Posts: 38
Joined: Mon Feb 07, 2005 11:40 pm

Post by Henke »

Stoffe_74
Kan man få kika på dina bilder på de två olika dragkroksmodellerna?
Skulle underlätta innan köp.
MVH Henke
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

CVI hade en bild på en av dragkroksmodellerna i sin PDF-katalog tidigare vet jag. Numera kan man inte ladda ned katalogen från deras hemsida, utan måste betala 40kr för att få en PDF-fil. Det var det snålaste jag nånsin varit med om! :)

Såhär såg dragkroken ut i CVI's PDF-katalog 2003.

Image

Notera att man kan hitta dessa dragkrokar på bilskroten och marknader, blästra dem och lackera och använda nya bultar. CVI tog 2.200 SEK exkl. moms för dragkroken 2003.

Om du vill ha en bild på den andra varianten kan jag ordna det också. Jag har tillbehörskatalogen hemma där den finns med bland annat.
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Henke. Kika på den här länken:
http://groups.msn.com/Amazongaraget/shoebox.msnw

Bilderna är i lite dålig kvalitet, men jag kan maila dom till dig mer bättre upplösning om du vill.....

Maggen. Jag hade fel. Jag har monteringsanvisningen! Originalkrokens monteringsanvisning finns med på samma papper som förstärkningen. Alltså volvos original servicetips.

Mvh Stoffe.
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
maggen
Posts: 70
Joined: Fri Feb 20, 2004 3:39 pm

re

Post by maggen »

D59471,tack för bilden eftersom min dragkroken stämmer precis med bilden. Går det bra att bilden hänvisar till besiktningman?Eller kräver man slags av monteranvisning?

Stoffe_74. Kan du maila ang volvos monteringanvisning?
maggen74@yahoo.se
Post Reply